Három hét, és jön az iPad2
Március 11-én az USA-ban, két hétre rá pedig további országokban, köztük Magyarországon is elkezdik az iPad2 forgalmazását, amely sokkal vékonyabb, könnyebb és erősebb, mint az első generáció. Az új Apple tablet HDMI videokimenettel, kétmagos processzorral és kilencszeres grafikus teljesítménnyel érkezik, a készenléti idő viszont nem csökken, és az ár sem nő.
Az európai sajtó Londonból, a BBC tévés központjának egyik stúdiójából élőben követhette azt a show-t, amelyet, legnagyobb meglepetésre a betegszabadságra vonult Steve Jobs prezentált San Franciscóban a YBCA színházban. Magyar idő szerint este hétkor abbamaradt a folyamatos susmorgás, és mintegy háromszáz technológiai újságíró lélegzet-visszafojtva várta a bejelentéseket, ám amint Steve megjelent a színen óriási ováció tört ki.
A legnagyobb várakozás természetesen az iPad2-t övezte, azt ugyanis, hogy az online sajtót forradalmasító tabletek úttörőjének számító iPad második kiadását most jelenti be az Apple, már mindenki kész tényként kezelte. Hivatalosan azonban semmit sem közöltek, Magyarországról öt médium, köztük a Népszabadság tudósítóját is – szokás szerint – úgy hívták meg az eseményre, hogy hivatalosan semmit sem tudhattunk a várható bejelentésekről.
Steve Jobs az iBooks, az Apple elektronikuskönyvesboltjánakeredményeinek ismertetésével kezdte az előadást: százmillió könyvet töltöttek le az elmúlt egy évben, az egyik legnagyobb kiadó, a Random House most újabb 17 ezer könyvet szállít az elektronikus boltba. Ez akkor is óriási szám, ha tudjuk: eddig százmillió iPhone-t adott el az Apple, és ennek dupláját jegyzik Apple ID-ból, amellyel az iBooksba és az alkalmazásokat biztosító Appstore-ba, valamint az iTunesba lehet belépni.
Jobs hamar az iPadre tért: az első generációból 15 millió kelt el 2010-ben, ami 9,5 milliárd dolláros árbevétel a cégnek, ami egyúttal kilencvenszázalékos részesedést jelent a tabletpiacon. Jobs nem volt rest leszólni egy kicsit –persze elegánsan, ahogy a konkurenseit szokta – a Samsung egyik vezetőjét is, aki tavaly az iPad bejelentését úgy kommentálta, hogy szerintük az igazi tablet kisebb, olyan, mint a Galaxy Tab, amelyet pár hónappal az iPad után dobtak piacra. Most pedig a Galaxy Tab második verzióját mégis felhúzták az iPadhez közel álló méretre. Az Apple tabletjére egyébként több, mint hatvanötezer alkalmazás tölthető le, és Jobs szerint ez a siker titka: a konkurensek néhány ezernél járnak.
Az üzletember a termékek sikerét az innováció mellett az Apple Store-okban látja, amelyek új koncepcióval épülnek már másfél esztendeje a legnagyobb belvárosokban: feltűnő helyeken, hatalmas üveg falakkal, szinte teljesen átlátható boltot hoznak létre, így vonzva a vásárlók tömkelegét.
A jövőt azonban nemcsak a médiatípusú tartalmakban és a szolgáltatásban látják: a fejlesztők víziói szerint a könnyű és hosszú készenléti időt biztosító tabletek az üzletemberek munkáját is könnyítik, de a nagy felbontású kijelzőnek és a felhasználóbarát működésnek köszönhetően sikerrel használhatják az oktatásban és az egészségügyben is. A lehetséges felhasználási területeket bemutató videóban megszólalt például egy autista kisfiú anyukája, akinek a gyermek képességeinek fejlesztésében nyújt segítséget a táblagép. A videóból jól látható volt, hogy az Apple a szórakoztatás mellett jelentősen eltolta a hangsúlyt a társadalmilag hasznosabb célú felhasználás irányába.
Tizennyolc perccel az előadás kezdetét követően pedig Jobs szájából elhangzott az iPad2 neve a nyilvánosság előtt, ezzel pedig a termék hivatalosan is létezik. Új dizájn, sokkal gyorsabb hardver, kétszeres teljesítményű proceszszor, kilencszeres grafikus teljesítmény – ám az áramfelvétel nem változik jelentősen, azaz nem csökken a tíz órát is meghaladó készenléti idő. Az első kétmagos tablet, frontoldali kamerával a videóhívásokat segítendő, és az iPhone-ból már ismert giroszkóp, hogy forgatáskor a kijelző alkalmazkodjon a pozícióhoz.
Az előző iPad 13,4 milliméter vastag volt, a kettes pedig csak 8,8 ezzel pedig vékonyabb, mint az iPhone4. A súlyt is sikerült redukálni, és amint arra sokan számítottak, immár két színben jelenik meg, feketében és fehérben, s mindkét szín a forgalmazás első napjától elérhető. Amerikában az At & T és a Verizon is árulni fogja egy időben, azaz, az Apple szakít eddigi stratégiájával, amit az iPhone esetében követett: nem biztosít exkluzív jogokat egy piacon egyetlen szolgáltatónak. Az alapár marad 499 dollár, ugyanúgy 16, 32 és 64 GB-os verziókban jelenik meg, wifi és 3G változatokban, ahogy az első esetében.