Hogyan lehet egy liter benzinnel több ezer kilométert autózni?
1939-ben az Egyesült Államok egyik kutatólaboratóriumának tudósai fogadást kötöttek a leggazdaságosabb üzemanyag-felhasználásra: a feladat lényege, hogy egy liter benzinnel ki tudja a leghosszabb távot megtenni. Az első versenyt R. J. Greenshields nyerte meg 4,73 l/100 km fogyasztással. Tíz évvel később Greenshields egy átalakított Studebaker segítségével 1,57 l/100 km fogyasztást ért el. 1968-ban J. M. Jones FIAT600-asával R. C. Trokey és D. C. Carlson 0,963 l/100 km, 1973-ban a B. E. Visser vezette Opel 0,625 l/100 km fogyasztást ért el.
A versenyláz átterjedt Európára: az 1985-ös Shell Eco-marathonon négy ország huszonöt csapata vett részt. Az elsőt a dél-franciaországi Le Castellet Paul Ricard versenypályán tartották egészen 1999-ig. A verseny 2000-ben költözött át Franciaország északnyugati részére, a nogarói Paul Armagnac versenypályára. 2010-ben Németországban, a lausitzi Euro-Speedway versenypályán tartották. Közben a verseny globális lett: 2007-ben az első amerikai Shell Eco-marathont a kaliforniai Fontana California Speedway versenypályáján rendezték meg húsz csapat részvételével. 2010 márciusában pedig első alkalommal a texasi Houston belvárosi utcáin zajlott le. A verseny egyszerű elvre épül: olyan jármű tervezése, készítése és vezetése a feladat, mely a legkisebb üzemanyag-felhasználás és károsanyag-kibocsátás mellett a legmesszebbre jut el.
A Shell Eco-marathon Europe oktatási platform a világ minden részén megmozgatja a fiatal tervezők és mérnökök fantáziáját. A program ösztönzi az innovációt, előtérbe helyezi a természeti erőforrások megőrzését, és elősegíti a hatékonyabb energiafelhasználáshoz vezető technológiák fejlesztését. A kezdeményezés célcsoportját Európa, Észak-Afrika, a Közel-Kelet és Ázsia középiskolai és felsőoktatási tanulói alkotják. A csapatok két fő kategóriában nevezhetnek: a futurisztikus prototípusok áramvonalas, három- vagy négykerekű járművek, melyeknél elsődleges tervezési szempont a légellenállás csökkentése és a maximális hatékonyság. Az UrbanConcept járműveknek inkább a hagyományos négykerekűek közúti használhatósága és vezetői igényeinek kielégítése a fő szempont. A járművek hajtására hagyományos üzemanyagok – például gázolaj, benzin és cseppfolyósított földgáz (LPG –Liquid Petroleum Gas) – vagy alternatív energiaforrások – például hidrogén, bioüzemanyag, földgáz alapú szintetikus üzemanyag, napenergia vagy etanol – egyaránt használható. A használt motortípusok három fő kategóriába tartoznak: belsőégésű, üzemanyagcellás és napenergiával működők. A biztonsági szabályok betartásával csak a csapatok képzelőereje szabhat határt a jármű kialakításának.
Tavaly a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata a Megaméterrel újoncként 1588km-es teljesítménnyel nyolcadik lett, aztán néhány hónappal később a továbbfejlesztett járművel egy finnországi versenyen 1941 km/literre javított teljesítményén. A főiskolások új autót építettek, de a régi sem vonult nyugdíjba, mert a kecskeméti Kandó szakközépiskolások Electric csapata a GAMF tavalyi karosszériájával épített akkumulátoros autót, és újoncként hatodik lett.
A 2011-es Megameter továbbfejlesztett karosszériája 25 százalékkal kisebb légellenállású lett. Az új négyütemű felülvezérelt és felülszelepelt motor már nem léghűtéses, hanem folyadékos, égéstere pedig félgömb alakú. A korábbi mechanikus helyett a Megameter II-ben könnyebb elektronikus szervokormányt építettek. Jól indult a verseny a kecskeméti csapatnak, hiszen már az első körben elérték a 2277 km/literes eredményt, ám az ötödik körben egy ukrán újságíró nekiütközött a magyarok járművének, szerencsére Tóth Kriszta pilóta nem sérült meg, de a jármű rongálódását látva nagyon elkeseredett. A Kecskeméti Főiskola csapata így is negyedik lett a hatvancsapatos mezőnyben.
A hét különdíj egyikét, az SKF-Designt is megkapta a Megameter-II., elismerve az ergonómiai, esztétikai és anyagválasztási újításait, valamint a tervezés és kivitelezés mérnöki teljesítményét. Különdíjat kapott a legpechesebb csapat is, a győri SZEnergy Team a legkitartóbbnak járót vehette át, mert teljes három éjjelen és nappalon át dolgoztak, hogy autójuk megfelelő műszaki állapotba kerüljön a gépátvételhez.
Az Eco-marathon Europe három év után a németországi EuroSpeedway Lausitzről a hollandiai Rotterdamba költözik, 2012-ben már ott rendezik meg a versenyt.