Még várni kell a reptéri vonatra

Hagytak helyet vasúti megállónak a Ferihegy 2 terminál fejlesztései során, igaz, a föld alatti megálló lehetősége már elúszott. Egyelőre nincs napirenden a repülőtéri vasút fejlesztése, hiszen a kilenc kilométeres közúti összeköttetést sem sikerült európai szintre hozni az uniós elnökségre.

A rendezési tervben elkülönítettek helyet a Ferihegy 2 terminálon a vasútállomásnak, s a kötött pályás összeköttetés lehetőségeiről folyamatosan egyeztet a repteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. a MÁV-val, az önkormányzatokkal és az állami szervezetekkel – mondta Jost Lammers, a BA vezérigazgatója az Országgyűlés sport- és turizmus bizottságának a Ferihegyi repülőtérre kihelyezett ülésén. A testület tagjai arról tájékozódtak, hogy miként alakulnak a Budapest Airport fejlesztései, hiszen a privatizációs szerződésben vállalt 260 millió euró fejlesztést vállalt az új tulajdonos. Ennek keretében épül a legnagyobb projekt, a repülőtéren a biztonsági sorokat és a hullámszerű zsúfoltságot is megoldó SkyCourt utasforgalmi épület, amelyet a hó végén adnak át a forgalomnak. A vállalt fejlesztések 82 százaléka készült el január végével bezárólag – tájékoztatta lapunkat Hardy Mihály, a Budapest Airport vállalati kapcsolatok igazgatója. Korábban növelték a repülőtér állóhelyeinek számát és lecserélték a két futópálya fényeit is.

Noha a SkyCourt megnyitásával akár évi 15 millió utas kiszolgálása is kényelmesen lehetséges lesz – tavaly 8,2 millió utas fordult meg Ferihegyen –, mit sem javult a reptér kötött pályás és közúti összeköttetése a várossal. A kulturált, euró pai szintű föld alatti vasútállomásról már lemondhat az utazóközönség, hiszen annak kivitelezését – vagy legalábbis előkészítését – a SkyCourt építésének kezdetekor kellett volna megkezdeni. Ennek ellenére a kettes terminál mellett a jelenlegi fejlesztések tervezésekor megőriztek akkora területet, ahol egy később megvalósuló vasúti megálló kialakítható.

Az összeköttetések kialakítása főként nem a reptér feladata, ám az illetékes magyar szervek a sokkal egyszerűbb és olcsóbb, mindössze kilenc kilométeres távolságot leküzdeni hivatott közúti összeköttetést sem tudták biztosítani az EU-elnökség idejére. Bár tavaly ősszel rohammunkában felújították a gyorsforgalmi út, valamint az azt a reptérrel összekötő útszakasz burkolatának leginkább kritikán aluli részeit, arra már a lezárásokkal együtt sem futotta, hogy pél dául mobilizálják a gyorsforgalmi út korlátrendszerét, hogy egy esetleges baleset esetén menekülőutat lehessen kialakítani rajta. Az út szélesítése, új híd építése a Kőbánya-Kispesti csomópontnál pedig szinte elérhetetlen messzeségben van. A gyorsforgalmival párhuzamosan futó kétszer kétsávos utat pedig jobb, ha egyetlen delegációs autó sem veszi igénybe, mert azon a fogtömések is komoly veszélyben vannak – elég, ha a budapestiek tudják, milyen gyalázatos az út minősége ezen a szakaszon, s milyen régen nem nyúltak hozzá a burkolathoz.

Ami a vasúti összeköttetést illeti, a legnagyobb gond nem is a várhatóan milliárdos beruházási költségekkel van: sokkal nagyobb probléma, hogy az elmúlt húsz évben még csak komoly hatástanulmányok sem készültek ez ügyben, leszámítva Demján Sándor üzletember által egykor szorgalmazott terveket, amellyel hatékonyan kívánta növelni a Westend üzletközpont kapcsolatainak számát. Törekvése azonban nem járt sikerrel.

Nyílt nap lesz a terminálon

A 24 ezer négyzetméteres Sky-Court a nyári menetrend be ve zetésével kezd működni, az azt megelőző hét végén (március 19–20.) a repülőtér nyílt napot tart, akkor két napig bárki bemehet az új épületbe, ahol szórakoztató programok várják az érdeklődőket. A galériás terminálban 39 bérlő működtet majd üzleteket, éttermeket, lesz például Costa Coffee, gyors- és hagyományos étterem, és új várókat alakít ki a Malév és a Lufthansa is.

Egyelőre a közúti összeköttetés színvonalát sem sikerült felhozni az elvárt szintre
Egyelőre a közúti összeköttetés színvonalát sem sikerült felhozni az elvárt szintre
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.