Magyarország a fejlesztéseiről is híres lehet
– Az ország szoros versenyt futott a bővítésért, de melyek voltak a döntés során figyelembe vett szempontjaik? Egy globális technológiai vállalat nézőpontjából fejlődött Magyarország versenyképessége az utóbbi években?
– Egyértelműen igennel tudok válaszolni a kérdésére. A globális technológiai cégeknél mindig is nagyon fontos szempont volt a versenyképesség. A mi iparágunkban ezt a fenntarthatóság, az infrastruktúra fejlettsége, az oktatás minősége és a költséghatékonyság együttese teszi ki. Ezek egyenként hatalmasat fejlődtek azóta, hogy cégünk létrehozta leányvállalatát Magyarországon. S hogy az országuk hogyan áll helyt? Elég csak megnézni, mennyi nemzetközi cég telepedett meg itt és a régióban az utóbbi időben!
– Egyetért a magyar fejlesztési miniszterrel, miszerint a kormányzat minden segítséget megad az ilyen projektekhez, de önök alapvetően üzleti döntést hoznak, nem pedig segítik az országot?
– Több leányvállalat versenyzett ezért a lehetőségért, s végül Magyarország mellett döntöttünk, ami üzleti alapon született, s amely éppolyan fontos az országuknak, mint nekünk. Az Ericsson igen jól csengő név Magyarországon, mint ahogy a magyar K+F központ tevékenysége is világszerte híres. Ebből profitálhat Magyarország is: a telekomszektorban ugyanis tudják, mennyi fontos, ma világszerte használt technológia származik a magyar kutatóközpontokból, ezek jelentős része a miénkből.
– S nekünk miért jó ez?
– A technológiai szektor fejlesztései igazán hozzájárulnak az országok gazdaságához, elvégre nagy hozzáadott értékkel bírnak, s mint termékek, szolgáltatások is komoly értéket képviselnek. Az iparág iszonyatosan gyors fejlődésen megy keresztül, vagyis a kutatóknak még hosszú időre biztosított a munkájuk. Nem beszélve arról, hogy sok helyi vállalkozás kapcsolódhat partnerként az alkotó folyamatokhoz, tehát az egyes országok gazdasága mindenképpen sokat profitál egy globális vállalat K+F tevékenységéből.
– A döntésükben szerepet játszott a magyar szolgáltatók minőségeis?
– Kevésbé. A globális piacon értékesítjük a termékeinket, így ez nem döntő szempont.
– Az iparágban hangsúlyos vélemény, hogy a tradicionális szállítók egyre nehezebben tudják tartani a lépést a lendületesen fejlődő kínai vállalatokkal, akik lassan beérik a nagy múltú cégeket, s olcsóbbak azoknál. Sokan úgy tartják, itt az ideje felébredniük.
– Ez nem új jelenség. Mint mondtam, a versenyképességünket és a fenntarthatóságot folyamatosan vizsgáljuk, s az eredmények alapján optimista vagyok. Piacvezetők vagyunk, s tudjuk, merre menjünk tovább, hogy azok is maradjunk. Ma már nemcsak termékeket, hanem üzemeltetési szolgáltatásokat is nyújtunk a globális piacon, globális központokkal, egyre szélesebb ügyfélkörnek. Fejlesztési tevékenységünket is ez határozza meg, s a jelek azt mutatják, jó úton haladunk.