Milliók jó ötletért

Kiosztották a Jövő fiatal vállalkozója pályázat díjait a Corvinus egyetemen. A programot, melynek célja a cégalapítást fontolgató főiskolai és egyetemi hallgatók ösztönzése és támogatása, öt évvel ezelőtt hirdette meg először a Dreher Sörgyárak Zrt.

A pályázók száma minden évben magas volt, idén pedig megdőlt a rekord, összesen 118-an szálltak ringbe. A tét nagy volt: a dobogós helyezettek fél éven át szakmai tanácsadást és egyszeri, több millió forintos támogatást kapnak vállalkozásuk beindításához. A versenyben azok az innovatív gondolkodású fiatalok rúghattak labdába, akik ötleteik megvalósításához precíz pénzügyi tervet tudtak rendelni, de a megvalósíthatóság is fontos szempont volt, hisz a dobogósok akkor juthatnak hozzá a támogatáshoz, ha még idén nyáron elindítják vállalkozásukat.

Az első helyezett a 25 éves gépészmérnök-hallgató Seres Viktor lett, aki egy, az élelmiszerek (egyelőre csak a tejtermékek) frissességét ellenőrző és jelző csomagolást szeretne piacra dobni. Magáról a termékről nem tudtunk meg sokat, a folyamatban lévő szabadalmaztatási eljárás miatt Viktor csak szűkszavúan nyilatkozhatott, de azt elárulta, hogy a termék – melynek nincs és nem is lesz neve – beépíthető a hagyományos csomagolásba.

A hárommillió forintos főnyereményt a szabadalmi eljárás lezárása és a prototípus legyártása emészti majd fel, de szükség lesz még egy jó marketingesre is. A következő lépés az lesz, hogy Viktor és a projekt kidolgozásában eddig is tevékenyen közreműködő üzlettársai (Galambos Zsuzsanna és Horváth Ákos) megalapítják cégüket, majd keresnek egy vevőt, aki kiviszi a terméket a piacra. – A vállalkozás sikere attól függ, hogy mennyi energiát teszünk bele – mondta Seres Viktor, aki mindvégig ezt a szüleitől kapott jó tanácsot tartotta szem előtt, s úgy tűnik, eddig bevált.

A második helyezett Geréby Zsófia lett Urbanlegends nevű projektjével, melynek megvalósításához kétmillió forintot kap majd. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem textil-ruha tervezői szakán idén végző lány a diplomamunkájával nevezett be a pályázatra. Az alapgondolat az volt, hogy a városi környezetben kerékpárral közlekedő nőknek szüksége van egy stílusos és praktikus viseletre, amely kényelmes a nyeregben, de nem kell leváltani egy tárgyalás kedvéért. A kollekció fél úton van a sportruházat és a városi viselet között. – Nagyon fontosnak tartom, hogy a budapesti kerékpárosok hozzáférjenek olyan kiegészítő szolgáltatásokhoz, amelyek megkönnyítik az életüket – mondta el Geréby Zsófia, aki maga is két keréken közlekedik legszívesebben. A lány már két éve fontolgatja, hogy vállalkozásba kezd, ehhez szerzett most elengedhetetlen tapasztalatokat. Sok más pályázóhoz hasonlóan Zsófinak is módosítania kellett eredeti elképzelésein, mert a kreativitás és a minőség nem ütközhet a megvalósíthatósággal, a pénzügyi tervezéshez kompromisszumokra volt szükség.

Hasonló tapasztalatokról számolt be Fodor Ákos Dániel is, a pályázat harmadik helyezettje, aki barátjával, R. Kiss Sándorral az önálló utazásszervezést szeretné forradalmasítani Magyarországon. – Az alapkoncepció az volt, hogy a magánutazókat hozzuk össze a magánszolgáltatókkal, főként az idegenvezetőkkel. A leszervezett utakon gyakran egy cukormázzal borított képet kaphatunk csak az adott országról és térségről, sokan szeretnének viszont igazi helyi arcokkal találkozni és valódi, lokális élményekkel gazdagodni – mondta Ákos. A nemsokára induló traveltrix.org közösségi oldal – melyhez máris nyolcszáz fős idegenvezetői adatbázis áll rendelkezésre – ebben nyújt majd segítséget a világvándoroknak. A fiúk egyelőre a belföldi turizmusra koncentrálnak, de terveik szerint jövőre Ausztriát és Csehországot is meghódítják. Az egymillió forintos nyereményt online marketingre szeretnék majd fordítani.

A fenntarthatósági különdíjat a 23 éves Győri Szabolcs kapta meg. A fiú, aki a barkácsolás szerelmese, tulajdonképpen legkedvesebb hobbijával nevezett be. Az Ökostyle névre hallgató projekt célja, hogy a kidobásra szánt bútorokból megújult berendezési tárgyak szülessenek. A fiú vállalja, hogy ezeket a holmikat ingyen elszállítja, így az ügyfelek könnyen és kényelmesen megszabadulnak feleslegessé vált holmijuktól, ő pedig üzemanyagköltségen jut nyersanyaghoz. A szétszerelt bútorokból Szabolcs aztán új tárgyakat készít, melyeket saját honlapján árulna, illetve vállalná üres terek berendezésének megtervezését és beépítését is. A fiú az Óbudai Egyetem Rejtő Sándor Könnyűipari és Környezetmérnöki Karára jár. Igazi kétkezi emberként Szabolcs minden egyes nyári szünetet az építőipar más-más területein töltött el, a barkácsolást a nagypapája szerettette meg vele, és saját albérletét is maga rendezte be újraálmodott bútorokkal.

Gyenge pontok

Bár a zsűri úgy látja, a pályázatok évről évre egyre profibbak, és kreatív tőkéből sincsen hiány, azért vannak általános gyengeségek, főleg, ami a megvalósíthatóságot illeti: szinte minden pályázónak nehézséget okoz, hogy fel tudja mérni induló vállalkozásának piaci esélyeit. A döntőbe végül az a tíz versenyző jutott be, akik egyesíteni tudták az innovatív ötletet a precíz pénzügyi tervezéssel, és elegendő energiát fordított a piac feltérképezésé re. A nyertesek esetében viszont már közrejátszott a személyiség is: a zsűri azokat a pályázókat kereste, akik mind a négy fordulóban jól tudták prezentálni ötleteiket, és akikben megvolt az üzleti életben elengedhetetlen határozott kiállás.

A díjazottak
A díjazottak
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.