Drasztikus leépítés a szlovák vasútnál
Ezzel a személyi állományuk együttvéve 26 ezerre csökken – jelentette be Ján Fígel szlovák közlekedési miniszter. Közölte azt is, hogy elsősorban a nyugdíjkorhatárt elért munkatársaiktól válnak meg, a többi elbocsátott számára pedig különböző átképző tanfolyamokat szerveznek és ezek költségeit is állják. A tárcavezető szerint a három társaság adósságállománya már az egymilliárd euróhoz közelít.
– Emiatt csak két lehetőségünk maradt. Vagy további eurómilliókat pumpálunk a mai állapotában feneketlen zsákhoz hasonlítható társaságokba, vagy végre olyan döntéseket hozunk, amelyek eredményeként belátható időn belül talpra állíthatjuk és fokozatosan korszerűsíthetjük a végveszélybe került cégeket, amelyek három éven belül már nem lesznek veszteségesek – tette hozzá. További takarékossági intézkedésként idén több szárnyvonalat megszüntetnek, többek között a Párkánytól (Stúrovo), illetve Fülektől (Filakovo) a magyar határig közlekedő és más dél-szlovákiai járatokat is.
Előreláthatólag2013-igévente átlagosan öt százalékkal emelik a vasúti menetjegyek árát, elsősorban az ötven kilométernél nem hosszabb útszakaszokon. Néhány vasútvonalat pedig privatizálnak. Elsők között jövő márciustól a Révkomárom és Pozsony közötti járatokat, amelyek üzemeltetését a cseh RegioJet magántársaság veszi át. Jövőre egy igazgatóság alá kerül a ZSSK és a ZSR, ezen kívül más intézkedéseket is foganatosítanak a költségkímélő és ésszerű irányítás érdekében.
A közbeszerzéseket és az adminisztrációs feladatokat egyre inkább elektronikusan végzik majd. Ugyanakkor a Cargo hatvanhat százalékos többségi tulajdonrészét szeretnék a jövő nyáron eladni. A miniszter szerint a csomag iránt főleg a szomszédos országokban jelentős az érdeklődés, ám ennél többet egyelőre nem kívánt elárulni a lehetséges befektetőkről.