Felvásárlási láz előzi meg a chipsadót

Az élelmiszergyártók minél több terméket kívánnak eladni a kereskedőknek még a chipsadó életbelépése, azaz szeptember elseje előtt.

Mint azt korábban megírtuk: az édesipari termékeket, üdítőket, energiaitalokat és levesporokat sújtó adó nyomán termékenként 5–25 százalékos áremelkedésre és egyben forgalomcsökkenésre számítanak a gyártók. A törvény szerint a szeptember elseje után forgalomba hozott termékekre vetik ki az adót, vagyis a kereskedők úgy értelmezik, hogy a szeptember elseje előtt a gyártótól megvásárolt, ám csak ezután polcra kerülő készletekre még nem vonatkozik a törvény.

Tehát az áremelkedést – forgalomcsökkenést – elkerülni akaró kereskedőnek elemi érdeke, hogy idejekorán készletezzen, különösen, hogy a várható árnövekedés miatt az érintett termékkörben szeptember elseje előtt némi lakossági felvásárlásra is számítani lehet. (Több áruház már most akciós termékei között tartja a később vélhetően emelkedő árú termékeket.) Ugyanakkor az élelmiszerelőállítók ferde szemmel nézik a kereskedőket, attól tartva, hogy az adó okozta költségnövekedést rajtuk próbálják megspórolni. Az előállítók részéről többször elhangzott, hogy az ágazat már nem tud több költséget elviselni, így a várható forgalomcsökkenés valószínűleg leépítésekkel jár.

A parlament már korábban a beszállítói törvény módosításával előírta, hogy a kereskedőnek kötelessége lesz nyilvántartani a termékre kivetett chipsadót (népegészségügyi termékdíjat) és azt visszatéríteni a gyártónak. A törvény azonban arról már nem rendelkezett – nem is rendelkezhet –, ha a kereskedő alacsonyabb átvételi áron veszi át a terméket. Lapunknak névtelenül több gyártónál is azt mondták, hogy a törvény életbelépéséig több nagy lánc is leállította ártárgyalásait a beszállítóival. A kereskedők szerint a hazai beszállítókat védelmezni hivatott passzus legalább annyira ellenük dolgozik: a nagy láncok külföldről szerezhetik be az érintett árucikkeket, hiszen a beszállítói törvény vonatkozó előírásai a külföldi termelőkre nem vonatkoznak.

A piacot ismerők szerint mindazonáltal szeptember elseje után fokozatosan jelenik meg a fogyasztói árakban a chipsadó hatása, amiről – kereskedők és előállítók egy aránt – azt vélelmezik, hogy a növekedő árak miatt a határ menti kereskedelem és a feketecsatornák forgalma nőhet.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.