CSR-fórum: piactéri cégkultúra
Az idén június 2-án a Millenáris nagycsarnokában megtartott második fórumon 40 cég összesen 65 különböző programmal vett részt. A hazai mecenatúra pionírjai, az elmúlt évtizedben már sokszoros elismerést kivívott nagyvállalatai mellett a CSR-piacon megjelentek olyan cégek is, amelyek az utóbbi időben kezdték átvenni a stafétabotot.
Újdonságok vására
Így például a Valóban Felelős Vállalat címet nyert MagNet Zrt. abban kíván példát mutatni a többi gazdálkodónak, hogy profitja tíz százalékát rendre civil célok támogatására ajánlja fel. Kis- és középvállalkozói különdíjat kapott a szekszárdi Ízlelő Családbarát Étterem, az önkéntességért járó különdíjat a Coca-Cola HBC Magyarország Kft. nyerte, a környezettudatos vállalatirányítás különdíjával pedig a Skanska Property Hungary Kft.-t jutalmazták. A kiállításon megmutatta magát 16 civilszervezet is.
Újdonságot hozott a vásárra többek között az Audi Hungária Motor Kft. A cég tavaly alapított egy két tannyelvű iskolát, ahol olyan bizonyítványt kapnak a tanulók, amelyet mindkét országban hasznosíthatnak. Létrehoztak egy belső égésű motorok tanszéket a győri Széchenyi István Egyetemen, és hasonló létrehozását tervezik a Budapesti Műszaki Egyetemen is. A társaság szén-dioxid-elnyelő tölgyerdőt telepített két helyre 2009-ben és 2011-ben. Ez része annak a tudományos kutatási projektnek, amely a klímaváltozásokat kíséri figyelemmel. Az Audi vállalta, hogy a következő száz évre megfinanszírozza ezt a megfigyelést.
A mérnöki és tudományos pálya iránt az elmúlt években nyomasztóan csökkent a fiatalok érdeklődése. Ennek a tendenciának megfordítására indult a Tudományos, Hasznos, Emberi (THE) program. A civil szervezet – a Siemens támogatásával – az ország nagyvárosaiban egész évben pályaorientációs roadshowkat rendez a középiskolákban. A THE-projekt a Facebookon is megtalálható, népszerűségét jól mutatja, hogy fél év alatt már több mint 10 ezer követője van az oldalnak.
Richter egészségvárosai
Az oktatás és az egészségügy támogatásának egyfajta ötvözete az Egészségváros elnevezésű program, amelyet a Richter mutatott be a kiállításon. A program arra épül, hogy az adott városban a helyi kórháznak kétmillió forintot ajánl fel a társaság. Ezt az összeget növelhetik a helyben és a környező településen élők azzal, hogy eljönnek és részt vesznek az ingyenes szűrvizsgálatokon, orvosi előadásokon, tanácsadásokon, gyógytornán, amelyen pontokat gyűjthetnek. Az egész napos program végén összesítik a résztvevők által gyűjtött pontokat, majd beszorozzák háromszázzal, mert ennyit ér egy-egy pont. Ezzel az összeggel növelik a kétmillió forintot, amelyet adományként a helyi kórháznak adnak. Legutóbb a kalocsaiak döntöttek csúcsot, mivel közel 5,5 millió forintot gyűjtöttek össze az ingyenes szűréseken részt vevők a helyi kórház javára.
A barkácsáruházat, boltokat és faipari üzemet működtető Bakos Miklós a CSR-t cégkultúrának nevezi. A csapatépítés egyszerű módszereit alkalmazzák a Bakosfa Kft.-nél. Kialakítottak például egy gyümölcsfolyosót, és megígérték a munkatársaknak, ha takarékoskodnak az árammal, a megtakarított pénzen gyümölcsöt vesznek nekik. Így egészségesebbek lesznek, s ha kevesebbet hiányoznak, a cég jól jár. A dolgozók ma már maguk is hoznak gyümölcsöt házi termésükből. Megtanultak a munkahelyükért és
egymásért felelősen gondolkodni. Hajléktalanokat is alkalmaz a tulajdonos, aki büszke arra, hogy belőlük 2-3 hónap alatt újra embert faragnak.
A gerliceakció
Az OTP Bank Fáy András Alapítványa a pénzügyi tudatosságra nevelés programját vállalta fel. A középiskolásokat „célozták meg”, mert azt remélik, a diákok nemcsak maguk okulnak, hanem a családra is hatnak tanulmányaikkal. A bank CSR-adatgyűjtési rendszere mellett a tavaly év végén indított OTP Önkéntes Programot is bemutatták. Ennek keretében a dolgozók ajánlhattak támogatásra akciókat közvetlen környezetükből. A bank a legjobb ötleteket választotta ki, és azok megvalósulására biztosított pénzt a nyertes csapatoknak. A kezdeményezések a sürgősségi mentőszolgálat segítésén át a lovas- és kutyamenhelyen való munkán keresztül a rajzpályázatig-meseírásig terjednek. A népmesék gerlicéje lett jelképe a bankban meghonosított felelős tevékenységnek.