Százával repülhetnek a vasutasok
Ötszáz fős létszámcsökkentést hajt végre az év közepéig az RCH-nál tulajdonosa – adta hírül hétfői számában az osztrák Wirtschaftsblatt. A híradás szerint a karcsúsítások elsődleges oka, hogy Ausztria szeretné, ha nemzeti vasútvállalata szakítana a veszteséges gazdálkodással és eredményesen működne. Ami az ÖBB-nél formálódó reorganizációs tervek szerint a vállalati konszern szintjén 2013-ra, a vasúti árufuvarozásban 2014-re érhető el.
Addig is szükség van azonnali lépésekre. Ezek sorában az egyik lehet a – nem végleges adatok szerint – 2010-ben mintegy kilencmilliárd forint veszteséggel gazdálkodó RCH karcsúsítása. Amit lehetővé tesz, hogy a társaság privatizációs szerződésében rögzített foglalkoztatási garanciák már lejártak. Így elvben nincs akadálya, hogy az osztrák tulajdonosok félezer magyar vasutast szélnek ereszszenek. Ez a korábbi becslések tükrében valamivel több mint másfél milliárd forint kiadástól szabadítaná meg az RCH-t.
A cégnél jelezték: az RCH jövője nagyban függ a magyar kormánnyal folytatott tárgyalások eredményétől. Feltehetőleg attól, hogy hazánk menynyire járul hozzá a vasúti árufuvarozó költségeinek csökkentéséhez. Amelyek sorában a legjelentősebb tételt a kiadások hozzávetőleg hatvan százalékát jelentő pályahasználati díjak jelentik. De sokat spórolhatnának azon is, ha a magyar vasút mozdonyai olcsóbban vontatnák vonataikat.
Senki nem mondta ki, de ha hazánk nem lesz kellőképpen együttműködő, osztrák partnerei akár be is keményíthetnek. Az ötszáz fős létszámcsökkentéssel ugyanis az RCH átalakításának még nincs vége: a társaság kétévesre tervezett reorganizációs programjának végrehajtása további áldozatokat is követelhet. Így a korábbi közléseknek megfelelően nem zárható ki, hogy szükség esetén a társaság 2012 végéig dolgozói újabb százaitól kényszerül majd megválni.
Az RCH menedzsmentjének napirendjén mindenesetre egyelőre nem ez szerepel. A cég illetékes vezetőinek idejét a reprezentatív szakszervezetekkel folyó egyeztetések kötik le. Papírforma szerint a feleknek március végéig kellene egyezségre jutniuk. Úgy tudjuk: a társaságnál szeretnék, ha 200 vasutastól csoportos létszámcsökkentés keretében válhatnának meg. Feleslegesnek bélyegzett további 300 munkatársuk közül akit csak lehet, korengedménnyel nyugdíjaznának. Azoknak pedig, akiknél ez nem lehetséges, a vasútvállalat maga próbál munkát találni. Munkatársai egy részét az RCH az állami vasúthoz, illetve annak leányvállalataihoz próbálja benyomni. De a kalapban benne van a vasutasok átképzésének lehetősége is – egyes hírek szerint az árufuvarozó cég olyan nagy munkaadókkal is tárgyalóasztalhoz ült, mint a kecskeméti Mercedes-Benz-gyár.
A folyosói pletykák szerint az ÖBB megkezdte az előkészületeket, hogy könyveiben leértékelje az RCH-t. Egyelőre nem lehet tudni, hogy a 2008-ban 400 millió eurós értéken számba vett céget hogyan áraznák újra. A bennfentesek azonban nem zárják ki, hogy a leértékelés nagyságrendje eléri majd a néhány százmillió eurót.