Javított veszteségén a Malév
Akkor a frissen állami tulajdonba került cég 24,4 milliárdos rekordveszteségről adott számot a 2009-es évről, melyet egyszeri tételekkel, a flottából kivont repülők karbantartásával és a bizonytalan tulajdonosi háttér miatt bekövetkező igen drága finanszírozással indokolt a légitársaság.
Tavaly már kisebb lett a veszteség: információink szerint jelenleg húszmilliárd körüli mínusszal kalkulál a tulajdonos MNV és a Malév, ám forrásaink arra is felhívták a figyelmet, hogy ez a szám – egyszeri tételek miatt – még módosulhat. A mai közgyűlésen várhatóan nem kerül napirendre a 2010-es év mérlege, s mint forrásaink mondják, az ebben szereplő mínusznál nagyobb jelentősége van az üzemi eredménynek, amely szintén javult a tavalyi 17,8 milliárd mínuszhoz képest, köszönhetően annak, hogy a cég költségein többet tudtak megtakarítani, mint amennyivel a bevétel végül csökkent. A bevételt korábban kilencvenmilliárd körülire becsülték a szakértők.
A mai közgyűlésen tárgyalják a cég idei üzleti tervét is, ugyanis a tulajdonos a legutóbbi közgyűlésen annak átdolgozását kérte a menedzsmenttől, több ok mellett a közel-keleti válság miatti üzemanyagár-emelkedésre hivatkozva. A tulajdonos tőkét is emelhet a légitársaságban: ez ügyben nem szorítja határidő, ám a cég működésének finanszírozása érdekében szükséges. Már csak azért is, mert a tavalyi 14,7 milliárdos tőkeemeléssel egy időben, még szeptemberben 5,7 milliárd forintos hitelt is nyújtott a társaságnak, ami a számítások szerint lassan elfogy. Ezt a hitelt a tulajdonos tőkévé konvertálja, ám ezzel együtt sem kerülhető el friss pénz bevonása.
A korábbi gyakorlat szerint a tőkeemelést nem kapkodta el a tulajdonos, mindig arra hivatkoztak, hogy a cég sorsáról hamarosan megegyeznek az orosz féllel, s azt követően van értelme ilyen döntéseket hozni. Fellegi Tamás tegnapelőtt az Info-Rádióban az orosz csomagban kezelt Malév-problémáról azt mondta, hogy a tárgyalások hangulata hűvösebb volt, mert az orosz fél szerint a Malév helyzete a magyar kormány problémája, ők viszont úgy látják, hogy a légitársaság orosz tulajdonos döntése alapján, orosz banknak adósodott el, tehát nem tudják csak magyar problémaként kezelni. Vagyis nem megoldás, hogy a magyar kormány úgy oldja meg a helyzetet, hogy kifizeti a számlát. A miniszter ezzel együtt leszögezte: elismerik a különböző kormányok közötti jogfolytonosságot, de közös értelmezést kell találni, másképp nem megy.
Forrásaink szerint ugyanakkor – bár a tárgyalásokon a légkör feszültebb – mindez nem jelenti azt, hogy hosszú távon rendezetlen maradhat ez az ügy, sőt többen úgy vélik, hamarosan megoldódhat. Megjegyezték azt is: érdemes komolyan venni a miniszter befektetőkről szóló – ám ritka – sajtónyilatkozatait, a háttérben ugyanis nagyon intenzív tárgyalások zajlanak. Hogy kikkel, arról informátoraink sem beszélnek. Arra azonban felhívták a figyelmet: a mostani tulajdonosi arányok és tulajdonosok sincsenek kőbe vésve, miként az sem, hogy a cég ebben a formájában lenne vonzó egy üzleti partnernek.
Nem lesz pilótasztrájk
Tegnap este megállapodott a Malév a pilótákkal – értesült lapunk. Reggel a pilótákat tömörítő Hunalpa képviselői még azt nyilatkozták, hogy a tárgyalások előrehaladása elegendő ok a pénteki sztrájk lefújására, de a sztrájkjogot fenntartják, ha addig sem születik megegyezés. Ez megszületett: a cég vállalta, hogy fenntartja az előremenetel szenioritáson alapuló rendszerét, de azt a mai kor kihívásaihoz igazítják. Fixálták a béreket és a kapcsolódó jövedelmeket, s azt is vállalta a cég, hogy ha kapitányra lesz szükség, akkor azt nem kívülről hozzák, hanem az első tiszteknek adják meg az előrelépés lehetőségét. Ugyanakkor a munka- és pihenőidőkben a dolgozók engedtek, s részben ahhoz is hozzájárultak, hogy a csúcsszezonban a Malév bérelhessen határozott időre személyzetet munkaerő-kölcsönző cégektől. A megállapodás feltétele az is, hogy a szakszervezet visszavonja a korábban a Malév döntései miatt beadott hatósági és bírósági kereseteit.