Terézanyu Klub a Richter védnökségével

Egy áprilisi délután végre megvalósult Rácz Zsuzsa írónő egy éve dédelgetett álma: megalakult a Terézanyu Klub, amelynek célja, hogy teret és alkalmat biztosítson egy támogató női közösség létrejöttéhez. A kezdeményezés mellé a Richter Gedeon Részvénytársaság állt, amely a klub működéséhez szükséges támogatást adja.

A budapesti Aranytíz Művelődési Központban több tucat nő gyűlt össze, hogy megünnepelje a Terézanyu Klub létrejöttét, amely nevét az egyik alapító, Rácz Zsuzsa könyvei után kapta. A klub lényege, hogy összefogja azokat a nőket, akik úgy érzik, barátra, támogatásra, a másik tapasztalatára vagy csupán egy kis meghallgatásra vágynak, ugyanakkor hajlandók maguk is tenni a közösségért. A Terézanyu Klub hivatalosan négy alkalommal tart ülést: az áprilisi után júniusban, szeptemberben, majd pedig decemberben. A találkozók célja még, hogy a tagok azt a tudást is elsajátítsák, amellyel később kisebb helyi klubokat tudnak létrehozni.

Rácz Zsuzsa, a Terézanyu könyvek szerzője szerint a női életpályák sikeres alakulásában alapvető szerepet játszanak a támogatóhálózatok, mégis sokaknak nélkülözniük kell ezt. A most megalakult klub egyebek mellett teret biztosít a nőknek gondolataik, problémáik megvitatására, egymás támogatására. A klubüléseken kívül az alapítók szeretnék a vidéki asszonyokat is bevonni a fórumba, akik az interneten keresztül oszthatják meg társaikkal gondolataikat.

Gondolatok cseréje!

„Amióta az Állítsátok meg Terézanyut!-könyvem 2002-ben megjelent, nagyon sokan folyamatosan fordulnak hozzám, osztják meg velem saját történetüket, támogatást, tanácsot, együttérzést várva. Tavaly elindult a Terézanyuságom története című pályázat, amely azt igazolta, a nők többségének igénye van a támogató, nyitott közösséghez való tartozásra” – hangsúlyozta Rácz Zsuzsa.

A nőgyógyászati termékek a Richter gyógyszergyár növekedési stratégiájának egyik legfontosabb elemei. E készítmények értékesítése a gyógyszergyártási szegmens eladásainak 35 százalékát adja. Beke Zsuzsa, a vállalat PR- és kormányzati kapcsolatok vezetője kifejtette, a klub támogatásával a céljuk az, hogy a tagok nemcsak testi, hanem lelki egészségére is gondot fordítsanak. A tapasztalatok azt mutatják, hogy óriási közlésvágy él a legtöbb nőben, ennek kibontakozására kívánnak lehetőséget nyújtani.

A klub egyik fő témája a karrier és a család összeegyeztethetősége lesz. Nem véletlenül: ma a legtöbb nőnek talán ez adja a legnagyobb kihívást, főként akkor, amikor már több gyermekről kell gondoskodni. A tavalyi Terézanyuságom története-pályázat különdíját épp e témában írott mű kapta.

Húsba vágó probléma

A hazai munkaerőpiacon nem csupán az új állás megszerzése, de a munkába való visszailleszkedés is nehéz. Kevés az olyan vállalat, amely nem otthon marasztalja a szülés után dolgozni vágyó alkalmazottját, hanem minden lehető módon segíti.

Hazánkban a nők mindössze nyolc százaléka dolgozik részmunkaidőben, szemben az uniós átlagnak tekintett 32-33 százalékkal. A három év alatti gyermeket nevelő nők foglalkoztatottsága pedig a teljes lakosságét tekintve is rendkívül alacsony: mindössze 11 százalékuk dolgozik. Ennek több oka lehet: sokan a munkaidő-beosztás miatt nem mennek vissza dolgozni, másokat a munkahelyükön új dolgozókkal helyettesítettek. A részmunkaidős foglalkoztatás az egyébként is alacsony bérszínvonal miatt a dolgozóknak sem vonzó, hiszen még mindig jobban megéri segélyből otthon maradni.

Követhető példák

Van azonban egy-két vállalat, amely nem mondhat le hosszú ideig az alkalmazottairól. Ilyen például az adatmentéssel és információbiztonsággal foglalkozó Kürt Zrt., amelynek szinte kizárólagos forrása a szellemi tőke. A nők részmunkaidős munkáját távmunkával kombinálják, mindemellett családi napközi vagy esetleg a nyári szünetben több hétre leálló intézmények helyettesítésére is terveznek megoldást. Nyáron ugyanis a legtöbb szülőnek nagy gondot okoz a gyermekfelügyelet megoldása. Gergácz Lili, a Kürt HR-vezetője szerint egy megfelelően felkészült gondozó személyzet biztosítása mellett – akár 2-3 éves kortól egészen az iskoláskorig – a cég fel tudja vállalni a gyermekek szünidő alatti foglalkoztatását. Hasonló példák találhatók a T-csoportnál, a Pannon-Job tanácsadó cégnél, a Mars magyarországi érdekeltségénél. A recept egyszerűnek tűnik. De mit kapnak cserébe a vállalatok? Számos példa azt igazolja, hogy ott, ahol a család és a munka összeegyeztetése vállalatvezetési szempont, motiváltabbak az alkalmazottak, nő munkavégzésük hatékonysága, kevesebb a stressz, csökken a fluktuáció, illetve a betegség miatti távolmaradás. Az ilyen típusú munkáltatói hozzáállás nemcsak hatékonyabb munkavégzést, hanem elkötelezettebb munkavállalókat jelent, mely egyértelműen kimutatható a vállalat eredményességében.

Kismama-vállalkozások

Idén másodjára szervezi meg a Gazdagmami.hu az Év Anyavállalata pályázatot, amelynek célja rávilágítani: a kismamák nehéz munkaerő-piaci helyzetében jó alternatíva lehet az önálló vállalkozás indítása. A verseny idén a korábbinál is nagyobb sikert aratott: már az első két hétben 64 pályázat érkezett, és több mint háromezren szavaztak. A pályázat április 22-én zárult. A vállalkozási ötletek palettája meglehetősen színes, van, aki felnőtteknek tervez játszóteret, más természetismeretet tart óvodásoknak, s van, aki puha talpú gyermekcipők készítésével foglalkozik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.