Mobilnet: csak kérésre!
Szerinte így megakadályozható, hogy valakinek anélkül legyen magas adatforgalom-számlája, hogy erről tudomása lenne. Az MT az ügyfelek hozzáférésének könnyítése érdekében tette automatikusan elérhetővé a szóban forgó NetStart csomagot.
Kiricsi Karola, az NMHH szóvivője elmondta: 18ügyfélpanasz miatt indítottak vizsgálatot. Ezek szerint vannak, akiknek több tíz-, esetenként százezer forintos számlájuk keletkezett, miközben úgy tudták, nem fizettek elő mobilnet-szolgáltatásra. A szóvivő szerint csak 100-ból egy panaszos felhasználó fordul a hatósághoz, így a káresetek száma a feltételezésük szerint meghaladhatja az ezret.
A szóban forgó díjcsomagban a szolgáltató meghatározott adatforgalom elérésekor figyelmeztető SMS-t küld. Igaz, ezt nem az adatforgalom indulásakor teszi, s mivel ebben a csomagban egy megabyte 1700 forint körül alakul, ez okozhat nem várt költségeket.
Az NMHH szerint az MT általános szerződési feltételei nem feleltek meg az átláthatóság követelményének, a hangcsomagok leírásában nem szerepelt, hogy a havidíjas mobilinternet-csomaggal nem rendelkezőknek automatikusan aktiválják a Net-Start csomagot, s ezt az előfizetői szerződésen sem tüntették fel.
A hatóság szerint a Telenor és a Vodafone is rendelkezett havidíjmentesmobilinternetcsomagokkal, ezért e cégek gyakorlatát hivatalból vizsgálják. Bírságot nem szabtak ki, arra csak akkor van lehetőség, ha a cégek nem tesznek eleget a felszólításnak. Az MT közölte: eleget tesz annak, noha, álláspontja szerint a gyakorlata jelenleg is megfelel a szabályoknak.
Szakértők szerint a fogyasztók érdekét az szolgálná, hogyha az alapcsomag is tartalmazna egy minimális limitet – kedvezményes áron –, s ezt elérve az ügyfelet túlforgalmazási díj helyett automatikusan egy magasabb csomagba léptetnék, vagy mint egyes esetekben teszik is, lassítanák az adatkapcsolatot.