Nagyüzemi fusizás

Egymást licitálják túl az autógyártók, és egyre hosszabb garanciákkal hirdetik modelljeiket: az évtizede még általános egy évet kettőre, háromra, négyre, sőt hétre is növelték. Van olyan márka, mely az autó forgalomból történő kivonásáig díjmentesen kínál szervizszolgáltatást. Terjedőben vannak a pluszmegoldások, melyek szerint például a kétéves gyári ajánlatot kedvezményes költséggel további kettő vagy több évvel lehet meghosszabbítani. A gáláns ajánlat nem jelent kockázatot a gyártóknak, mert az autók egyre tartósabbak, ám nemcsak emiatt bőkezűbbek a fogyasztóhoz. A hosszabb garanciákkal nemcsak egy-két évig látogatják a márkaszervizeket a tulajdonosok, akik tartósan ügyfelek maradnak, és egyéb szolgáltatások igénybevételével munkát adnak az autójavító ágazatnak. Annak pedig nagy szüksége van erre, mert évek óta bajban van, és a válság miatt tovább romlott a legális műhelyhálózat helyzete.

Ha fél áron adnánk az új autókat, akkor sem tudnánk érdemi forgalomnövekedést elérni, állítja Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke, aki szerint már nemcsak kereskedelem, hanem a hozzá kapcsolódó javítóágazat is nehéz helyzetbe került, mert a válság óta megerősödött illegális szféra drámaian veszélyezteti a legális szervizek és alkatrész-forgalmazók létét. Azzal, hogy néhány éve megszüntették a céges autók javításának áfavisszaigénylési lehetőségét, tovább romlott a helyzet. Már nemcsak magánemberek, hanem flottakezelők is nagyüzemben fusiznak, hogy csökkentség a költségeket, és a szerviztevékenység feketedése miatt évente 40-50 milliárd forintos adóbevételtől esik el a költségvetés. A kevesebb mint tízezer embert foglalkoztató márkakereskedő és független javító mellett több mint negyvenezer ember feketén dolgozik az illegális műhelyekben.

Különösen veszélyes a lopott és nem minősített gagyi alkatrészek robbanásszerű elterjedése, ami már nemcsak a legális szakmát és az adóbevételeket, de a közlekedésbiztonságot és a környezetet is veszélyezteti, hiszen a káros és veszélyes anyagokat sem kezelik megfelelően. Megint terjednek az Európai Unióból már száműzött hígítós festékek, amik környezetrombolók, és termékdíjukat sem fizetik meg.

A kormányzattól a jogi háttér megteremtését és a meglévő szabályok szigorú betartatását kérte a GÉMOSZ, mely szakmai segítséggel támogatja a feketegazdaság felszámolását. Gablini Gábor elmondta, hogy amennyiben sikerül visszaszorítani az illegális foglalkoztatást, akkor az elmúlt három évben elbocsátott húszezer munkavállalóból legalább ötezernek új munkahelyet teremtenek.

Nem csak autót kell jól választani
Nem csak autót kell jól választani
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.