Bérbe adják a pozsonyi repülőteret
Az elfogadott határozat szerint néhány hónapon belül nemzetközi versenytárgyalást hirdetnek meg, amelyen kiválasztják a stratégiai befektetőt, aki harminc, de nem kizárt, hogy ötven évig bérelheti majd Szlovákia legforgalmasabb repülőterét. A nyertesnek kötelezettséget kell vállalnia, hogy legalább 350 millió eurót költ a félig kész újabb terminál befejezésére, továbbá a fel- és leszállópályák felújítására, valamint a berendezések korszerűsítésére. Jan Figel közlekedési miniszter szerint a tender iránt már most jelentős az érdeklődés, nemcsak Európából. A pozsonyi kabinet határozott arról is, hogy 2016-ig átadja a kisebb szlovákiai repülőterek tulajdonjogát a megyei, illetve a helyi önkormányzatoknak. Addig megteremtik a szükséges feltételeket a privatizálásukhoz is. Értesüléseink szerint főleg a poprádi és a pöstyéni (Piestany) repülőtér kerülhet belátható időn belül magántulajdonba.
Hét évvel ezelőtt a Dzurinda-kormány már el akarta adni egy csomagban a pozsonyi és a kassai légikikötő hatvanhat százalákos tulajdonrészét. A nemzetközi tendert a Two One konzorcium nyerte (tagjai: Flughafen Wien, Raiffeisen Zentralbank és a Penta Group szlovák–cseh befektetőcsoport), amely 380 millió eurót fizetett volna, s további jelentős befektetésekre vállalt kötelezettséget. 2006-ban azonban Robert Fico hatalomra került kormánya leállította a pozsonyi magánosítást és csak a kassai repülőtér többségi tulajdonát adta el, amelyért viszont csak 29 millió eurót utaltak a többségi tulajdonosok, ezen kívül több mint 10 millió euróval megemelték a társaság törzstőkéjét.
A pozsonyi repülőtérnek tavaly több mint másfél milliós volt az utasforgalma, ami mintegy húszezerrel kevesebb a korábbi évhez képest. Csaknem ötven százalékkal nőtt viszont a teherforgalom. Tavaly november végéig 11 909 tonna áru érkezett ide, illetve szállítottak el innen. Az év végi mérleget 9,3 millió euró bruttó nyereséggel zárták.
Szakértők szerint a jelenlegi világgazdasági állapotok miatt – amelyek kedvezőtlenül hatnak a légi forgalomra is – célszerűbb hosszú távú bérbe adni a pozsonyi repülőteret, amely a schwechati légikikötő árnyékéban működik, emiatt is regionálisnak minősül és a jórészt fapados társaságok révén kizárólag európai járatokat üzemeltet. Ha most adnák el a többségi tulajdonrészt, nem számolhatnának akkora bevétellel, mint amennyit a befektetők hat éve ígértek.