Hogyan lehet egy liter benzinnel több ezer kilométert autózni?

Megint nyert a francia Microjoule la Joliverie csapata, nem véletlenül, hiszen 1985 óta vesz részt az eco maratonin, és tagjainak nemcsak tapasztalata, de pénze is van bőven, közel ötven mérnök és szerelő segítette idén is munkájukat. Az sem véletlen, hogy ők tartják az abszolút benzines rekordot, 2009-ben 3771 kilométert teljesítettek egyetlen liter benzinre számítva, idén 3688 kilométerrel győztek.

1939-ben az Egyesült Államok egyik kutatólaboratóriumának tudósai fogadást kötöttek a leggazdaságosabb üzemanyag-felhasználásra: a feladat lényege, hogy egy liter benzinnel ki tudja a leghosszabb távot megtenni. Az első versenyt R. J. Greenshields nyerte meg 4,73 l/100 km fogyasztással. Tíz évvel később Greenshields egy átalakított Studebaker segítségével 1,57 l/100 km fogyasztást ért el. 1968-ban J. M. Jones FIAT600-asával R. C. Trokey és D. C. Carlson 0,963 l/100 km, 1973-ban a B. E. Visser vezette Opel 0,625 l/100 km fogyasztást ért el.

A versenyláz átterjedt Európára: az 1985-ös Shell Eco-marathonon négy ország huszonöt csapata vett részt. Az elsőt a dél-franciaországi Le Castellet Paul Ricard versenypályán tartották egészen 1999-ig. A verseny 2000-ben költözött át Franciaország északnyugati részére, a nogarói Paul Armagnac versenypályára. 2010-ben Németországban, a lausitzi Euro-Speedway versenypályán tartották. Közben a verseny globális lett: 2007-ben az első amerikai Shell Eco-marathont a kaliforniai Fontana California Speedway versenypályáján rendezték meg húsz csapat részvételével. 2010 márciusában pedig első alkalommal a texasi Houston belvárosi utcáin zajlott le. A verseny egyszerű elvre épül: olyan jármű tervezése, készítése és vezetése a feladat, mely a legkisebb üzemanyag-felhasználás és károsanyag-kibocsátás mellett a legmesszebbre jut el.

A Shell Eco-marathon Europe oktatási platform a világ minden részén megmozgatja a fiatal tervezők és mérnökök fantáziáját. A program ösztönzi az innovációt, előtérbe helyezi a természeti erőforrások megőrzését, és elősegíti a hatékonyabb energiafelhasználáshoz vezető technológiák fejlesztését. A kezdeményezés célcsoportját Európa, Észak-Afrika, a Közel-Kelet és Ázsia középiskolai és felsőoktatási tanulói alkotják. A csapatok két fő kategóriában nevezhetnek: a futurisztikus prototípusok áramvonalas, három- vagy négykerekű járművek, melyeknél elsődleges tervezési szempont a légellenállás csökkentése és a maximális hatékonyság. Az UrbanConcept járműveknek inkább a hagyományos négykerekűek közúti használhatósága és vezetői igényeinek kielégítése a fő szempont. A járművek hajtására hagyományos üzemanyagok – például gázolaj, benzin és cseppfolyósított földgáz (LPG –Liquid Petroleum Gas) – vagy alternatív energiaforrások – például hidrogén, bioüzemanyag, földgáz alapú szintetikus üzemanyag, napenergia vagy etanol – egyaránt használható. A használt motortípusok három fő kategóriába tartoznak: belsőégésű, üzemanyagcellás és napenergiával működők. A biztonsági szabályok betartásával csak a csapatok képzelőereje szabhat határt a jármű kialakításának.

Tavaly a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata a Megaméterrel újoncként 1588km-es teljesítménnyel nyolcadik lett, aztán néhány hónappal később a továbbfejlesztett járművel egy finnországi versenyen 1941 km/literre javított teljesítményén. A főiskolások új autót építettek, de a régi sem vonult nyugdíjba, mert a kecskeméti Kandó szakközépiskolások Electric csapata a GAMF tavalyi karosszériájával épített akkumulátoros autót, és újoncként hatodik lett.

A 2011-es Megameter továbbfejlesztett karosszériája 25 százalékkal kisebb légellenállású lett. Az új négyütemű felülvezérelt és felülszelepelt motor már nem léghűtéses, hanem folyadékos, égéstere pedig félgömb alakú. A korábbi mechanikus helyett a Megameter II-ben könnyebb elektronikus szervokormányt építettek. Jól indult a verseny a kecskeméti csapatnak, hiszen már az első körben elérték a 2277 km/literes eredményt, ám az ötödik körben egy ukrán újságíró nekiütközött a magyarok járművének, szerencsére Tóth Kriszta pilóta nem sérült meg, de a jármű rongálódását látva nagyon elkeseredett. A Kecskeméti Főiskola csapata így is negyedik lett a hatvancsapatos mezőnyben.

A hét különdíj egyikét, az SKF-Designt is megkapta a Megameter-II., elismerve az ergonómiai, esztétikai és anyagválasztási újításait, valamint a tervezés és kivitelezés mérnöki teljesítményét. Különdíjat kapott a legpechesebb csapat is, a győri SZEnergy Team a legkitartóbbnak járót vehette át, mert teljes három éjjelen és nappalon át dolgoztak, hogy autójuk megfelelő műszaki állapotba kerüljön a gépátvételhez.

Az Eco-marathon Europe három év után a németországi EuroSpeedway Lausitzről a hollandiai Rotterdamba költözik, 2012-ben már ott rendezik meg a versenyt.

A Kecskeméti Főiskola GAMF (67-es autó) csapata elnyerte a legjobb dizájn díjat és egyetlen liter üzemanyaggal 2277 kilométeres eredményt produkált
A Kecskeméti Főiskola GAMF (67-es autó) csapata elnyerte a legjobb dizájn díjat és egyetlen liter üzemanyaggal 2277 kilométeres eredményt produkált
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.