Drága benzin, kevesebb autó, ritkább dugók

Csökkent Budapest gépkocsiforgalma az év első két hónapjában. A torlódások számának, a dugók hosszának mérséklődését szakértők és közlekedők elsősorban a magas üzemanyagárakra vezetik vissza.

Masszív torlódással indult a csütörtök Budapesten a Budaörsi úton. Az agglomerációs településekről többnyire munkahelyükre tartó autósokat egy kisebb baleset Törökbálinttól a volt Osztapenko-szoborig araszolásra kényszerítette az M1-es, M7-es autópályák közös fővárosi bevezető szakaszán. De a munkanap vége sem volt könnyebb: az esti órákban a Margit körúton a Széna tér felé autózók is nehezen hagyták le a járdát használó gyalogosokat, a Moszkva téren csak a sokadik lámpaváltásra lehetett átjutni. Az elmúlt két hónap közúti közlekedési mérlege mégis forgalomcsökkenést mutat a fővárosban.

Hozzávetőleg 10–15 százalékkal kisebb a forgalom a budapesti utakon az év eleje óta a Fővinform szakértőinek becslése szerint. Mindenre kiterjedő forgalomszámlálási adatok egyelőre nem készültek, de a csomópontokat, kereszteződéseket figyelő kamerák képei egyértelművé teszik: a főváros úthálózatát a megszokottnál kevesebb személygépkocsi használja. A máskor túlterhelt belvárosi utakon a nap legnagyobb részében éppen úgy zavartalanul lehet autózni, mint ahogy a külső kerületekből bevezető útvonalakon is ritkábban alakul ki zsúfoltság.

Egyre több a hely a sávokban
Egyre több a hely a sávokban

A közlekedők ennek ellenére egyes utakon és időszakokban – például a reggeli, valamint az esti csúcsidőben – esetenként lassabban haladhatnak a vártnál. A kisebb-nagyobb torlódások most is mindennaposak: van, amikor a forgalomirányító jelzőlámpák meghibásodása vagy átprogramozása miatt lassul le a közlekedés, de a balesetek, illetve az azokat követő helyszínelések is naponta veszteglésre kényszerítik az autósokat.

A forgalom visszaesése ennek ellenére tény, amiben a szakértők szerint az üzemanyagárak gyors drágulásának lehet a legnagyobb szerepe. Jól tükrözi a budapesti gépkocsiforgalom csökkenése az üzemanyagok értékesítésének viszszaesését – mondta lapunknak Wilde György. A Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára szerint a rövid távon érdemi összehasonlításra módot adó februári adatokra várni kell, ennek ellenére annyi bizonyos: az év elejétől a benzin- és a gázolaj-forgalmazás egyaránt viszszaesett. A motorbenzinekből 20,2 százalékkal, a dízelüzemanyagokból 5,4 százalékkal kevesebb fogyott 2011 januárjában, mint két évvel korábban ugyanebben a hónapban. A főtitkár hozzátette, a 2010. januári, tankolásokat leíró számok az akkori áremelések hírére beindult felvásárlási hullám miatt nem alkalmasak a korrekt öszszevetésre.

A töltőállomások forgalma ezzel együtt nem az év eleje óta zsugorodik. A Magyar Ásványolaj Szövetség adatai szerint 2010-ben a kutak összességében 9,5 százalékkal kevesebb üzemanyagot értékesítettek, mint 2009-ben. Az autósok és a fuvarozók gázolajból 6,2 százalékkal, benzinből 12,9 százalékkal tankoltak kevesebbet hazánkban. Ezen belül a 95-ös oktánszámú motorbenzinből 12,1 százalék, a magas ára miatt kevésbé népszerű 98-asból 35,2 százalékkal kevesebb fogyott.

Drágállják az üzemanyagokat és forgalomcsökkenésről beszélnek a taxisok is. Bősz Péter, a City Taxi kereskedelmi és marketingvezetője saját és kollégái tapasztalatai alapján megerősítette: Budapesten az idén kevesebb a gépkocsi. Mint mondta: a főváros be- és kivezető útjain még a reggeli és esti csúcsidőszakban is jobban lehet haladni a megszokottnál. Nem tudnak azonban felhőtlenül örülni ennek: a magas üzemanyagárak a személyszállító vállalkozókat is kedvezőtlenül érintik. Úgy tudja, autóját egyelőre senki nem állította le, de a taxisok kerülik, hogy járműveik utas nélkül közlekedjenek. Ezért aki csak teheti, a taxiállomásokon, drosztokon várja a fuvart.

Az üres futások csökkentése mellett más eszközökkel is igyekeznek csökkenteni a költségeket. A benzines autót üzemeltető taxisok jelentős hányada gázüzeműre átállított járművével spórol. A City pedig azoknak a taxisoknak, akik hibrid gépkocsival dolgoznak, a járműveikre felhelyezett reklámok utáni bevétel átadásával segítenek.

Az autósok nem csak a fővárosban tankolnak kevesebbet. A forgalom mérséklődését ennek ellenére nem mindenütt érzik. Béni Györgyi, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. szóvivője szerint a gyorsforgalmi utakon nem hozott látványos változást 2011 eleje. A sztrádákat hozzávetőleg anynyian használják, mint az előző év végén. Kifejtette: az ÁAK kezelésében lévő autópályákon az elmúlt két évben tapasztaltak forgalomcsökkenést, ezt azonban elsősorban a nemzetközi gazdasági válság nyomán kevesebb megrendeléshez jutó közúti fuvarozók járműveinek leállításával magyarázták a szakemberek. Ráadásul a viszszaesés is csak átmeneti volt – 2010 második felére a gyorsforgalmi utak forgalma ismét elérte a korábbit.

Az üzemanyagárak alakulásától függetlenül a magyar fővárosban a honi és a külföldi autósok feltehetőleg még sokáig találkozhatnak torlódásokkal. A közlekedési igények mögött évtizedekkel elmaradt színvonalú budapesti úthálózat egyes csomópontjai akár egy csendes hétvégén, esetleg éjszaka is megbénulhatnak a váratlan útfelbontások jobbára magára hagyott munkagödrei, az igazoltatásra forgalmat zavaró helyszínt választó rendőrök, szabálytalanul parkoló autók miatt. A gond ugyanis nem az, hogy hazánkban sok az autó: az Európai Unióban ezer lakosra átlagosan 464, Magyarországon 300 gépkocsi jut.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.