Romániában mind többen teszik le az autót a drága benzin miatt

A magas üzemanyagárak miatt ezrével akasztják szögre a slusszkulcsot Romániában. Amíg a kormány az árszabást vizsgálgatja, a határszélen virágzik a benzinturizmus.

Az egekbe szökött üzemanyagárak miatt Romániában is egyre többen hagyják otthon az autójukat. A helyi statisztikai hivatal legfrissebb adatai szerint januárban 29 százalékkal kevesebb üzemanyag fogyott, mint decemberben. Tavaly januárhoz képest a visszaesés 15 százalékos.

Az év eleje óta csaknem hetente drágult a benzin. Tavaly januárban 4,1–4,3 lej volt a benzin, most 5,6–5,9, esetenként hat lejt is elkérnek literjéért a kutaknál. A fővárosban nem érzékelhető számottevő forgalomcsökkenés, ám az országutakon feltűnően jól lehet haladni: a máskor hét-nyolcórás Kolozsvár–Bukarest út hatórásra „rövidült”.

Sokan Ukrajnába járnak át tankolni. Az olcsóbb benzinért készek órákon át sorban állni és alávetni magukat a sokszor indokolatlanul tüzetes vámvizsgálatnak. Egy ukrajnai tankoláson általában 50 lejt (körülbelül háromezer forint) nyernek. A moldovai határra ezzel szemben nem jellemző az üzemanyag-turizmus, noha az árak hasonlóak az ukrajnaiakhoz. Bulgáriában és Szerbiában elenyésző az árkülönbség, oda nem járnak tankolni a románok. Ellenkezőleg, a szerbek mennek át, hogy a sajátjuknál jobb minőségű benzint vásároljanak.

A benzinár folyamatos emelkedése a román jegybank elnökét is meglepte. Mugur Isarescu az ársokkokra hivatkozott, amikor a nemzeti bank 3,4-ről 3,6 százalékra emelte az inflációs célt. Szerinte a benzinár emelése teljességgel indokolatlan, pontosabban nem magyarázható belső tényezőkkel.

– A termeléssel nincs gond és a készletek szintje is magas, miközben a kereslet folyamatosan csökken. Következésképp kizárólag külső oka lehet az áremelésnek – fűzte hozzá. Adrian Vasilescu elnöki tanácsos egyértelműbben fogalmazott: az olajcégek tesztelik a romániai piacot, kíváncsiak, meddig mehetnek fel áraikkal anélkül, hogy a profitjukat veszélyeztető mértékben csökkenne a fogyasztás. A piacvezető Petrom egyébként tavaly könyvelte el fennállásának legnagyobb profitját.

Emil Boc miniszterelnök szerint a magas benzinárért azok a felelősek, akik a Petromot eladták az osztrák OMV-nek, megfosztva egyúttal az államot a stratégiai energiakészletek fölötti ellenőrzéstől. A kormányfő források szerint újabb jelentést kért a versenytanácstól a benzinár ügyében. A tavaly óta zajló vizsgálat következtetéseit egyelőre nem hozták nyilvánosságra. Ebből elemzők arra következtetnek, hogy a versenytanács nem talált olyan bizonyítékokat, amelyektől a fogyasztó az üzemanyagárak csökkenését várhatná.

Harmadával esett a forgalom
Harmadával esett a forgalom
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.