Újabb pálfordulás Pozsonyban?
Jelenleg széles nyomtávú vasúton szállítják a Kassához közeli U. S. Steel acélműbe a nyersanyagot Ukrajnából. Orosz javaslat szerint a szakasz az évtized végére további csaknem 450 kilométerrel bővülhetne, s egészen Bécsig érne. Ha elkészülne ez a vasútvonal, akkor a Csendes-óceán és Közép-Európa között átrakodás nélkül lehetne vasúton szállítani az árut, s ennek köszönhetően az eddigi 18 nap helyett alig két hét lenne a menetidő a két végállomás között. Előzetes számítások szerint nyugat–keleti irányba az első esztendőben évente 3,5, később pedig 5,5 millió tonna, ellenkező útvonalon pedig 11,4, 2025-ben pedig már legalább 17, 5 millió tonna árut szállítanának – érvelt Vlagyimír Jakunyin, az orosz államvasutak vezérigazgatója. A beruházás 6,3 milliárd euróra rúgna, s további 240 milliót emésztene fel a terminálok építése. Értesüléseink szerint az orosz közlekedési tárca képviselői már német és osztrák partnereikkel is tárgyalnak olyan lehetőségekről, amelyek alapján a munkálatokat uniós forrásokból is finanszíroznák. A projektet az osztrák és az ukrán kabinet is támogatja, miként Robert Fico tavaly leköszönt kormánya is. A helyébe lépő Radicová-kabinet programjában azonban Szlovákia számára előnytelennek minősítette, s ezért elutasította ezt az elképzelést. Tavaly decemberre viszont elkészült a Roland Berger német tanácsadó cég tanulmánya, amely szerint a tervezet jogi és műszaki szempontból valóra váltható, mind a négy fél számára hosszabb távon kifi zetődő, s legalább tizenegyezer új és állandó munkahelyet teremt.