Felkapaszkodtak a padlóról
Északi szomszédainknál ezer lakosra az elmúlt esztendő végén már 103 új autó jutott, ezzel világelsők lettek, megelőzve Csehországot is. Idén pedig már a 2008-ban elért csúcsot is szeretnék megdönteni. Akkor összesen 576 ezer új gépkocsit gyártottak Szlovákiában. - Idén ez a szám meghaladhatja a 600 ezret is -közölte Jozef Uhrík, a szlovákiai gépkocsiipari társulás (ZAP) elnöke.
A Volkswagen pozsonyi leányvállalata az elkövetkező öt esztendőben összesen egymilliárd eurós beruházást tervez, amelyből elsősorban energiatakarékos üzemrészlegeket építenek, és korszerű technológiát honosítanak meg. Augusztusban megkezdik a New Small Family családi kisautók gyártását.
Több mint valószínű, hogy az E-Up! elektromos meghajtású gépkocsik is itt készülnek majd. Jelenlegi slágerük a benzinnel és gázzal is üzemelő Touareg Hibrid. A pozsony-dévényújfalui gyárnak jelenleg hétezer alkalmazottja van, számuk az év végére legalább ezerrel növekszik.
A Kia Motors Slovakia Zsolnához közeli, vágtapolcai üzemében ismét három műszakban készülnek az új személygépkocsik, amelyekből az idén legalább 240 ezret szeretnének eladni. A nagyszombati PSA Peugeot Citroën érezte meg leginkább Szlovákiában a földrengés miatt akadozó japán alkatrészszállítást. Emiatt egy időre a dízelgépkocsik gyártását le is kellett állítani.
E hét elejétől azonban már ismét beindították a két műszakos termelést. A cég vezetői pedig bejelentették, hogy 120 millió eurós beruházással a nyugat-szlovákia üzemükben kezdik el gyártani a cég legújabb típusú modelljét, amelyről azonban egyelőre többet nem árultak el. A háromezer alkalmazott számát – akárcsak Vágtapolcán – egyelőre nem kívánják gyarapítani.
– A szlovákiai gépkocsigyártás az idén tizenegy százalékkal növekszik, ami a GDP szempontjából nem túl jelentős. Ennél sokkal fontosabb a másodlagos hatása, amelyet elsősorban a hazai beszállítók és alvállalkozók éreznek meg. Elsősorban ezek a lehetőségek teremtenek újabb munkahelyeket – nyilatkozta Boris Fojtík pozsonyi gazdasági elemző.