Ugrik minden ötödik forint

Komoly terhet jelent a gyártóknak a népegészségügyi termékdíj. A mintegy 30 milliárd forint adót egy körülbelül 150 milliárdos forgalmú termékcsoportból szednék be, miközben a kereskedelmi szektorra tavaly kivetett, hasonló összegű különadó alapja a nyolcezer-milliárd forintos kereskedelmi forgalom volt. Van például olyan, nyolcmilliárd forint forgalmú chipsgyártó, amelynek 2,9 milliárdos pótadót kellene fizetnie a jelenlegi tervek alapján.

A fejlett országok lakosságának romló egészségi állapotáért már évtizedek óta hibáztatják az élelmiszereket, míg a gyártók azt az álláspontot képviselik, hogy az elhízás mint népbetegség a szükségleteket meghaladó tápanyagbevitellel függ össze, amelyért nem ők, hanem a fogyasztó a hibás. Ez olyan, mint a bortermelőket hibáztatni azért, hogy részeg emberek tántorognak az utcán – mondja Fórián Zoltán. Az Agrár Európa Tanácsadó Iroda Kft. ágazati igazgatója szerint viszont azzal az alapelvvel egyet lehet érteni, hogy aki tudatosan rombolja egészségét, járuljon hozzá nagyobb mértékben az egészségügyi kiadásokhoz. Ez persze nem hazai találmány: az Egyesült Államokban létezik a cukor adó, de van hasonló Dániában a fagyikra vagy Belgiumban az üdítőkre és a kávéra.

Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (Éfosz) alapjaiban elhibázottnak és a magyar gazdaság érdekeivel ellentétesnek tartja a termékdíj koncepcióját. Az Éfosz szerint a különadó nem biztosítaná az elvárt bevételt a kisadókra jellemző magas ellenőrzési és adminisztrációs költségek miatt –véli Folláth Györgyné, a szervezet főtitkára. Ugyanakkor biztosra vehető, hogy az adó bevezetése miatt az érintett termékek 15-20 százalékkal drágulnak, a kis- és közepes vállalkozások többsége pedig kénytelen lesz létszámot csökkenteni vagy bezárni. Idézte a Trend Budapest Piackutató cég közelmúltban végzett fogyasztói kutatásának eredményét, amely szerint a magyar vásárlók hetven százaléka elutasítja az élelmiszereket sújtó különadó tervét. Ráadásul a lakosság nem a sós, cukros vagy zsíros ételeket okolja az elhízásért, hanem egészségtelen életmódját és a bőséges házi kosztot. A főtitkár értelmetlennek mondta azt is, hogy adóztatni akarják a levesporokat és ételízesítőket, hiszen ezek már soksorosan hígítva kerülnek ételeinkbe.

A napi fogyasztási cikkeket, az úgynevezett FMCG-iparágat képviselő, összesen mintegy 13 ezer munkahelyet biztosító cégeket tömörítő Magyar Márkaszövetség is élesen ellenzi a termékadó bevezetését. Fekete Zoltán főtitkár munkatársunknak elmondta: nem értik, hogy ha a kormányprogram stratégiai célként jelölte meg a hazai fogyasztás bővítését és a termelőágazatok támogatását, most miért vezetnék be az új adót, amely egyértelműen gyárbezárásokhoz és leépítésekhez vezet. A szervezet szerdai közgyűlésén gyorselemzést végeztek az új adónem rövid távú hatásairól. Úgy kalkulálnak: az utolsó ismert tervezet alapján év végéig négy hazai gyárat zárhatnak be és mintegy 2200 ember kerülhet utcára. De ez akár meg is duplázódhat, mert az importőr vagy a gyárát a regionális feladatok miatt bezárni nem tudó többi tagcég is csak költségcsökkentésekkel, fokozatos leépítésekkel tudja majd ellensúlyozni a nem tervezett, év közben kirótt adót. A pluszterhet a gyártók nem tudják érvényesíteni áraikban, 20-25 százalékos áremelést sem a kereskedők, sem a fogyasztók nem fogadnak el. Komplett termékkategóriákat, tradicionális magyar márkákat áraz ki a piacról az új adó – fogalmazott a főtitkár.

Az Orbán-kormány egészségügyi rizikók miatt levesz egy darabot a csokoládéból
An employee places almonds on pralines at the plant of Swiss chocolate producer Lindt & Spruengli AG in Kilchberg near Zurich in this April 10, 2008 file photo. The maker of Lindor pralines and gold-wrapped Easter bunnies posted a forecast-beating 5 percent rise in first-half net profit to 23 million Swiss francs ($20.95 million), boosted by upbeat demand for its Excellence and Creation 70% products. Picture taken April 10, 2008 REUTERS/Arnd Wiegmann/files (SWITZERLAND)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.