A társadalmi összefogás védjegye

Első látásra a segíteni tudó cégek és a segítséget igénylő emberek között teremti meg a kapcsolatot a társadalmi vállalkozás kifejezéssel illethető Fruit of Care Nonprofit Kft. Ám második pillantásra mindenki látja, hogy a társadalmi felelősség felvállalásának katalizátora lett ez a szervezet.

Adottak azok a kis védett műhelyek, ahol a megváltozott munkaképességűek dolgoznak – a vezetők elképzelései szerint készülnek itt jobb-rosszabb termékek. Adottak továbbá a profitért dolgozó szektor vállalkozásai, akik akarva-akaratlanul is érzik, hogy a társadalmi felelősségvállalás területén nekik is lépniük kell. S most már adott egy olyan szervezet is – a Fruit of Care Nonprofit Kft. –, mely a két fél közötti kommunikáció értelmezője lett.

Márka születik

Az ötlet egyszerűnek tűnik, mégis többéves folyamat eredményeképpen nyerte el jelenlegi formáját. A megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztató műhelyeknek szép, igényes, formatervezett és a piaci igényeknek is megfelelő termékeket kellene gyártaniuk – ezeket a termékeket a cégek sokkal szívesebben vásárolnák ajándékként ügyfeleiknek.

Így létrejön egy márkanév –Fruit of Care –, születik egy üzleti terv (a nonprofit szféra fenntartható működését elősegítő NESsT Nonprofit Kft. hathatós segítségével), megszületnek a formatervezők által megálmodott termékek, elkészül az igényes katalógus és webbolt, megkezdődik a termelés és az értékesítés.

Sikertörténet

Első évben, 2009-ben még csak hétmillió forint értékben adnak el termékeket cégeknek, de a tavalyi év már 20 millió forintos cégajándék-forgalmat eredményezett – úgy, hogy Jakab Áron ötletgazda, a Fruit of Care munkatársa szerint nem is tudtak minden megkeresést teljesíteni. „Ez is egyik feladatunk közé tartozik, a velünk együtt dolgozó műhelyeknek egész évben állandó munkát biztosítani, és levenni a vállukról a karácsonyi szezon megterhelését” – mondja Jakab Áron. Figyelnek a vállalkozások igényeire, visszajelzéseire is. Hogy csak egy példát mondjunk: a cégek megrendeléseiből látják, melyek a népszerű termékek, mi az, amit a vállalkozások szívesen ajándékoznak saját dolgozóiknak, ügyfeleiknek. Ezek figyelembevételével kezdenek bele az új termékek fejlesztésébe, kitalálásába. A kínálatban megtalálható a natúrszappan, a formatervezett gyertya, kézműves élelmiszercsomagok, színes textíliák – folyamatosan gondolkodnak, hogy mi is legyen a következő termék a palettán.

„A cégek imádják termékeinket, nagyon szívesen vásárolják őket, hiszen az ajándékozás öröme mellett hozzáadott értéket képvisel a mi műhelyeinkben gyártott termék” – mondja Jakab Áron. A dolgozók, az ügyfelek azt is megtudhatják, hogy az őket megajándékozó cég komolyan gondolja a társadalmi felelősségvállalást, és a karácsonyi ajándék kiválasztásakor is figyelembe veszi ezt a szempontot.

Ötlet ösztöndíjból

Gyakran a termékek fejlesztéséhez is segítséget kapnak, együttműködésre lelnek a cégeknél. Például a kozmetikumok gyártása és forgalmazása Magyarországon szigorú szabályokhoz kötött. Ezért a natúrszappan fejlesztésekor felkerestek egy céget, amely hasonló termékekkel foglalkozik. A cég felkarolta őket, segített a technológia elsajátításában, a műveletek finomításában. Cserébe a vállalkozástól szerzik be a szappan alapanyagát.

„Az ötlet egy iparművészeti ösztöndíjas programban született meg” – emlékszik vissza Jakab Áron. A formatervező feladata volt termékeket kitalálni egy megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató műhelynek. A tervezés folyamán rájött, hogy szükség volna egy olyan köztes, nonprofit szervezetre, amely a vállalkozások és a segítséget igénylők között közvetítene, egymás igényeit lefordítaná a másik nyelvére. Az egy termékcsaládból és egy védett műhelyből végül több termék és több műhely lett.

Utak Európába

„Vannak úgynevezett védett műhelyek, ezekkel folyamatosan, szorosan és egy-egy termék kapcsán működünk együtt” – ismerteti a kapcsolat mikéntjét Jakab Áron. Ugyanakkor csúcsidőben van, hogy bértermelésre kell megkérniük egy-egy, megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató műhelyt, hogy segítsenek nekik a megemelkedett kereslet kielégítésében. Folyamatban van egy harmadik csatlakozási lehetőség kidolgozása: egyféle pályázati rendszerben szeretnék a többi műhelynek is lehetővé tenni, hogy hosszabb időre, folyamatosan csatlakozzanak a Fruit of Care-hez és a márkához, újabb termékeket gyártsanak.

„Sokan érdeklődnek, hogy miért angol neve van a szervezetünknek, a márkánknak” –mondja a formatervező. Az üzleti terv megírásakor azt is tervbe vették, hogy a koncepciót a Nyugat-Európában működő cégekkel is megismertetik, és reményeik szerint onnan is érkeznek megrendelések. Egyelőre ez még nem valósult meg, viszont arra van érdeklődés, hogy a koncepciót a környező országokban is megvalósítsák, gyakorlatba ültessék át. Nagy valószínűséggel a legelső ország, ahol egyféle franchise-ként megszületik az elképzelés, Szlovákia lesz.

Következő alkalommal, ha céges ajándékot kapunk kézbe, ne csodálkozzunk, ha a Fruit of Care védjegyet látjuk rajta, inkább örvendjünk neki, mert felelősen gondolkodó céggel állunk kapcsolatban.

 

Szájjal-lábbal festők

A szájjal-lábbal festő művészek alkotásait már több éve karácsonyi képeslapokon, albumokban, csomagolópapírokon láthatjuk viszont. A fogyatékkal élő művészek megélhetését támogatja ez a tevékenység, a nagyközönség is szívesen küld adományt az őket támogató egyesületeknek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.