Kicsi a betű, érthetetlen a szöveg
A legutolsó, tavaly ősszel készített körkérdés során a megkérdezett lakossági ügyfelek közel harmada ítélte egyértelműen nehéznek, tizenhárom százalék pedig nem teljesen egyértelműnek az áramszámla képét. Emellett 37 százalék érthetetlenségre, 27 százalék zsúfolt képre, csaknem negyedük érdektelen adatokra, 12 százalék pedig túl kicsi betűméretre panaszkodott.
A gázszámlák esetében valamivel rosszabb a helyzet: a megkérdezettek csaknem fele elégedetlen azzal, amit a papíron lát. Közel negyedük nem érti, 16 százalékuk szerint túlzsúfolt és nyolc százalékuk nem tudja kiolvasni azt, ami a számlán áll. Az anyag készítői megállapítják, hogy a korábbiakhoz képest a fogyasztóknál romlott a számlakép megítélése.
A hivatal ezzel kapcsolatos sajtóközleménye megjegyzi, hogy a felmérés óta egyszerűsödött a számlakép. Ettől a MEH a megítélés javulását várja. Az előző kormány ugyanis egyik utolsó, tavaly áprilisi intézkedésével „közüzemi kódexet” fogadott el, mellyel a számlakép egyszerűsítését helyezte kilátásba.
Felméry Gusztáv, az Energiatudatos Fogyasztók Társadalmáért Egyesület elnöke kérdésünkre ennek kapcsán úgy vélekedett: korábban valóban történtek bizonyos előrelépések az ügyben, de ezek nem hoztak lényegi eredményt. A számlák ugyanis érdemben nem váltak egyszerűbbé. Sürgette, hogy az új kormány ez ügyben is vegye fel a „szálat”.
Kérdésünkre pozitív példának hozta fel a három évig alternatív lakossági gázszolgáltatást végző EM-FESZ Első Magyar Földgáz és Energiakereskedelmi és Szolgáltató Kft.-t, amely társaság jelentősen egyszerűsítette a saját számlaképét. Nem érti, hogy a többi szolgáltató miért nem követte a – piacról már kilépő – cég példáját.
Felméry elégedett a lakossági energiafogyasztók ügyeit intéző hatóságok szakmai munkájával, de hangsúlyozta, hogy ők civilszemmel vetik fel a problémákat.
Felvetései kapcsán tegnap sem a MEH-ben, sem a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál nem találtunk nyilatkozóra.