Csak az új lakásbiztosításra figyelünk
A Magyar Biztosítók Szövetségének (Mabisz) összesítése szerint a tavaly nyári viharok és árvizek következtében több mint 260 ezer kárbejelentés érkezett a biztosítókhoz, melyek minden addigi rekordot megdöntve 25 milliárd forintot fizettek ki ügyfeleiknek. A történtek hatására újra megnőtt a kereslet a lakásbiztosítások iránt: a 2009-es csökkenés után tavaly harmincezerrel bővült az állomány, amely lényegében visszaállt a válság előtti szintre. A biztosítók jelenleg csaknem 3,1 millió szerződést kezelnek, ami 72-73 százalékos lefedettséget jelent. Ez európai szinten sem rossz, hiszen például Romániában az otthonok alig harmada rendelkezik biztosítással, de a 80-85 százalékos nyugat-európai szinttől elmarad. Ám ha az időjáráson múlik, idén olyanok is köthetnek lakásbiztosítást, akik eddig nem tették. Június első két hetének viharos időjárása miatt több mint húszezer bejelentést kaptak a biztosítók, a károk becsült összege a Mabisz adatai szerint meghaladja az 1,7 milliárd forintot.
Bár egy-egy szélsőséges időjárási esemény után jellemzően nő a szerződéskötések száma, a fokozott érdeklődés a már meglévő szerződések felülvizsgálatában, a fedezettség mértékének szükség szerinti korrekciójában még nem érhető tetten. – Nem tapasztaljuk, hogy ügyfeleink a fedezetek emelésének céljával vizsgálnák felül a szerződéseiket. Kétségtelen, hogy az átdolgozások száma valamelyest emelkedett az utóbbi időben, de ezek elsődleges célja a díjak csökkentése – mondta lapunknak Szurgyi Nándor, az Aegon Magyarország lakásbiztosítási üzletágának igazgatója. Igaz, a társaságnál egyébként sem jellemző az alulbiztosítottság. Ennek egyik oka, hogy hosszú évek óta minimum a biztosító által javasolt újjáépítési értéken kötik a szerződéseket. Míg azon régebbi szerződéssel rendelkező ügyfeleknél, akiknél esetlegesen alulbiztosítottságot tapasztalnak, az elmúlt években többször is javaslatot tettek a biztosítási összeg korrigálására, amit az esetek többségében az érintettek elfogadtak.
A biztosítások túlnyomó többsége a biztosító által javasolt értéken jön létre, így ezekben az esetekben fogalmilag kizárt az alulbiztosítás – tette hozzá Kaszab Attila. A K & H Biztosító vezérigazgató-helyettese szerint a valósnál alacsonyabb mértékű fedezettség akkor lehet, ha valaki szükséges rossznak tekinti a biztosítást, és csak a díj minimalizálására törekszik. Emellett a finanszírozott ingatlanoknál gyakori eset, hogy csak a hitel összegére kötik meg a vagyonbiztosítást, és vannak olyanok is, akik megfeledkeznek a szerződések felülvizsgálatáról, ami különösen akkor okozhat gondot, ha bővítés, ráépítés esetén nem módosítják a biztosítási összeget, vagy ha nagy értékű ingóságot vásárolnak.
Másként ítéli meg a piaci helyzetet Tóth István. Az Union igazgatósági tagja szerint az alulbiztosítottság továbbra is jelentős probléma, amiben évek óta nem látni érdemi elmozdulást. Az indexálást – ami évente a biztosítási összeg és a fizetendő díj emelkedését jelenti – már természetesnek tekintik az ügyfelek. Az egyéb vagyonértékben bekövetkezett változásokkal viszont továbbra sem foglalkoznak. Gyakori, hogy a lakástulajdonosok nem tartják karban biztosításukat, emiatt az esetleges vagyongyarapodást, az időközben felmerülő biztosítási igényeket nem teljes mértékben fedi le a biztosítási szerződésük.
Míg a korábbi szerződéseket az ügyfelek hajlamosak elhanyagolni, az új lakásbiztosítások kötésekor mind többen nyitottak az újdonságokra, a kiegészítő biztosításokra, szolgáltatásokra. Tóth István szerint a kiegészítő biztosítások terén az ügyfelek általában azok iránt érdeklődnek, melyek egyértelműen felmerülhetnek igényként a konkrét biztosítás kapcsán. A baleset-biztosításra például éppen ezért van kereslet, és a lakásbiztosítások nagyjából 40 százalékához meg is kötik kiegészítő biztosításként. Az extra szolgáltatások iránt határozottan van igény az ügyfelek részéről – válaszolta kérdésünkre Csermely Tibor, a Groupama Garancia nem-életbiztosítási ügyvezető igazgatója. Sok esetben az extra szolgáltatások eléréséhez elegendő egy komplexebb fedezeti csomag megvásárlása is. Tapasztalataik szerint az ügyfelek előnyben részesítik a többletszolgáltatásokat tartalmazó biztosítási csomagokat a szűkebb fedezetű alapajánlatokkal szemben. A Groupamánál ilyen többletszolgáltatás például a biztosítási díj fizetésének szüneteltetése munkanélküliség vagy hosszan tartó betegállomány idején.