Alkatrészhiány jöhet
A földrengés és az azt követő szökőár több gyárban és beszállítóüzemben is kárt tett, a már újra működő üzemek folyamatos termelését pedig áramkorlátozások, míg az áru elszállítását a sérült úthálózat, légi- és tengeri kikötők akadályozzák. A japánok idén januárban még nyolcmilliárd dollár értékben exportáltak gépjárműveket és 2,7 milliárd dollárért alkatrészeket, a forgalom 11 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakát. Ezzel szemben most a termeléskiesés miatt a japán autóipar napi vesztesége eléri a 200 millió dollárt, mely az elmúlt két hét alatt összességében már hárommilliárd dollárt meghaladó mínuszt jelent.
Az európai CAR Institut előrejelzése szerint 30 százalékkal zuhanhat a japán járműipar termelése, ami idén 2,6millióval kevesebb autót jelenthet. A természeti katasztrófa után a japán autógyártók két-három naponta közleményben ismertették, hogy melyik üzemükben meddig függesztik fel a termelést. A kommunikációt jelenleg is az óvatosság jellemzi: egy hétnél távolabbi előrejelzéssel most is ritkán szolgálnak.
Hasonló taktika jellemzi az európai autógyártókat is, melyek a gondokról nem szívesen közölnek adatokat. A belgiumi Genkben a Ford április negyedikéig négynapos munkahéten termelt. A PSA Peugeot Citroën a
Hitachi által készített alkatrészek hiánya miatt napokra leállította a dízelmotorok gyártását, melyet a múlt héten indított újra. Nehéz helyzetbe hozhatja az autógyártókat, hogy a földrengésben tönkrement a világ legnagyobb csipgyártójának egyik üzeme: a motorok, sebességváltók, aktív futóművek és biztonság-technikai berendezésekhez mikroelektronikát beszállítója, a japán Renesas közleménye szerint várhatóan júliusban indítja újra a termelést, a cég világpiaci részesedése 22 százalék. Hasonló gondokkal küzd az Aisin Seiki sebességváltógyár, és a világ több részébe félvezetőket, valamint elektromos autókhoz akkumulátorokat exportáló Sony, valamint PEVE Miyagiban működő üzeme.
Akido Toyoda, a Toyota elnöke és Carlos Ghosn, a Nissan elnöke ellátogatott a természeti katasztrófa által sújtott gyárakba, raktárakba, beszállítóüzemekbe és kereskedésekbe, hogy személyesen tájékozódjon. A Nissan negyven japán beszállítója szenvedett kárt, és a cégvezetés ígérete szerint az epicentrumhoz közeli iwaki motorgyár talán júliusban termel ismét, ezért megfordult a termékáramlás: jelenleg az egyesült államokbeli Tennesseeben működő üzemből mennek benzines hajtóművek Japánba. A Honda alkatrészhiány miatt felére csökkentette termelését négy amerikai gyárában.
A krónikus festékhiány mellett az akadozó alkatrészellátás is szürkíti és szűkíti a kínálatot: több típus gyártásával leálltak, és későbbre tolták az új modellek,például a kombi karosszériás Toyota Prius, az X típus piacra vezetését. A Toyota körlevélben próbálta alkatrész-takarékosságra ösztönözni az észak-amerikai márkaszervizeket. Egy csavarjaira szétbontott autó harmincezer alkatrészből áll, ám a típus- és modellválaszték miatt háromszázezer különféle elemből építkezik egyetlen márka, és ha ezek közül csak egy is hiányzik, leáll a termelés.
A megszólaló autógyári vezetők és közleményeik továbbra is kincstári optimizmust sugallnak, és folyamatosan azt bizonygatják, hogy vannak megfelelő tartalékaik. Az persze kérdés, hogy meddig. Egy salzburgi szakmai konferencián a legnagyobb európai autógyártó és a világelsőségre törekvő VW konszern elnöke, Martin Winterkorn is állította, hogy a németeknek hetekig nem jelentenek akadályokat a japán beszállítók gondjai.
Az általános európai helyzetkép szerint egy hónapig biztosan kitartanak a gyárak készletei, és plusz néhány hetes tartalékot jelentenek a már tengeri úton lévő, és általában havi készletet biztosító hajón lévő szállítmányok. Jelenleg zavartalanul megy az autó- és motorgyártás Győrben, az Audi Hungáriánál, ahol nem okoz fennakadást alkatrészhiány – tájékoztatta lapunkat Czechmeister Mónika kommunikációs vezető. Hasonlóan nyilatkozott a napi 800-850 autót gyártó Magyar Suzuki tájékoztatási vezetője, Ruska Viktória is, aki elmondta: egy-másfél hónap tartalékkal rendelkeznek, és hajón van további egy hónapra szóló szállítmány.
Az Esztergomban készülő évi 170 ezer autóhoz az alkatrészek húsz százaléka, többek között a motorblokk és a komplett sebességváltó érkezik Japánból, a szállítási idő általában egy hónap. A Magyar Suzuki 71 magyar és 231 külföldi, többek között tengerentúli beszállítóval dolgozik. A cég vezérigazgató-helyettese, Urbán László egy konferencián nemrég arról beszélt, hogy a hetvenezer embert foglalkoztató magyar autóipar a GDP hét százalékát állítja elő, s ez az ágazat adja a magyar export 17-18 százalékát.