Megnyílt a ferihegyi égi udvar
Elkészült a budapesti nemzetközi repülőtér utóbbi húsz évének legnagyobb bővítése, tegnap hivatalosan is felavatták a SkyCourt (égi udvar) élményterminált, amely a 2A és a 2B terminált köti össze. A 24,4 milliárd forintba kerülő új utascsarnok része a reptér több mint hatvanmilliárdos fejlesztési programjának, s összesen 24 ezer négyzetméteren kínál a jelenleginél sokkal színvonalasabb szolgáltatásokat, nem mellékesen pedig munkahelyet biztosít az eddigieken felül mintegy háromszáz embernek. Új várót helyezett üzembe aMalév, amely olyan jól sikerült, hogy a versenytárs légiszövetségekhez tartozó légitársaságok is kibérelték. A beruházás évi 8,5 millió főre növeli a 2-es terminál eddigi évi 4,5-5 milliósra becsült kapacitását, s a teljes kiépülése után a repülőtér éves kapacitása elérheti a 20 millió utast.
A szakmában azért az új terminál is ad okot némi fanyalgásra: habár a színvonal európai, tény, hogy a bővítés következtében a terminálhoz kevesebb gép tud beállni, s a nagyobb méretű interkontinentális gépek is korlátozottan tudnak beállni a terminál mellé. (A külső állóhelyekkel együtt persze elég gépnek van hely.) Az eredeti tervek szerint ugyanis a SkyCourtra egy szatellitépületnek is csatlakoznia kellene, s így már valóban nőne a fogadható gépek száma. Csakhogy a fejlesztés végső szakasza tolódik, hiszen a válság következtében csökkent az utasforgalom Budapesten. Igaz, tavaly és idén már növekedésnek indult, részben amiatt, hogy több hosszú távú járatot sikerült Budapestre csábítani, s így Torontó, New York és Doha is felkerült a közvetlenül elérhető célállomások közé.
A tegnapi ünnepségen a fanyalgás másik oka a reptér új neve volt: amikor a műsorvezetők a Liszt Ferenc Repülőtér nevet kimondták, majd amikor a cég vezetői erről beszéltek, halk morajlás hallatszott a tömegből, a szakmában ugyanis sokaknak nem tetszett, hogy úgy nevezték el Liszt Ferencről a repteret, hogy az közben elvesztette a több mint hetven éve használatos nevét, amely nem mellesleg földrajzi megjelölés is.
A SkyCourt épületét Tima Zoltán Ybl-díjas építész és a KÖZTI mérnöki csapata tervezte, s elnyerte a brit–magyar építőmérnöki kamara Tierney Clark díját. A 2009 tavaszán elkezdett építkezés fővállalkozója a szegedi KÉSZ Zrt. volt, a cég a tervezett mintegy 88 millió eurós költségvetésen belül és a kitűzött, 2011. február 15-i határidőre készült el. Az új terminálépületben 4300 négyzetméteren kínálja szolgáltatásait 39 különféle kereskedelmi és vendéglátóipari egység. Hogy a beruházás nem lesz üzleti bukás, annak pont ez a garanciája: ezzel a koncepcióval a reptér jelentősen növelni tudja kereskedelmi bevételeit – ahogyan a nemzetközi trend is azt mutatja, hogy a repterek egyre több pénzt szednek be a repüléshez szorosan nem kapcsolódó tevékenységekből.
A megnyitóünnepségen nem vett részt sem a kormányfő, sem a fejlesztési miniszter –Fellegi Tamás Moszkvában tárgyalt, többek között a Malévről is. Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért és infrastruktúráért felelős államtitkára reményét fejezte ki, hogy a fejlesztések folytatódnak a reptéren, hozzájárulva ezzel az ország sikeréhez. Méltatta a kivitelezésben részt vevő magyar vállalkozók és a magyar építész iroda munkáját is. Jost Lammers vezérigazgató megköszönte a kivitelezésben résztvevők segítségét, s reményét fejezte ki, hogy üzleti partnereik – éppúgy a légitársaságok, mint a kereskedelmi területen üzleteket bérlők – megelégedéssel használják majd az új létesítményeket.
Új boltok és szolgáltatások
Heinemann walk-thru duty free
Gundel étterem
Burberry
Mont Blanc
Freyville
Leroy étterem
Borszaküzlet
Hungarian memories ajándékbolt
Kentucky Fried Chicken
Burger King
Costa Coffee
Hippopotamus nemzetközi konyha
Upper Crust pizza