Lekérhető kártörténet

A gépkocsik előéletét tartalmazó adatbázist hoz létre az Autós Nagykoalíció és a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) – jelentették be a két szervezet vezetői.

Az adatokkal a két szerződő fél tölti fel az adatbázist, amit átadnak az államnak, amely megteremtheti a lehetőséget arra, hogy a használt autók vásárlói megismerhessék a kinézett kocsi korábbi, a biztosítók által finanszírozott, vagy a szervizek által végrehajtott javításait.

A kezdeményezés aláírói abban is megállapodtak, hogy közösen kezdeményeznek jogszabály-módosítást annak érdekében, hogy csökkenjen a biztosítással nem rendelkező autók jelenleg elég magas, 2,5 százalékos aránya. Ez egyébként európai összevetésben nem is számít rossz adatnak. Görögországban az autók 10, míg Ukrajnában 33 százaléka nincs biztosítva. Svájcban ugyanakkor ez az arány nem éri el a fél százalékot sem. Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke kifejtette, hogy az autók életútját kell nyomon követni és regisztrálni. A kereskedőket, javítókat összefogó szervezet vezetője szerint ez már régóta kívánatos.

Rögzítik a javításokat
Rögzítik a javításokat

Molnos Dániel, a Mabisz főtitkára arra hívta fel a figyelmet, hogy a biztosítók nem életbiztosításokból származó díjbevételének több mint felét a gépjármű-biztosítások adják. Számos jogszabályi problémát is felsorolt, melyek torzítják a használtautó-piacot. Ezek közül a legjelentősebbnek a polgári törvénykönyv azon klauzuláit említette, amelyek nem teszik kötelezővé a balesetet szenvedett autók megjavítását. A szervizek ezt a szabályt a fekete autójavítás meleg ágyának tartják. Sokszor fordul elő ugyanis, hogy a biztosító kifizeti a javítási díjat, de a tulajdonos egy nem adózó, „fekete” szervizben javíttatja meg a kocsit. Ez kieső adóforintokat, szakszerűtlen javítást, végső soron pedig veszélyt jelent az autó későbbi tulajdonosaira.

Időközben egy, az Országgyűlés elé is került indítvány arra tett javaslatot, hogy a külföldről behozott autók forgalomba helyezésekor, új autóknál később tulajdonosváltáskor, illetve az időszakos műszaki vizsgálatok alkalmával feljegyzik a kilométeróra állását, és ez az adat bekerül a központi nyilvántartásba. A bejegyzett óraállásokat is – bárki egyszerűen lekérheti majd, így könnyen kiderülhetnek a manipulációk.

A javaslat szerint a rendőrségi ellenőrzések alkalmával is leolvashatják az óraállást, így a két vizsga közti időszakban is kockázatosabbnak számít majd manipulálni a futásteljesítményt. (Munkatársunktól)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.