Az oroszok kövér gázt adtak, Kína fékez

Az orosz olaj- és gázbevételekből továbbra is futja állami autócsere-programra, ez kedvez a piacnak: hatvan százalékkal több új autót vettek idén az oroszok.

Az Európai Üzleti Egyesület (AEB) adatai szerint az év első öt hónapjában közel egymillió, az utolsó teljes hónapban 235 ezer új autó kelt el. Továbbra is a Lada a legnépszerűbb: idén 237 ezer kelt el, ez 39 százalékos növekedést jelent tavalyhoz képest.

Közel sem ennyire gyors a tempó a nagy európai piacokon, ahol a növekedést alkatrészhiány lassítja, van olyan modell, melyre 8-10 hónapot kell várni. A leépített autógyári és beszállítói kapacitások, valamint a megrongálódott japán cégek nem győzik a megrendelések kielégítését. Az európai pia cokon 5,9 millió új autót helyeztek forgalomba, ami éves szinten 0,8 százalékos mínuszt jelent.

Németországban 305 ezer új autó kelt el, ez 22 százalékos növekedés. A franciáknál eladott 200 ezer új autó is 6,2 százalékos bővülés, míg Olaszországban 170,6 ezer négykerekűt helyeztek forgalomba, ami még mindig 3,6 százalékos bővülés. Magyarországon a dinamikus évkezdet után márciusban stagnáltak, de áprilisban és májusban ismét emelkedtek az eladások. Az Egyesült Államokban idén 5,3 millió személyautó, terepjáró és pickup kelt el, ami 14 százalékkal több, mint tavaly.

Lassult a tempó Kínában, ahol közel nyolcmillió új autót helyeztek forgalomba az első öt hónapban, ami a korábbinál jóval kisebb mértékű, mintegy négyszázalékos növekedést jelent. A Kínai Autógyártók Szövetségének (CAAM) adatai szerint májusban 1,2 millió új autó kelt el, ez 14 százalékkal marad el az áprilisi forgalomtól, mert megszűnt a takarékos modellek vásárlását támogató akció.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.