Nagyüzemi fusizás
Egymást licitálják túl az autógyártók, és egyre hosszabb garanciákkal hirdetik modelljeiket: az évtizede még általános egy évet kettőre, háromra, négyre, sőt hétre is növelték. Van olyan márka, mely az autó forgalomból történő kivonásáig díjmentesen kínál szervizszolgáltatást. Terjedőben vannak a pluszmegoldások, melyek szerint például a kétéves gyári ajánlatot kedvezményes költséggel további kettő vagy több évvel lehet meghosszabbítani. A gáláns ajánlat nem jelent kockázatot a gyártóknak, mert az autók egyre tartósabbak, ám nemcsak emiatt bőkezűbbek a fogyasztóhoz. A hosszabb garanciákkal nemcsak egy-két évig látogatják a márkaszervizeket a tulajdonosok, akik tartósan ügyfelek maradnak, és egyéb szolgáltatások igénybevételével munkát adnak az autójavító ágazatnak. Annak pedig nagy szüksége van erre, mert évek óta bajban van, és a válság miatt tovább romlott a legális műhelyhálózat helyzete.
Ha fél áron adnánk az új autókat, akkor sem tudnánk érdemi forgalomnövekedést elérni, állítja Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke, aki szerint már nemcsak kereskedelem, hanem a hozzá kapcsolódó javítóágazat is nehéz helyzetbe került, mert a válság óta megerősödött illegális szféra drámaian veszélyezteti a legális szervizek és alkatrész-forgalmazók létét. Azzal, hogy néhány éve megszüntették a céges autók javításának áfavisszaigénylési lehetőségét, tovább romlott a helyzet. Már nemcsak magánemberek, hanem flottakezelők is nagyüzemben fusiznak, hogy csökkentség a költségeket, és a szerviztevékenység feketedése miatt évente 40-50 milliárd forintos adóbevételtől esik el a költségvetés. A kevesebb mint tízezer embert foglalkoztató márkakereskedő és független javító mellett több mint negyvenezer ember feketén dolgozik az illegális műhelyekben.
Különösen veszélyes a lopott és nem minősített gagyi alkatrészek robbanásszerű elterjedése, ami már nemcsak a legális szakmát és az adóbevételeket, de a közlekedésbiztonságot és a környezetet is veszélyezteti, hiszen a káros és veszélyes anyagokat sem kezelik megfelelően. Megint terjednek az Európai Unióból már száműzött hígítós festékek, amik környezetrombolók, és termékdíjukat sem fizetik meg.
A kormányzattól a jogi háttér megteremtését és a meglévő szabályok szigorú betartatását kérte a GÉMOSZ, mely szakmai segítséggel támogatja a feketegazdaság felszámolását. Gablini Gábor elmondta, hogy amennyiben sikerül visszaszorítani az illegális foglalkoztatást, akkor az elmúlt három évben elbocsátott húszezer munkavállalóból legalább ötezernek új munkahelyet teremtenek.