Már nem fogy a silány csokinyúl

Inkább kevesebbet vásárolnak, de a jobb minőségű terméket keresik a vásárlók az idei húsvéti szezonban – derül ki piaci körképünkből. A kereskedők szerint a lassan magára találó hazai piacon a tavalyival megegyező, vagy annál egy-két százalékkal erősebb ünnepi forgalomra számítanak.

Fodor Attila, a CBA szóvivője szerint már 2010-ben is érezhető volt, idén pedig még inkább visszaesett a húsvéti csokifigurák iránti kereslet. Ez részint azzal is magyarázható, hogy a szezonális édességpiacot korábban eluraló bevonómasszás termékektől mára elfordult a vásárlók egy jó része, aki pedig csokifigurát vesz, az inkább a magas kakaóvaj tartalmú, valódi csokoládéból készült terméket teszi a kosárba. Ezek azonban fajlagosan drágábbak, mint a táblás csokoládék.

A sonkáknál is hasonló folyamat figyelhető meg: egyre keresettebbek a hagyományosan érlelt termékek, Fodor Attila szerint azért, mert a fogyasztók korábban már pórul jártak azzal, hogy felültek a reklámnak és az olcsóbb, de sok esetben nagyságrendekkel rosszabb minőségű pácolt termékeket tették ki az ünnepi asztalra. Az is a minőség iránti erősödő kereslet jele, hogy a Tescónál a korábbiakhoz képest többszörösére nőtt a nyershús forgalma – sokan inkább maguk sütik meg a húsvéti asztalra kerülő pecsenyét. Az italoknál visszaesett az égetett szeszek forgalma, azonban kapós az utóbbi időben már jelentős marketingtevékenységgel megtámogatott pálinka, illetve hagyományosan jól fogy a bor. Úgy néz ki, a tartósan húsz fok feletti hőmérsékletnek köszönhe tően idén a sör is húsvéti itallá avanzsált, legalábbis a megkérdezett kereskedők szerint igen jó „huzatjuk” van a vevőknek.

Míg a szinte kizárólag élelmiszerben utazó CBA-nál 10–20 százalékra, addig a termékei között iparcikket is a polcain tartó hipermarketeknél 5–8 százalékra tették a húsvét hozta forgalomtöbbletet. Igaz, húsvétkor nemcsak az élelmiszer lehet kapós: Gillemot Katalin, az Auchan szóvivője szerint náluk kiemelke dően jól megy a kerti, illetve ház körüli szabadidős tevékenységhez kötődő iparcikkek forgalma is. A húsvéti szezon idén nagyjából két hete tart, a kereskedők március közepén-végén kitették a polcaikra a húsvéti termékek jó részét, mivel számítani lehetett arra, hogy az idén hónap végére eső húsvétkor a vásárlók egy jó részének már nem marad pénze az ünneplésre, így a kereskedők már hetekkel korábban megpróbálták eladni a húsvéti portéka egy részét.

Ugyanakkor a húsvét jelentősége a kiskereskedelemben az utóbbi években csökkenni látszik. Bár az évről évre más időpontra eső „mozgó ünnep” forgalmát nehéz összevetni, a kereskedők szerint az utóbbi öt-nyolc évben mintha kicsit csökkent volna annak jelentősége, szemben a karácsonnyal, amely mind nagyobb szeletet hasít ki az éves kiskereskedelmi forgalomból. Ez elsősorban az ajándékcikkek forgalmában érhető tetten, míg korábban a felnőtteknek szánt meglepetések forgalma húsvétkor is erős volt, mára jobbára csak a gyerekeknek vásárolnak ilyenkor, s ezek is jellemzően kisebb értékű ajándékok.

A kereskedők számára bíztató jel is lehet, hogy a pénteken közzétett adatok szerint februárban is folytatódott a kiskereskedelem éledezése, több termékkörben is szépen nőttek az eladások. A KSH adatai szerint a tavalyi azonos időszakhoz képest 0,2 százalékkal nőtt a forgalom, ezen belül például élelmiszerekből – érték alapján – egy százalékkal fogyott több.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.