Fürdőváros-építés kapubontással
Szőke László vezérigazgatótól elvárja a Fővárosi Önkormányzat, hogy tegyen meg mindent a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei (BGYH) Zrt. eredményesebb gazdálkodása érdekében. Ebbe a bevételek növelése és a költségek csökkentése is beletartozik. Szerződésbontásra azonban nem kapott konkrét utasítást az igazgató – tagadja erre vonatkozó belső értesülésünket György István főpolgármester-helyettes. S ezzel ellentmond saját magának. Egy januári sajtótájékoztatón ugyanis határozottan állította, hogy a decemberben 900 millió forint gyorssegéllyel megtámogatott BGYH új gazdasági pályára állításához fel kell mondani a korábban kötött üzemeltetési, illetve a beléptetőrendszerére vonatkozó szerződéseket. S rögvest neki is álltak a dolognak.
Márciusban felbontották a fürdők takarítására, karbantartására kötött szerződést. A rendkívüli felmondást részben az indokolatlanul magas vállalási árral indokolta főváros. Információink szerint hasonló lépésre készülnek a beléptetőrendszert kiépítő és üzemeltető Vilati Zrt.-vel is. Tarlós István főpolgármester városüzemeltetési ügyekért felelős helyettese ezt tagadja, de az tény, hogy hivatalba lépése óta többször hangoztatta: a Vilati által kiépített rendszer sok hibával működik és erősen túlárazott. Számításai szerint öt év alatt bruttó 1,83 milliárd forintot fizet ki a BGYH bérleti díj címén, további 232,5 milliót pedig az üzemeltetésért. A kiépített rendszer viszont nem ér többet 650 milliónál, beleértve a 60 hónapos finanszírozási költséget is. (Januárban még 800 milliót ért szerinte.)
– A jelenlegi rendszer létesítésének költsége több mint bruttó 1,25 milliárd forint. A tárgyban lefolytatott három közbeszerzési eljárás során senki nem adott ennél kedvezőbb ajánlatot – tisztázza mindjárt az elején Juhász Lajos, a Vilati Zrt. vezérigazgatója. – A bruttó 812 millió egy négy évvel ezelőtt adott ajánlati ár, amely egy lényegesen kisebb rendszerre, kevesebb fürdőre és kevesebb modulra vonatkozott. Nem tartalmazta többek között az üzemeltetési költséget, a jóteljesítési-, illetve bankgaranciákat. A BGYH úgy rendelte meg és építtette ki a rendszert, hogy egyetlen fillért sem adott bele. Így a teljes bekerülési összeget nekünk kellett előteremtenünk, méghozzá bankhitelből, súlyos kamatokkal terhelten. S nem tekinthettünk el az általunk viselt teljes üzleti kockázat felárától sem – mondja.
S a „választási” kockázattal még nem is számoltak. A tavalyi parlamenti és önkormányzati választások után rögtön megkezdődtek az önkormányzati kontraktusok, és cégek átvilágítása. Budapest új városvezetése alig három hónap alatt indokolatlanul sok külsős, illetve kirívó ár-érték aránytalanságot mutató üzemeltetési szerződésre bukkant. A pazarlás legjellemzőbb példájaként a BGYH -t említette György István, ahonnan állítása szerint röpke másfél év alatt 720 millió forint folyt ki.
Csakhogy ebben aligha a beléptetőrendszer a ludas. – A beléptetőrendszer a csalások visszaszorításával növeli a bevételeket, miközben csökkenti költségeket. Kizártnak tartom, hogy ez veszteséget okozhat. Pontos elszámolást tesz lehetővé az egészségbiztosítási pénztárral és adóhivatallal. S ez az előny még növelhető lenne az értékesítés, a beléptetés és a marketing minden funkcióját megvalósító rendszer teljes körű használatával. Ám ezzel a lehetőséggel egyelőre nem él a fürdőigazgatóság – teszi hozzá Juhász Lajos.
– A megbízhatatlanul működő szolgáltatás jelen állapotában csak ront a fürdők megítélésén – véli György István, aki ugyanakkor nem tagadja, hogy a BGYH idén a tavalyi év hasonló időszakához képest jóval magasabb bevételt könyvelhetett el.
A tender két éve lezárult, a rendszert átvették, a díjakat a BGYH pontosan fizeti. A főváros ettől függetlenül felmondhatja a szerződést. Ám a következmények súlyosabbak lehetnek, mint a takarítók esetében. A határozott idejű szerződés egyoldalú felbontása ugyanis jogilag a kötelezettségek teljesítésének megtagadása. A teljes futamidőre vonatkozó bérleti díjakat például mindenképpen ki kell fizetni, a szerződés értéke egyszerűen inkasszálható. A jelenlegi helyett új rendszert kell kiépíteni, ami új közbeszerzés, új költség. Mindez milliárdos károkat okozhat a BGYH-nak. Ráadásul a beléptetőkapuk – akárcsak a többi eszköz és szoftver – a Vilati tulajdonában vannak. A fürdőváros építése így kapubontással kezdődhet.
Függő feljelentések
A BGYH 2008-ban hirdette meg első közbeszerzési tenderét a beléptetőrendszerre. A Közbeszerzési Döntőbizottság az eljárást érvénytelennek nyilvánította. A BGYH újabb felhívására három ajánlat érkezett, amelyből kettőt a BGYH alkalmatlannak nyilvánított. A rostán fennmaradó Vilati Zrt.-t viszont ajánlattételre kérte fel. A szerződést ennek eredményeként 2009 júniusában kötötték meg. Az akkor még ellenzékben lévő Fidesz négy képviselője 2009 végén feljelentést tett a közbeszerzési eljárás visszásságai és az önkormányzatot ért vagyoni hátrány miatt a Legfőbb Ügyészségnél. A nyomozás még tart. A Vilati válaszul a céget súlyos vádakkal illető, később főpolgármester-helyettessé kinevezett György Istvánt jelentette fel rágalmazásért, ám az eljárás György parlamenti képviselősége miatt nem folytatható le.