Kelet felé terelnék a befektetőket

A szerződésben vállalt létszámnál 15-20 százalékkal több munkahelyet teremthetnek a magyarországi autógyártók az újonnan induló beruházásaiknál – véli Becsey Zsolt, a nemzetgazdasági tárca külgazdasági államtitkára.

Az államtitkár szerint a most induló beruházások esetében jóval alacsonyabb – az Audinál 6, az Opelnél 6,8 millió forint – az egy munkahelyre eső állami szubvenció mértéke, mint korábban: például a Hankook dunaújvárosi gyárában végrehajtott beruházás első két fázisában több-mint 10millió forintra jön ki egy munkahely. A Mercedes kecskeméti egységében pedig 7,2 millióra – közölte Becsey, aki azonban felhívta a figyelmet: ahogy az autógyártóknál, úgy itt is igaz, hogy a teljes létszámra (tehát a szerződésben foglaltak felettire is) vetített támogatás mértéke alacsonyabb.

Az államtitkár szerint 10-15 újabb beruházóval folynak jelenleg tárgyalások, amelyek 3–6 hónapon belül lezárulhatnak. Az érintett ágazatok közül a gépgyártást, az IT-technológiát a játékgyártást és a szolgáltató szektort említette meg, de a zöld iparban, a napelemgyártás területén is születhet befektetés. Az államtitkár várakozása szerint idén több mint 7000 munkahely létesítéséről születhet beruházói döntés – tavaly közvetlenül 6000 álláshelyet létesítettek a beruházók.

A tárgyalások során két kiemelt szempontot tart szem előtt a kormány: a magyar beszállítói hányad növelését, valamint azt, hogy a befektetők az ország keleti felében telepedjenek le. A beszállítók esetében egyfajta katalizátorszerepet próbál betölteni a kormány: olyan kooperációs szerződéseket kötnek a beruházókkal, amely alapján a cég köteles a szabad beszállítói kapacitásokról tájékoztatni a kormányt, az pedig közvetíti ezeket az információkat a magyarországi cégek felé. – A cél az –mondja Becsey Zsolt –, hogy létrejöjjön egy erős, több tucat magyar vállalkozást tömörítő beszállítói kör.

Ami a földrajzi orientációt illeti, a kormány újragondolja a régiók közti differenciálási szabályokat a támogatási politikában. Vagyis az eddiginél nagyobb arányban részesedhetnek a készpénzes, illetve az adókedvezmény alapú támogatásban a Magyarország déli és keleti felében munkahelyeket teremtő cégek. A támogatási arány elérheti akár a 100 százalékot is a valóban depresszív kistérségekben. A megváltozott feltételekről kormányrendelet készül, de már most e koncepció szerint tájékoztatják a beruházási szándékkal érkezőket. Az Opel és az Audi esetében erre még nem volt lehetőség, ezekről a beruházásokról még az előző kormányok idején kezdődtek a tárgyalások.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.