Péntektől a földön ragadhat a Malév
Szerdán délelőtt tíz óra és dél között kétórás figyelmeztető sztrájkot hirdetnek a Malév pilótáit (Hunalpa) és utaskísérőit (Hunacca) tömörítő szakszervezetek. Péntektől pedig határozatlan idejű sztrájkba léphetnek, ha nem egyeznek meg a vállalat illetékeseivel. A megállapodásra azonban csekély az esély, az álláspontok ugyanis semmit nem közeledtek egymáshoz, megmerevedtek. Olyannyira, hogy a Malév vezetői és a dolgozók még abban sem értenek egyet, utóbbiak miért sztrájkolnának.
A pilóták képviselői lapunknak úgy fogalmaztak: ezúttal nem pénzt kérnek, hiszen a magyar viszonylatban erős jövedelmükkel az adórendszer változásának nyertesei közé sorolhatók, ugyanakkor a munka- és pihenőidők szabályozása terén minimum tartani kívánják azt a szintet, amit egy február végéig érvényben lévő megállapodás garantált számukra. (Ez szabályozta a pihenőidőt, az éjszakai és a rendkívüli munkavégzést és számos olyan kérdést, amelynek mentén a Malév teljesíteni tudta a menetrendjét.) Hangsúlyozzák, hogy sztrájkbeadványuk a kollektív szerződés megkötésére irányul.
A Malév menedzsmentje ugyanakkor úgy látja: az adórendszer változásával jelentős jövedelemtöbbletre szert tevő munkavállalók azért fenyegetnek sztrájkkal, hogy így kényszerítsék ki a rövidebb munkaidőt, több pihenőidőt, s emellett jelentős, több mint húszszázalékos béremelést. (Állítják: a pilóták átlagos havi jövedelme 2,6 millió forint.) A légitársaság vezetése elfogadhatatlannak tartja a követeléseket, mert „szigorú költségcsökkentési intézkedéseket kell a közeljövőben érvényesíteniük”. A vezetésnek jelentős erőfeszítést kell tennie a cég talpon maradása érdekében: néhány napja a tulajdonos állam az üzleti terv átdolgozását kérte a menedzsmenttől az emelkedő kerozinárakra hivatkozva, miközben a társaság lassan feléli az állam által tavaly biztosított likviditását. Lapunk információi szerint az idei első két hónap utasforgalmi mutatói sem épp fényesek, igaz, márciusban már jelentős pozitív elmozdulás tapasztalható.
A Malév illetékesei hozzáteszik: egy esetleges leállás az EU-elnökségünk szempontjából is kritikus lenne, s komolyan rontaná hazánk megítélését. Azt nem teszik hozzá, de a tények kedvéért illik megjegyezni: minthogy a cég pénzügyi helyzete az elmúlt másfél évben nem sokat változott – bár úgy tudjuk, a veszteség mérséklődött –, egy elhúzódó sztrájk akár helyrehozhatatlan következményeket is okozhatna.
További probléma, hogy a magyar kormány továbbra sem állapodott meg orosz partnerével a Malévet illetően, ami megnehezíti egy tőkeerős szakmai befektető bevonását a cégbe. Egy esetleges munkabeszüntetés esetén a légitársaság minden törvényes eszközt megragad annak érdekében, hogy biztosítsa a zavartalan utasforgalmat – tudatta lapunkkal a cég.
Mindezekkel – valamint az EU-elnökség miatti presztízszszempontokkal – tisztában vannak az érdekképviseletek is, akik a múltban is eredményesen használták ki a hasonló helyzeteket. Legutóbb tavaly decemberben hoztak tető alá egy kollektív szerződés értékű, kompromisszumos megállapodást, amely garantálta a munkabékét – egészen február végéig, amikor is a szerződés érvényét vesztette. Megtörténhetett volna, hogy az érdekképviseletek és a menedzsment már annak érvénye alatt megállapodik arról, hogy mi lesz a folytatás, ám végül nem ez történt. Úgy tudjuk, a szerződés hatálya alatt néhány, nem túl eredményes tárgyalás zajlott a felek között, s csak annak lejárta után vált „érdemivé” az eszmecsere.
A szerződés lejártával a Malév szigorú magyar és európai szabályokat kíván alkalmazni az említett kérdéskörökben. Minthogy tavaly augusztusban és szeptember elején is e kérdések mentén zajlott a konfliktus, majd született végül kompromisszumos megállapodás, a cég vezetését aligha lephette meg, hogy most, ha visszalépnek e szabályokhoz, az konfliktushoz vezet. Ugyanakkor azok alkalmazása az érdekképviseletek szerint egyoldalú, szabálytalan, veszélyezteti a repülés biztonságát, ezért a bírósághoz és a szakhatósághoz fordulnak. Álláspontjuk szerint az uniós szabályozás is rendelkezik arról, hogy ha a nemzeti munkaügyi szabályozás szigorúbb, akkor az alkalmazandó. Hangsúlyozzák: a munka törvénykönyve alapján dolgozva a Malévnak sokkal többe kerülne a menetrend szerinti üzemelés, mint ha születne egy kompromisszumos kollektív szerződés.