Erős pozíciók a légtérben
Miért vállalta el egy olyan cég vezetését, amelynek jövője – feltéve, hogy létrejön az egységes európai légiforgalmi irányítás – már középtávon sem áll stabil lábakon, hosszú távon pedig egyenesen kérdéses?
Nem értek egyet a kérdésében megfogalmazott állítással. Sőt kifejezetten kedvezően látom a HungaroControl jövőjét az integrálódó európai piacon. Az olyan, légiforgalmi irányítással foglalkozó cégeknek, mint amilyen a magyar is, nagyon fontos szerepük lehet az átalakuló európai légiforgalmi irányításban. A kérdés csak az, hogy az uniós térben és a már létrejött közép-európai funkcionális légtérblokkban milyen erős alkupozíciókat alakítunk ki magunknak. Ez pedig attól függ, milyen szolgáltatásokat nyújtunk.
Van olyan terület, ahol a HungaroControl már ma is előrébb jár versenytársainál?
A HungaroControl már most megfelel az Európai Unió által a kontinens szolgáltatói számára előírt, 2014-ig teljesítendő legfőbb minőségi kritériumoknak mind a költséghatékony működés, a repülésbiztonság, a rendelkezésre álló kapacitások és a környezetvédelem terén is. Ezenkívül a középeurópai funkcionális légtérblokkban, amelybe hét ország tartozik, egyedül nálunk van a kutatás-fejlesztéshez kapcsolódó szimulációs lehetőség. Ez azt jelenti, hogy az irányítók egy-egy új eljárás kidolgozása során a valós munkakörülményeknek teljesen megfelelő környezetben tudják azokat kipróbálni. Idén májusban nyitottuk meg Közép-Európa egyetlen kutató-fejlesztő és szimulációs központját, a CRDS-t. Itt a legmodernebb technológiák segítségével végezhetők el azok a valós idejű szimulációk, amelyek nélkülözhetetlenek a légtérkezelés és a forgalomirányítás fejlesztéséhez, valamint a légi navigációs eljárások bevezetés előtti validációjához (a megszerzett tudás felmérésének, ellenőrzésének és dokumentálásának folyamata – a szerk.), s a légiforgalmi irányítók folyamatos továbbképzéséhez. Az oktatással és a szimulációval foglalkozó üzletágunk egyelőre még az építkezés stádiumában van, de nagyon fontos tudni: olyan szimulációs szolgáltatásokra, mint amilyet Budapesten tudunk kínálni, Európában csak az Eurocontrolnál, Párizs mellett van lehetőség.
Az Eurocontrol pont hogy megszüntette a korábban Budapesten működő szimulációs központot. Akkor miért van egy ilyenre szükség?
Az Eurocontrol lépése lehetőséget adott nekünk a fejlődésre. Az európai légi navigáció hatékonyságát és versenyképességét előirányzó Egységes Európai Égbolt program keretében a jelenleg még országhatárok mentén tagolt légteret nagyobb regionális egységekbe szervezik. Az integráció számos eljárás és folyamat változását, a repülési útvonalak lerövidülését hozza magával, ami a szimulációs szolgáltatások iránti nemzetközi kereslet növekedéséhez vezet. A CRDS-központ lehetőséget teremt arra, hogy a „papíron” kidolgozott és elméletileg biztonságos változásokat, légiforgalmi irányítói eljárásokat még azok éles alkalmazása előtt teszteljék. Valóban, az Eurocontrol döntése az volt, hogy elköltözteti innen ezt a központot, ám januárban nagyon jutányos áron megvásároltuk annak berendezéseit, és a nemzetközi innovációs központ új helyszínén, a Népliget Centerben májustól a mi szimulációs központunk fogadja a légiforgalmi szolgálatok, valamint szakmai és tudományos szervezetek munkatársait.