Távlatos medicinák: egészségreceptek

Első pillantásra meglehetősen ellentmondásosnak tűnik, hogy egy gyógyszergyár az egészséges életmódot menedzselje a társadalmi mecenatúrára kidolgozott stratégiájában. Ha közelebbről nézzük az összefüggéseket, akkor nagyon is valóságos alapja van a koncepciónak. A gyógyszeripari nagyvállalatok hosszú távra terveznek és fejlesztenek, tehát üzleti filozófiájuk a fenntartható fejlődésre alapul. A világ – vagyis a Föld – fennmaradása pedig attól függ, hogy ne romoljon tovább a jelenlegi környezet, vagy éppen visszafordíthatók legyenek a káros folyamatok.

Ehhez pedig egészséges emberekre van szükség. A világ vezető és leggyorsabban fejlődő gyógyszeripari konglomerátuma, a Pfizer – amely mintegy 8 Mrd amerikai dollárt fordít fejlesztésre – tehát a jövőbe fektet be, amikor az egészséges társadalmat tekinti a tartós fejlődés zálogának.

Modellek mindenkinek

Az anyavállalat filozófiáját valósítja meg – adaptálva a helyi környezetre – a cégcsoport magyarországi érdekeltsége, amikor az egészségpolitikát helyezi CSR-programjának középpontjába. A Pfizer Gyógyszerkereskedelmi Kft. – amely képviselettel 1960 óta, önálló vállalattal 1991 óta van jelenMagyarországon – a XXI. század első évtizedének közepétől tudatosan törekszik arra, hogy minden akciója szorosan kapcsolódjon az iparág jellegéből következő kihívásokhoz. Két éve indult tudatos társadalmi felelősségvállalási politikájának elismeréseképpen 2010-ben két diplomát is átvehetett: elnyerték a Good CSR díjat és a Hungarian Business Leaders Forum „munkahelyi önkéntesség” pályázatán oklevelet vehettek át.

Törekvéseik elismerésében minden bizonnyal nagy szerepe volt annak is, hogy az általuk 2009-ben alapított Egészségdíj is tavaly már valóságos mozgalommá terebélyesedett. – Az Egészség-díjjal – mondja Mészáros Anikó, a társaság kommunikációs menedzsere – kettős célunk volt. Az egyik, hogy a pályázatunkra beérkező programokat anyagilag támogassuk, a másik, hogy olyan modelleket népszerűsítsünk, amelyek másolhatók, példát mutatnak helyi közösségek számára. Az öt kategóriába kiírt pályázatra valóságos ötletparádéval jelentkeztek civil szervezetek, iskolák és magánemberek is. Sok elképzelés közvetlenül illeszkedik azokhoz a törekvésekhez, amelyek a Pfizer gyógyászati stratégiájához kapcsolódnak, anélkül, hogy erre külön felhívtuk volna a figyelmet. A nikotinfüggőség elleni küzdelem például hosszú évek óta világszerte folyik.

Iskolapéldák

Ettől teljesen független volt az az akció, amelyet az egyik vidéki iskolában a gyerekek maguk kezdeményeztek: leveleket írtak családtagjaiknak, rokonaiknak, ismerőseiknek, amelyben saját benyomásaik alapján írták meg, mennyire féltik szeretteik egészségét a túlzott dohányzás miatt. Máshol gimnazista fiatalok szakköröket alapítottak, amelyekre meghívták mindazokat, akiket az alkoholfüggőség miatt éreztek veszélyeztetve.

Egy miskolci orvos olyan programot szervezett, amelynek keretében nemcsak az egészséges táplálkozásról beszélt az óvodákban, hanemmegtanította a kicsiket, hogyan tudnak a gyermekintézmény kertjében zöldségeket termeszteni, amelyet aztán közösen fogyasztanak el. Sokan szerveznek sétáló- vagy túraprogramokat. Az egészséges életmódot egy orvosokból, egészségügyi munkatársakból összeállt team például fogyókúrás tanácsadással és tréningekkel kötötte öszsze. Az Egészség-díj pályázatot idén tavasszal ismét meghirdeti a Pfizer, azzal a szándékkal, hogy a modellértékű programokat országos szinten is tovább népszerűsítse.

Hetet egy csapásra

A Hungarian Business Leaders Forum három évvel ezelőtt hirdette meg Romaster programját. Lényege, hogy a középiskolától az egyetemi éveken keresztül egészen a pályakezdésig – vállalati mentorok hathatós közreműködésével – hozzásegítse a tehetséges roma gyerekeket az érvényesüléshez. A Romaster programban részt vevő vállalatok köre – ha lassan is – mindinkább bővül. Eddig elsősorban a műszaki érdeklődésű fiatalok pártfogását vállalták fel a résztvevők. A Pfizer 2010-es csatlakozása azt jelezte, hogy a nagyvállalatok közül elsőként vállalták fel: az egészségügyi pályán elhelyezkedni kívánó középiskolások életútját kívánják egyengetni. Ezzel nemcsak új te-Távlatos medicinák: egészségreceptek matikával bővült a Romaster-akció, hanem először történt meg, hogy a mentorszerepre vállalkozó cég azonnal a szokásosnál több diák pártfogását ambicionálta. (A példa kedvéért: a Romaster programot elindító vállalatok is maximum két diák mentorálására vállalkoztak, a többség inkább csak egy-egy fiatalt vett szárnyai alá.) A Pfizer első lépésként 170 jelentkezőből 7 diákot „fogadott örökbe”, és – mint Mészáros Anikó elmondta – ez még korántsem a végleges szám.

– Társaságunknál már többen jelezték, részt vennének mentorként a Romaster programban –hangsúlyozza Mészáros Anikó.

– Ez jelzi, hogy az önkéntesség cégünknél nemcsak divatos szlogen, hanem nagyon sokan úgy gondolják, elkötelezettek a társadalmi felelősségvállalás ügye iránt. Az első menetben például az ország számos pontján orvoslátogatóink jelezték, hol fedeztek fel tehetséges roma fiatalokat, akiket pártfogásra ajánlottak vagy ők maguk vállalnák patronálásukat. Már most bizonyosan látjuk, hogy a hét gyerek mellett rövidesen újabb diákokat is felkarolunk a HBLF-programnak megfelelő feltételekkel.

Hosszú távú gondolkodás

– Nem akarjuk elaprózni támogatásunkat – mondja a Pfizer munkatársa –, ami természetesen nem jelenti azt, hogy esetenként nem segítünk ott, ahol szükség van egészségügyi felszerelésekre, berendezésekre vagy egyegy konkrét célhoz kötődő adományokra. De fontosnak tartjuk, hogy az iparág kötelezettségeiből adódó feladatokra koncentráljunk. Így 2008-ban kidolgozott koncepciónk alapján az Egészség-díj és a Romaster-akció áll felelősségvállalásunk középpontjában. Magyarországon a vállalati CSR sok esetben még az adományozásra, az egyszeri financiális segítségnyújtásra épül. Véleményünk szerint akkor lehet valóban segíteni a társadalmi-gazdasági problémák megoldásában, ha a mecenatúra tudatos stratégiára és hosszú távú megoldások elősegítésére épül.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.