Eltérő tempó és autóhiány Európában

Igencsak vegyes az európai autópiaci térkép: van, ahol megduplázódtak az eladások, ám van, ahol fájdalmasabb a helyzet, mert harmadára esett az értékesítés szintje.

Megfordult a trend a korábban zuhanórepülésben lévő balti államokban, ésmárMagyarországon is emelkedtek az újautó-eladások az év elején. Az Európai Unió 27 országában januárban 1,042 millió új autó kelt el, ami 1,4 százalékkal kevesebb a tavalyi év azonos időszakához képest. Az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatai szerint a legnagyobb piacon, Németországban 211 ezer új „gép” kelt el, ez 16,5 százalékos növekedést jelent egy év alatt. Elkelt volna több új kocsi is, ám nincs elég raktáron, és hiába növelték a gyárakban a műszakok számát, a szokásos kéthárom hónap helyett már akár fél évet is várni kell a vevőnek a megrendelt modellre. A hirtelen megnőtt igényeket nem tudják kielégíteni a gyártók, mert a válság idején a beszállítók is csökkentették kapacitásaikat. Több márka németországi gyárában egy-két napra le is kellett állítani a termelést alkatrészhiány miatt.

Ilyen gond egyelőre nincs a túlzottan is felfuttatott orosz autóiparban, mely most ismét nagyobb sebességre kapcsolhatott. 2009-ben 1,47 millió autót adtak el Oroszországban, ami 49 százalékos zuhanást jelentett az előző évhez képest, ám a magas olajbevételeknek köszönhetően beindult az autócserét támogató kormányprogram, így már tavaly 1,91 millió darabra futott fel a piac. A roncsprémium idén is érezteti hatását: az Európai Üzleti Egyesület (AEB) adatai szerint januárban 128 ezer új autó kelt el, ami 72 százalékos növekedést jelent, az éves előrejelzések pedig 2,24 millió autóról szólnak. Az orosz toplista első négy helyét Ladák foglalják el, majd a moszkvai gyártású Renault Login, aztán ismét egy Lada következik. Ennek magyarázata, hogy az orosz kormány által tavaly márciusban elindított autócsere-program darabonként ötvenezer rubeles (380 ezer forint) támogatását csak hazai gyártású modellekre lehet igénybe venni.

A többi egykori szovjet utódállamban is meglódult a kereslet, sőt rekord is kapcsolódik a térséghez. A növekedés mértékében Lettország 126 százalékkal tartja a csúcsot, majd a 118 százalékos Észtország és a 92 százalékos Litvánia következik. Fájdalom, mennyiségben azonban ez csupán öszszesen 2600 személygépkocsit jelent, ami negyed százaléka az európai piacnak. A visszaesés mértékében 63 százalékkal a görögök vezetnek, majd a 23,5 százalékos spanyolok következnek. Franciaországban, az euróövezet második legnagyobb gazdaságában az első hónapban eladott 185 ezer autó 8,2 százalékos bővülést jelent. Húsz százalékkal zuhant az olasz autópiac, ahol 164 ezer új személykocsit helyeztek forgalomba, az Egyesült Királyság 128 ezer darabja 11,5 százalékos esést jelent.

Az EU országaiban a Volkswagen konszern vezet mintegy 230 ezer autóval, ami 9 százalékos emelkedés, majd a PSA Peugeot-Citroen következik 143 ezer autóval, igaz, ez már 3,4 százalékos zsugorodás. A növekedés mértékében meglepő módon a Mitsubishi vezet 42 százalékkal. Új jelenség, hogy szárnyalnak az új cégcsoportokhoz került márkák; a kínai tulajdonú Volvo eladásai 24 százalékkal nőttek, az indiai Tatához került Land Roverből 25 százalékkal több kelt el.

Magyarországon idén januárban 4300, február első három hetében 4670 új autót helyeztek forgalomba, ami a JATO adatai szerint 26 százalékkal több a tavalyi év azonos időszakáénál. A személyautóknál a Ford Focus, a Skoda Octavia, az Opel Astra és a Renault Fluence a legnépszerűbb modell.

Hét munkanapos hét lesz az USA-ban

Szombaton is nyitva tart sok észak-amerikai kereskedés meg szerviz, és hamarosan vasárnap sem lesznek zárva. A fogyasztókat szolgáló nyitvatartási rendet ráadásul az autógyártók anyagiakkal is támogatják. A Chrysler például munkaszüneti napokon is működteti raktárait és kiszolgálja alkatrészekkel az ügyfeleket. – Költségeink folyamatosan emelkednek, forgalmat pedig csak jobb és a fogyasztókhoz rugalmasabban igazodó kiszolgálással lehet növelni – magyarázta Stephen Wade elnök, a NADA San Franciscó-i konferenciáján.

Az Egyesült Államokban januárban 820 ezer autó kelt el, ami 17 százalékkal több, mint tavaly, 180 ezer autóval a General Motors vezet, ami 22 százalékos növekedést jelent, aztán a 127 ezer darabos Ford és a 70 ezres Chrysler következik. Továbbra is egy pick-up, a Ford F-modellje a legnépszerűbb.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.