Mit hoz a keleti szél Budapestre?

Konkrét, kormányok között létrejött üzleti jellegű vagy beruházásokat érintő megállapodásokat információink szerint nem ír alá Wen Jiabao és Orbán Viktor, ugyanakkor a kínai kormányfő tegnap a nyilvánosság előtt többször kijelentette: áttörést szeretnének elérni a két ország kapcsolatában.

A protokolláris gesztusok mellett ugyanakkor információnk szerint több beruházással és fejlesztéssel kapcsolatban is sikerült előrelépést elérni, még ha a megállapodások végére formálisan nem is lehet pontot tenni. A két nagy projektről, a szolnoki citromsavgyárról és a Malévról egyelőre nem született megállapodás, ám a közlekedés továbbra is hangsúlyos a két ország kapcsolatában: vasúti és légi teherszállítási témák is forró pontnak számítanak.

A kétoldalú gazdasági és kereskedelmi együttműködés bővítésére és intenzitásának növelésére irányuló újabb kezdeményezésekről folytattak megbeszélést a magyar–kínai gazdasági vegyes bizottság szerdai budapesti ülésén – közölte néhány napja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Magyar részről a tárgyalást Fellegi Tamás miniszter vezette mint a magyar–kínai gazdasági kapcsolatokért felelős kormánybiztos, a közlemény pedig a légügyi szállítmányozást, a kutatás-fejlesztést, a környezetvédelmet, a víztisztító technológiák hasznosítását és az autóipar terén kialakítandó együttműködéseket jelölte meg, ahol a közeljövőben konkrét beruházások jöhetnek létre. A hírek szerint a kínai politikai és üzleti körökben komoly megbecsüléssel kezelt Fellegi tárgyalóküldöttsége kiemelten kezelte a magyar és az uniós jogszabályok ismertetését is.

Nem sokkal ezt követően az Index arról írt, hogy a kínai fél kérésére tárgyalnak a Szombathely melletti, Vát és Portpác közötti cargoreptér fejlesztéséről, amely évek óta van napirenden a két ország között. Forrásaink ezzel kapcsolatban óvatosan fogalmaznak. A helyiek konkrét megállapodásról nem tudnak, míg mások arra is felhívták a figyelmet, hogy a megelőző években a kormányok hozzáállása ehhez a projekthez meglehetősen változó volt, többek között azért,mert sokszor inkább a régióban található sármelléki repülőtér ilyen irányú fejlesztését támogatták.

Úgy tudjuk azonban, hogy a kínai fél ragaszkodik a szombathelyi lokációhoz, még úgy is, hogy szinte zöldmezős beruházásként kell megvalósítani azt – ennek értékét akár százmilliárdosra is teszik. A tárgyalások egy szakaszában a kínai fél még a vasúti öszszeköttetés kiépítését is vállalta. Mindenesetre erről a beruházásról a miniszterelnököknek kell megállapodniuk. Elméletileg más vasúti fejlesztések is megvalósulhatnak kínai közreműködéssel, de egyelőre még korai volna a konkrétumokról beszélni – sok innovatív fejlesztés is szóba került már, amely növelheti a főváros és az ország versenyképességét.

Nincs konkrétum a Malév és a részben a Soros György érdekeltségébe tartozó HNA Holding együttműködéséről sem, ennek azonban a fő oka kettős: egyfelől az orosz kisebbségi tulajdonos jelenti a megállapodás akadályát, ám nem viszi előre a dolgokat a cég állami támogatásait figyelő EU-vizsgálat sem. Ami a csaknem kilencvenmillió dolláros szolnoki citromsavgyárat illeti, az előkészületek haladnak, de a kormánynak kiemelt beruházássá kell nyilvánítania a tervet, hogy ez megvalósuljon. Ez információink szerint még nem történt meg.

Fontosak vagyunk

Wen Jiabao személyében 24 év után látogat kínai miniszterelnök Magyarországra, s ennek jelentőségét növeli, hogy e körút során Berlin és London előtt érkezett Budapestre a kormányfő. A kínai vezetővel több mint 300 üzletemberből álló delegáció jött hazánkba, médiakísérete száztíz fős, amelyben 16 tévéstáb van. Magyarország Kelet-Közép-Európa országai közül Kína legnagyobb importforrása, tavaly a két ország közötti kereskedelmi forgalom rekordmértékre emelkedett, 8,72 milliárd dollárt ért el.

Wen Jiabao kínai miniszterelnök az ELTE Konfuciusz Intézet által rendezett előadáson
Wen Jiabao kínai miniszterelnök az ELTE Konfuciusz Intézet által rendezett előadáson
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.