Magyarázkodik az NFÜ a kétmilliárdos tenderügyben
A fejlesztési ügynökség egyebek mellett azzal indokolja a napokban a Pacsika, illetve a Dezső és Társai ügyvédi irodák által jegyzett PD konzorciumnak juttatott, kétmilliárd forintos jogi-műszaki tanácsadói megbízást, hogy ennek révén később el lehet kerülni az olyan kényes helyzeteket, amilyen a csepeli szennyvíztisztítónál vagy a 4-es metrónál volt, amikor a szabálytalan közbeszerzések miatt később milliárdos uniós forrástól esett el az állam. Igaz, hasonló megbízási szerződések ezeknél a projekteknél is voltak. Ám az NFÜ szerint a döntő különbség az, hogy decemberben az ellenőrzésre egységes rendszert hoztak létre Közbeszerzési Felügyeleti Főosztály (KFF) néven, amelynek beléptével nyilván elkerülhetők lesznek a korábbi közbeszerzésekben felmerült „anomáliák”.
Nem is bízták amatőrökre az ügyet. A konzorciumot vezető Pacsika Istvánról már megírtuk: korábban Leisztinger Tamás érdekköréhez sorolt, ciprusi Hartberg Ltd.-nél volt kézbesítési megbízott. (Az ügyvéd lapunkkal csak annyit közölt, hogy ez kizárólag kézbesítési szolgáltatásra szólt, Leisztingerrel pedig nem is ismerik egymást.) A pénteken az NFÜ által végül is megnevezett alvállalkozó, a Dezső és Társai irodát vezető Dezső Attila ügyvéd – egyben a Hivatalos Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetségének (Kösz) elnöke – szaktudására az előző érában is igényt tartottak. Irodája jó pár kormányzati ügyvédi tanácsadási megbízást nyert el. Az NFÜ-től is volt az irodának 2006-ban egy 50 millió forintos, határozatlan időre szóló tanácsadói szerződése.
A laikusnak furcsának tűnhet, hogy miközben a Fidesz általánosságban vehemensen támadja a külső tanácsadók alkalmazását, az NFÜ kétmilliárd forintra köt tanácsadói szerződést. Ám tény, hogy a közbeszerzésben külső szakértők bevonása nem feltétlenül ördögtől való. A közbeszerzést lebonyolító állami szervezetek jogi osztályai nem mindig rendelkeznek egy-egy speciális ügyre vonatkozó tapasztalattal.
Azonban a jelenlegi NFÜ-tender az összeg nagyságán túl is felvet néhány kérdést. Nevük elhallgatását kérő közbeszerzési szakértők szerint az ajánlati kiírás műszaki, illetve szakmai alkalmasságára vonatkozó feltételeiből egyértelműnek tűnik, hogy azt egyetlen nagy konzorciumra írták ki, azaz például nem választották benne szét a műszaki, illetve jogi tanácsadást, ráadásul egyből négy évre szól. Az igencsak szokatlan és furcsának számító eljárást még indokolhatja a praktikum – például nem kell évente külön pályáztatni az ilyen tapasztalatokkal rendelkező cégeket. Az viszont finoman szólva is életszerűtlennek tűnik, hogy a december közepén meghirdetett pályázathoz néhány nap alatt egymásra találtak az esélyes, jogi és műszaki tapasztalatokkal rendelkező cégek, tisztázták a csöppet sem egyszerű együttműködés feltételeit, majd az ünnepek és szabadságolások idején hiánytalanul beszerezték a pályázatban megkívánt, több mint száz különféle referencia teljesítését igazoló okiratot úgy, hogy az új év gyakorlatilag első munkanapján, január ötödikén mindjárt érvényes ajánlatot is tudtak tenni. Természetesen ők egyedül – bár az NFÜ fontosnak tartotta megjegyezni, hogy azért négy aspiráns igényelte az ajánlattételi dokumentációt. Az ügynökség hozzátette: a tanácsadást piaci áron, óránként 16 ezer forintért végzi a konzorcium. Forrásaink szerint azonban azt sem árt elfelejteni, hogy a sajátos eljárással kiválasztott szakértők javaslata alapján nyomhatják meg a döntéshozók a „stop” gombot az elkövetkező négy év összes hazai, uniós finanszírozású pályázatán.