Két év múlva beindul a győri A3-as
Az első vázlatról már látszik, hogy milyen lesz a következő magyar–német autó, mely teljes egészében Győrben készül majd. Az Audi Hungariánál jelenleg TT Coupé és Roadster, valamint A3-as Cabriolet és Sportback autók gördülnek le a szalagról, ám a fényezett karosszériák még vasúton érkeznek az anyacég németországi üzeméből, s Győrben építik be a helyben gyártott motorokat, majd végszerelik az autókat. A 620 kilométerre fekvő Ingolstadtból hetente 17 vonatpár hozza és viszi az autókat, motorokat, valamint alkatrészeket.
A magyar kormány és az Audi AG tavaly szeptemberben aláírt megállapodása értelmében viszont a német konszern 900 millió eurós beruházást valósít meg Győrben, ahol a jelenlegi évi kétmillió darabos kapacitású motorgyár és hatvanezres kapacitású autó-összeszerelő üzem mellett zöldmezős beruházással egy komplett autógyár épül Győrben: a karosszéria-gyártással, lakkozóüzemmel és szereldével bővülő, 2013-tól termelő komplexum kapacitása első lépcsőben napi ötszáz, és évi 125 ezer autó lesz. Információink szerint az építési engedélyezési folyamat keretében a tervezett beruházáshoz a lehetséges maximális technikai gyártókapacitást vették figyelembe.
Tavaly az Audi kétszáz hektárnyi területet vásárolt az egykori lőtérből, így győri iparterülete 174 hektárról 370 hektárra nőtt. Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter január végén jelentette be, hogy kiemelt közérdekre hivatkozva az Európai Unió jóváhagyta az Audi Hungaria tulajdonába került földterület átminősítését. Ezzel elhárult az egyetlen akadály a győri bővítés és az új autógyár építése előtt. Az Audi Hungaria kapacitása 2017-ben, de legkésőbb 2018-ban elérhetné a napi ezer autót, ami rugalmas és több műszakos termeléssel akár évi 300 ezer darabra növelhető, nagyjából ez az a mennyiség, ami az autóiparban hosszú távon gazdaságossá teszi egy telephely működését.
Az Audi A3-as következő nemzedékének legtöbb változatát győri motorok hajtják majd: a 4,44 méter hosszú, 1,84 méter széles és 1,39 méter magas autó csúcsmodelljének öthengeres, turbófeltöltős, 408 lóerős teljesítményű motorja hétfokozatú sebességváltón át hajtja mind a négy kereket, de készül majd 1,2 literes benzines turbós is. A jelenleg kapható A3-as modellcsalád háromajtós, ferdehátú változata, 1,2 literes, 105 lóerő teljesítményű benzinmotorral 5,8 millió forintba kerül, a 2013-ban piacra kerülő négyajtós lépcsőshátú szedán valószínűleg ennél többe kerül majd.
A győri autó- és motorgyárban jelenlegi 5800-an dolgoznak, a létszám 2013-ra 7600-ra bővül, ám a beszállítókkal és szolgáltatókkal együtt 15 ezer lehet az Audi magyarországi foglalkoztatottjainak száma. Az Audi Hungariánál 2010-ben 1,65 millió motor és 38,5 ezer autó készült, ami az előbbi esetében 19 százalékos, a sportkocsiknál 18 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Győri telepén az Audi eddig 3,89 milliárd eurót ruházott be. Minden évben magyarországi beruházásra fordította nyereségét, ami évente eddig átlagosan 200–250 millió eurót jelentett.