Legrand: az elkötelezettség leckéi
A Legrand Magyarország Zrt. ma meghatározó szerepet játszik a régióban. Nem csak, azért mert több mint félezer munkatársán kívül nagyjából ugyanennyi munkavállalót foglalkoztat partner-hálózatában, hanem azért is, mert az anyacég stratégiáját követve rendkívül komolyan vállalja fel a környezet társadalmi mecénásának feladatait. Európában talán a franciák tisztelik leginkább a tradíciókat. Nem véletlen, hogy a Legrand Magyarország az „50 éve itthonról az otthonokba” mottót választotta 2011-ben a szentesi gyár kapunyitásától eltelt fél évszázados hazai működés kommunikálásához. A csoport társadalmi felelősségvállalási politikáját honosította meg – a helyi körülményekhez adaptálva – az elmúlt két évtizedben a cég. Ebben a stratégiában meghatározó szerepe van az ember és környezet kapcsolatának.
Felelősség gyárkapun túl
A Legrand a privatizáció után több mint 12 milliárd forintot fektetett be a gyártelep felújításába és a korábbi környezeti károk semlegesítésébe. A munkának még nincs vége: a terület rehabilitációjára egy négy éves program keretében idén újabb beruházásokra kerül sor. De a zöld program túlnő a gyárkapukon – mondja Károlyi László vezérigazgató. Példa erre, hogy a szentesi ipari parkban munkatársaik több alkalommal vállalták fel a terület megtisztítását és a terep rendezését. Ezen túl szakmai ismereteikkel segítik a Szentesen működő vagy éppen most letelepedő cégeket abban, hogyan tudják jó hatásfokkal és környezetkímélő szisztémában működtetni villamossági berendezéseiket. Harmadik éve szervezik a „Két kerékkel egészségesen” túrát – ugyancsak a környezetvédelem jegyében – ahol az iskolások, szüleik és tanáraik csapatának élén a város polgármestere és a Legrand vezérigazgatója kerekezik. 2009-ben 1500-an, tavaly már 2500-an vettek részt a 6 kilométeres futamon, amelyhez remélhetően idén újabb csoportok csatlakoznak – akár a környező településekről is.
Tudatos energia-politika
Ez az akció már szorosan kötődik a Legrand felelősségvállalási stratégiájának másik fontos eleméhez, az energia tudatos használásához. Ezt a koncepciót is számos területen próbáljuk érvényesíteni-, hangsúlyozza Károlyi László. Így például csatlakoztunk az anyacég világméretű akciójához, a Villanyszerelők Határok Nélkül elnevezésű programhoz. Ennek a kezdeményezésnek célja, hogy bővüljön az energiaszolgáltatásokhoz való hozzáférés, új ismeretek elsajátításával a helyi közösségek képesek legyenek korszerűsíteni rendszereiket . A projekt kiterjed a közvetlen segítségnyújtásra is, ott, ahol szükség van a támogatásra. Ennek keretében például a Legrand Indiában egy egész falu elektromos hálózatát szerelte fel, hogy megmutassa, hogyan lehet a sötétséget fénnyel felváltani.
„A közelmúltban a természeti katasztrófa által érintett területeken igyekeztünk gyors támogatást nyújtani. Szendrő városában például 50 elsötétedett lakásba vittünk modern szerelvényeket és segédkeztünk a rendszer felszerelésében is. A polgármesteri hivatal épületének megrongálódott elektromos hálózatát is helyreállítottuk, amely akcióra 5 millió forintot fordított cégünk. Devecserben a Waldorf óvoda villamos rendszerének felújítását és bővítését támogattuk , míg Szentesen a kaszárnya, Hódmezővásárhelyen a kórház egyes szakosztályainak a korszerűsítésében segédkeztünk.”-összegez Károlyi László.
Mesterképzés
A közvetlen támogatáson túl a Legrand magyarországi érdekeltsége évek óta tudatos ismeretterjesztéssel, oktatással is igyekszik „jó polgárként kivenni a részét” a régió fejlesztésében. A Legrand internetes tanulmányi versenye például az egyetlen olyan nagyvállalat által rendezett vetélkedő, ahol a jó eredményeket elérő tanulók szakmai mentességet kapnak a szakmunkásvizsga alól. A versenyben nem csak középiskolás diákok, hanem már végzett szakemberek , a cég partnerei is részt vesznek, mert a versenyen elnyert helyezések jó referenciát jelentenek számukra a különböző munkák elnyerésekor. A cég kizárólagos szponzora a HungaroSkills villanyszerelő versenyeinek, amelyeknek nyerteseit a cég benevezi az európai és világversenyekre. Sikerként könyvelik el, hogy a második ilyen vetélkedőre több mint ötszázan jelentkeztek az ország különböző területeiről. Magyarországon ma az egyik legnagyobb probléma a szakmunkás hiány, egyfelől mert az állami oktatás évek óta képtelen biztosítani a jó minőségű képzést, másfelől a fiatalok körében évtizedek óta csökken a fizikai munka becsülete –mint ezt nemrégiben lapunkban egy másik nagy cégnek, az építőiparban meghatározó szerepet játszó és a hazai képzést az elsők között felkaroló olasz Mapei csoportnak képviselője is kifejtette. A Legrand akciójával a társadalmi felelősségvállalásnak, a gazdaságfejlesztés iránti elkötelezettségnek követésre méltó példáját mutatja fel.