A többség hiába panaszkodik
Az ügyekből jelenleg alig több mint kétszáz van folyamatban, a többi lezárt panaszt tekintve a pályázók mindössze harmadának adott igazat az intézményrendszer, az esetek kétharmadában megerősítették az elutasító döntést.
Ez azonban csak az „első fok” statisztikája, hiszen aki nem ért egyet az NFÜ határozatával, megkeresheti a nemzeti fejlesztési minisztert. Az eljárás annyiban más, mint az előző kormányzati ciklus idején volt, hogy akkor az NFÜ-nél lehetett megtámadni az NFÜ döntését, most már a szakminiszternél. Mint azt megtudtuk, az örökölt ésmár az új eljárásrendben keletkezett ilyen jogorvoslati kérelmek száma elérte a 650-et. A már elbírált ügyek harmadában a szakminiszter a pályázónak adott igazat, kétharmadában azonban az NFÜ-nek. A folyamat itt azonban még nem ér véget, a „nyertes” panaszos ugyanis ettől még nem kapja meg az uniós forrást, hanem pályázata ismét a bírálóbizottság elé kerül. A szakminiszter által visszaküldött esetek kétharmadában a bírálatok a pályázó számára pozitívan zárultak, harmaduk azonban ismét elbukott.
Vannak esetek, amikor egy-egy kifogás biztosan pozitívan zárul, és vannak olyanok is, amikor igazából nem is érdemes megkeresni az NFÜ-t. Felesleges kört fut az, aki kihagyott a dokumentációjából egy kötelezően csatolandó mellékletet, vagy formai szempontból nem teljesíti a követelményeket; ha nem írja alá a csatolt nyilatkozatokat; határidő után adja be a pályázatot; nem teljesíti mondjuk egy hiány pótlásra adott határidőt, de nem érdemes méltányosságot sem kérni, mert erre nincs lehetősége az NFÜ-nek. Annak azonban biztosan igazat adnak, aki elektronikus pályázati adatlapkitöltő programot használt, és bizonyíthatóan olyan hibát vétett, amit nem jelzett a program.
A gyakorlat azonban ennél sokszínűbb, az NFÜ tájékoztatása szerint sokan kifogásolják, hogy túl rövid idő alatt kell beszedni a hatóságoktól a szükséges dokumentumokat, de azt sem szeretik az érintettek, amikor kevesebb pénzt ítélnek meg számukra, mint amennyit kértek. Sok panasz érkezik azoktól, akiknek a szerződés megkötéséhez pluszfeltételeket szabnak, vagy éppen a bírálók a pályázó szerint túl kevés pontot adnak. Akadnak bőven olyanok is, akik szerint a pályázati felhívás nem egyértelmű, s így a benyújtott dokumentáció hiányos.
Lapunkhoz olyan panaszesetek is eljutottak, amikor a pályázó szerint a bírálóbizottság tagjai szakmailag nem megalapozott döntést hoztak, vagy valaki befolyásolta őket, illetve az sem ritka, hogy azt sejtik, politikai alapon kap vagy nem kap valaki támogatást. Mivel azonban az utóbbiak nem bizonyíthatóak, ezekben az esetekben a pályázó eleve vesztett ügybe bonyolódik, ha szembemegy az intézményrendszerrel.
A jelenlegi szabályozás szerint ha egy kifogást nem lehet érdemi vizsgálat nélküli elutasítani, akkor a kifogást a beérkezésétől számított 30 napon belül kell elbírálni. Az elbírálás határideje egy alkalommal, legfeljebb 30 nappal, meghosszabbítható, de erről a határidő lejárta előtt tájékoztatják a kifogás benyújtóját. Ahogyan az NFÜ is közölte, még olyan ügyek is vannak a szakminiszter előtt, amelyek az előző kormány ideje alatt indultak, azóta pedig már több mint egy év eltelt.
Kritikus pontok
A legtöbb panasz jellemzően azokhoz a felhívásokhoz érkezett, amelyeknél már eleve magas a beadott pályázatok száma. Ilyen a mikro-, kis- és középvállalkozások technológiai fejlesztése, a vállalati innováció ösztönzése, az e-kereskedelem, a vállalati innováció ösztönzése, és ilyenek az egészségre nevelő, szemléletformáló életmódprogramok, az épületenergetikai fejlesztések, illetve a regionális operatív programoknál a telephelyfejlesztés, valamint az akadálymentesítés.