Már az adóhatóság is kopogtat

Súlyos, immár a működését veszélyeztető pénzügyi gondokkal küzd a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) – állítja a baranyai megyeszékhely önkormányzata által csütörtökön kiadott közlemény. Az írásból kiderül, hogy a cégnek több százmilliós likviditási hiánya van, emellett az adóhatóság áfatartozást állapított meg a társaságnál, ami bírsággal megfejelve 1,77 milliárdos befizetési kötelezettséget ró az évente négymilliárd forintból gazdálkodó vállalatra. Erről a kötelezettségről informálisan korábban is lehetett tudni, ám a hivatalos tájékoztatások ennek csupán a feléről szóltak.

A mostani helyzet előzményeiről írtunk már. A baranyai megyeszékhely önkormányzata még 2008-ban adta el a PK 49,98 százalékát a Mecsekbusz Kft.-nek egymilliárd 562 millió forintért, s akkor a cég megkapta a PK irányítási jogát. A volt ikarusos szakemberek által létrehozott kisebbségi tulajdonos azt ígérte, hogy gazdaságosabban működteti a PK-t, s az éves városi támogatás mértékét 600-700 millióról 200-300 millióra csökkenti. A Mecsekbusz azt is vállalta, hogy lecseréli a PK 170 járműből álló buszparkját, aminek átlagéletkora elhaladta a tíz évet.

Mindebből semmi sem lett, mivel a két tulajdonos viszonya 2009-ben megromlott, amikor kiderült, hogy a PK –a város beleegyezése nélkül –2,2 milliárd forintért eladta a járműparkját a Mecsekbusz tulajdonosi köréhez köthető cégnek, a Busrent Kft.-nek. A menedzsment terve az volt, hogy a buszokat a PK évi 2,2 milliárdért visszabérli, mindeközben viszont a Busrent az öreg járműveket egy-két éven belül újakra cseréli. A buszeladás, – visszabérlés manővert azzal magyarázta a PK vezetése, hogy a város a Busrenten keresztül olcsóbban jut majd új járművekhez. Páva Zsolt, Pécs fideszes polgármestere nem fogadta el ezt a magyarázatot, és hűtlen kezelés gyanújával feljelentést tett a PK vezetője, Keczer László ellen (az ügy már a bíróságon van). A Mecsekbusz továbbra is azt ígérte, hogy 9,5 milliárd forintért megvásárol 140 új buszt, az önkormányzat azonban ebben már nem volt partner, ezért a kisebbségi tulajdonos tavaly októberben felmondta az önkormányzattal a szerződést, a város pedig idén márciusban – biztonsági emberekkel – visszafoglalta a PK-t, s kezébe vette a cég irányítását.

A PK visszafoglalását követően Pécs vezetői ígéretet tettek arra, hogy három-hat hónapon belül elkezdik lecserélni a cég legöregebb – 15–25 éves Ikarus – buszait, a vásárlási szándékot utóbb már nem erősítették meg. Arról lehetett hallani, hogy a köztudottan eladósodott város – a több milliárd forintba kerülő vásárlás helyett – inkább használt buszokat bérel, s átmenetileg azzal oldja meg a cég gondjait.

A mostani közlemény viszont kérdésessé teszi, hogy az önkormányzat képes lesz-e vállalása teljesítésére. Pedig az őszi iskolakezdéstől a jelenlegi buszpark már aligha tudja maradéktalanul kiszolgálni a város tömegközlekedési igényeit. Pécs vezetői augusztus második felében nyilatkoznak arról, hogy miképp oldják meg a PK műszaki és pénzügyi gondjait. Próbáltuk elérni a Mecsekbusz vezetőit, hogy megkérdezzük őket a közleményről, illetve arról, hogy mennyiben érzik felelősnek magukat a kialakult helyzetért, ám ők nem voltak elérhetők.

Pécsnek egyébként nemcsak az okoz pénzügyi gondot, hogy nyakába szakadt a buszvásárlás és a PK megnövekedett támogatásának terhe, hanem az is, hogy vissza kell vásárolnia a kisebbségi partner másfél milliárdos részvénycsomagját.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.