Közepes magyar netpiac

Az infokommunikációs szolgáltatások magyarországi piaca kezdi felvenni a közepesen fejlett országokra jellemző jegyeket – derül ki a KSH negyedévi gyorsjelentéséből. A szolgáltatókoncentráció, illetve a lefedettség lassuló bővülése a két legmarkánsabb tendencia, de immár az ármérséklés is érezteti hatását.

A mobiltelefon-előfizetések száma egy év alatt alig 11 ezerrel bővült, s így március végére elérte a 11,9 milliót. Ezen belül a havidíjas előfizetések száma ismét emelkedett, ami ellensúlyozta a feltöltőkártyás szegmens 386 ezres visszaesését. Az átrendeződés magyarázata, hogy (az okostelefonok terjedése miatt) egyre többen vásárolnak olyan csomagokat, amelyek hang- és adatforgalmat egyaránt tartalmaznak, és ezeknek az ára havidíjas konstrukcióban lényegesen kedvezőbb.

A vizsgált időszak végére 100 lakosra 119 mobil-előfizetés jutott, ami látszólag már alig fokozható, a valóságban azonban európai összehasonlításban nem számít magasnak (terjednek az olyan készülékek, amelyek a távirányíthatóság és a távolsági kontroll lehetősége miatt tartalmaznak SIM kártyát, de valójában nem telefonok). A mobilhálózatokban 2010 első negyedévéhez képest mindössze egy százalékkal több hívást kezdeményeztek, és öt százalékkal nőtt a telefonálással töltött összes idő. Egy előfizetésre átlagosan 367 percnyi beszélgetés jutott, egy hívás átlagos hossza pedig 2,3 perc volt. Az összes telefonbeszélgetésre fordított idő több mint háromnegyedét mobilkészülékekről indított hívások tették ki – ez az arány már a fejlett piacok felé mutat.

Mint a jelentés kiemeli, a díjstruktúra átalakulása a felhasználói szokásokra is hatással van. Az árak mérséklődése, a gyakran jelentős ingyenes idősávot és díjmentes hálózaton belüli beszélgetést is tartalmazó csomagok terjedése ahhoz vezetett, hogy az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgetnek vezetékes telefonról, mint mobilról.

A mindössze háromszereplős mobilszolgáltatási piacon nincs jelentős átrendeződés, az internetes hozzáférés-szolgáltatások területén viszont folytatódott a lassú koncentráció. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy – bár 2011 márciusának végére az előző évhez képest öttel több, összesen 418 internetszolgáltató volt jelen Magyarországon – immár csupán 13 cég osztozik az előfizetések 90 százalékán. Az online-előfizetések száma a negyedév végén meghaladta a 3,4 milliót, ami 20 százalékkal több, mint 2010 hasonló időszakában. A növekedés motorjai – mint mindenütt a világon – a vezeték nélküli internetmegoldások: március végére az összes internet-előfizetés 40 százaléka a mobil kategóriába tartozott. A vezetékes internet két leg elterjedtebb típusa közül a kábelhálózatos előfizetések 11 százalékkal gyarapodtak, míg az xDSL-előfizetések aránya kismértékben csökkent. Összességében a széles sávú előfizetések száma egy év alatt öt százalékkal nőtt.

Az online-előfizetésekből származó nettó árbevétel 2011 első negyedévében megközelítette a 34 milliárd forintot, ami folyó áron egy százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. A változás nem tükrözi az előfizetések számának dinamikus bővülését, elsősorban az akciók és a díjak mérséklődése miatt. Ezen a területen a verseny, illetve annak jótékony ármérséklő hatása sokkal látványosabban érvényesül, mint a mobiltelefon-szolgáltatások területén.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.