Nehéz szerep a női vállalkozóké

Hátra kell hagynia a megszokott sémákat annak a nőnek, aki vállalkozóként szeretne boldogulni. Miközben az EU egyre nagyobb gondot fordít erre, és nemzeti stratégia is készült a nők és a férfiak egyenlő mértékű gazdasági függetlenségének megteremtésére, Magyarországon a saját cégüket irányító nők zöme önbizalomhiánnyal, kommunikációs nehézségekkel küzd.

A harmincas évei közepén járó Éva több mint tíz éve vezeti saját butikját egy Pest megyei kisvárosban. Időközben elvégzett egy főiskolát, megszerezte a középfokú angol nyelvvizsgát, és nemrég megszületett első kisfia is. Eleinte a beszerzésen, könyvelésen kívül ő végezte a napi feladatokat, azaz például nyolc órában eladóként is működött. Ma már könyvelőt és két alkalmazottat foglalkoztat, stabil vevőköre van. A siker titka szerinte annyi volt, hogy az első időszakban időt, energiát nem sajnálva dolgozott. Élvezte az újabb és újabb kihívásokat, és tudta, hogy nagyon roszszul érezné magát a bőrében, ha egy irodában kellene ülnie reggel 8-tól délután 4-ig. Mindig őszintén megmondta a vevőinek, ha úgy gondolta, egy-egy darab nem igazán áll jól rajtuk, és – bár voltak, akik emiatt kifordultak az üzletből – a többség értékelte az öltözködéssel kapcsolatos tanácsait, ötleteit. Éva kilépett a megszokott sémákból, de saját bevallása szerint nem bánta meg. Bár példája korántsem egyedi, a szakemberek tapasztalatai azt mutatják, hogy a magyar nők leginkább kényszerből – leépítést követő hosszú, sikertelen munkakeresés után, sokévnyi gyesről visszatérve, az alacsony fizetés miatt mellékállást vállalva, és gyakran válás után – lépnek be a vállalkozók közé. Becslések szerint az Európai Unióban és Magyarországon az öszszes vállalkozó kevesebb, mint harminc százaléka nő.

– Az üzleti világot folyamatos változási igény és kényszer jellemzi, ahol a profit áll mindenek felett. A nők nehezen találják a helyüket itt, főleg akkor, ha kevés támogatást kapnak a környezetüktől – mondja Joó Zsuzsanna okleveles business és management coach, a NőTárs Közhasznú Alapítvány elnöke. A szakember tapasztalatai szerint Magyarországon a női vállalkozók önbizalma, önismerete nagyon alacsony, de a szükséges képességek között gyenge láncszem a hatékony kommunikáció is. Nagy az igény a vezetési önismerettel, a közönség előtti megjelenéssel, prezentációval kapcsolatos ismeretekre, valamint a személyiségfejlesztésre. Sok női vállalkozó küzd a szakmai kapcsolatok hiányával, ezért népszerű minden internetes, személyes fórum, ami a hálózatépítési lehetőségeket bővíti. – A nők gyakran felnőtt gyerekeiktől, barátaiktól kapnak támogatást. A férj nem mindig örül a feleség önállósulási kísérleteinek, mert úgy érzi, megváltoznak a már leosztott szerepek, felborul az egyensúly. A szakmai rendezvények azért különösen fontosak, mert ilyenkor az emberek rádöbbennek: nincsenek egyedül a problémáikkal – teszi hozzá Joó Zsuzsanna, aki szerint a pénzügyi, marketing- és kereskedelmi ismeretek szakkönyvekből, és a jórészt pályázati forrásokból működtetetett alapítványi programok révén elsajátíthatók. Azt azonban mindenkinek magának kell éreznie, képes-e elhinni magáról, hogy vállalkozóalkat.

– A nőknek ki kell lépniük a megszokott szerepeikből, új stratégiákat tanulni, és férfifejjel gondolkodni. Sokan nem merik megmutatnimagukat, felvállalni a küzdelmet, márpedig a gazdasági életben férfiszabályok uralkodnak. Jellemző a nemek közötti különbségre, hogy sok nő eleinte másodállásban kezd vállalkozni, és valamilyen, a hobbijához kötődő tevékenységet végez, míg a férfiak egy induló cég alapításakor szinte csak azt nézik, lesz-e igény a termékre, kellően központi helyen nyitják-e az üzletet. Ha látnak benne fantáziát, megmérettetik magukat olyan területeken is, amelyek távol állnak az általuk jól ismertektől, ellentétben a nőkkel, akiknek meg sem fordul a fejükben, hogy az informatika, a mérnöki tudományok vagy az autóipar terén próbálkozzanak. Joó Zsuzsanna szerint Magyarországon a nők jellemző vállalkozási területei a divathoz, az oktatáshoz, az egészségügyhöz, a szociális szolgáltatásokhoz köthetőek.

Nemzetközi kutatások tanúsága szerint a két nem mentalitásbeli különbsége másban is megnyilvánul: egy vállalkozás indításakor a nők zöme nem túl gyors növekedéssel mikro-, illetve kisvállalkozást képzelnek el maguknak, míg a férfiak közép- és nagyvállalkozásokat céloznak meg. A nők óvatosabbak, takarékosabbak és gyakran kisebb településeken indítják be cégüket vagy csatlakoznak a családi bizniszhez, miközben a férfiak nem ódzkodnak a pénzügyi kockázatvállalástól, és gyakrabban alapítanak vállalkozást nagyobb helységekben. Magyarországon nemzeti stratégia készült a nők és férfiak társadalmi egyenlőségének elősegítésére. Ennek célja a többi között, hogy 2021-remegteremtse a két nem egyenlő mértékű gazdasági függetlenségét. Az út hosszú lesz, hiszen – mint az a stratégiában olvasható – egy 2008-as kutatás szerint például a vállalkozó nőknek mindöszsze 15 százaléka tartja növekvőnek vállalkozását. Nagy részüknek nincs jelentős nyeresége, kétharmaduk pedig még soha, semmilyen együttműködésben nem vett részt. Többségük csak a saját településén értékesít. A vállalkozó nők nagyon csekély arányban veszik igénybe szakértők szolgáltatásait, alig akad, aki rendelkezne üzleti tervvel, márkanévvel, logóval, és a szellemi tulajdon védelmével is kevesen foglalkoznak.

Azok a nők, akik vállalkozásukban sikereket értek el, jellemzően 35 és 45 év közöttiek, felsőfokú végzettségűek, cégüket 2000-ben vagy azt követően alapították. Rendelkeznek néhány nagy, stabil vevővel, és tudatosabban működnek, mint az átlag: körükben háromszor gyakoribb az üzleti terv készítése, mint a mikrovállalkozók között. Az EU is egyre nagyobb gondot fordít arra, hogy meggyőzze a nőket: vállalkozóként is beléphetnek a munkaerőpiacra. A tervek szerint az Európai Bizottság (EB) mentori rendszert indítana, amely legalább tíz tagállamban nyújtana tanácsot és segítséget az érdeklődő nőknek.

Vágó Réka cipőtervező sikere jó példa arra, mit érhet el egy nő, ha akar
Vágó Réka cipőtervező sikere jó példa arra, mit érhet el egy nő, ha akar
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.