Dupla felügyelet alatt Simor
Hat évre szóló társadalmi munkát vett a nyakába Járai Zsigmond azzal, hogy kiemelkedő tudású közgazdászként igent mondott Schmitt Pál felkérésére és a köztársasági elnök delegáltjaként részt vállal a Költségvetési Tanács (KT) munkájában. A legfontosabb hatásköreitől és negyvenfős szakapparátusától megfosztott testület tagja rajta kívül aMagyar Nemzeti Bank (MNB) és az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke, jelen esetben Simor András és Domokos László.
A hivatalosan takarékossági okok miatt szélnek eresztett KT-vel meggyűlt a baja a kormánypártoknak, a Kopits György vezette független testület ugyanis a költségvetési törvényjavaslat sorai között is olvasni tudott, és számos kritikával illette a 2011-es büdzsét. A pohár vélhetően akkor telt be, amikor Kopitsék felfedezték, hogy a törvényjavaslathoz csapott makrogazdasági kivetítés apróbetűs táblázatában még 2013–14-ben is szerepel a válságadó, holott a kormánykommunikáció szerint azt 2012 végével kivezetik a rendszerből.
Ezután tolták előtérbe Varga József fi deszes képviselőt, aki módosító javaslatával 10 millió forintot hagyott volna meg a KT 2011-es, egymilliárd forinthoz közelítő költségvetéséből, kezdeményezve, hogy a többit a roma felzárkóztatási programokra csoportosítsák át. Bár ebből nem lett semmi, az eredeti KT-t rapid módon felszámolták, s visszatértek a még ellenzékben megálmodott fi deszes KT-modellhez.
Az új KT-t külföldön és belföldön egyaránt súlytalan kirakatintézményként kezelik. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) többször is kinyilvánította, hogy a korábbi, ellensúlyként működő, független testület a szemében garancia volt a költségvetési folyamatok hiteles és előzetes véleményezésére, s az átalakítást hibának tartja. A politikai részrehajlás mellett sorjázó szakmai érvek között a megfelelő háttér hiánya volt szembeszökő, hiszen sem az ÁSZ, sem az MNB nem rendelkezik külön apparátussal arra, hogy a trió részéről felmerülő igényeket, elemzéseket elvégezze.
Nem is ez a dolga. A KT-ről szóló törvény nem szól arról, hogy a tagok bárkit is utasíthatnának, nem létező költségvetésükből hatásvizsgálatokat sem rendelhetnek. A jogszabály szerint egyetlen feladatuk van és ez a költségvetési törvényjavaslat előzetes véleményezése. Ehhez tíz nap áll a rendelkezésükre, azután – megjegyzéseikkel együtt – vissza kell külde niük az előterjesztést a kormánynak, amely az alapvető ellenvetésekre reagálhat, de megteheti azt is, hogy egyetlen betű változtatása nélkül visszaküldi a javaslatot a feladónak. Akkor már csak öt napja marad a KT-nek, hogy véleményt nyilvánítson. A kritikát azonban ekkor sem kell megszívlelnie a kormánynak, így a javaslatot beterjeszthetik az Országgyűlés elé. A KT véleményét pedig ki kell tenni az Országgyűlés honlapjára. (A régi KT honlapját felszámolták, tartalma „kalózszervereken” érhető el.) Mindez szűk egy hónapos őszi elfoglaltságot jelent a KT tagjai számára, még akkor is, ha Járai kinevezése után úgy nyilatkozott, hogy a költségvetést érintő évközi módosítások véleményezése is feladata a KT-nek. A törvény erről taxatíve nem tesz említést, igaz ezt egy gyors módosítással orvosolni lehet.
Alkalmi üléseiket Járai hívja össze és vezeti le, kifelé ő képviseli a tanácsot, de hangsúlyozottan nem elnöke a testületnek, csupán ezekkel a többletjogokkal felruházott tagja. Két tag elengedő a határozatképességhez, s a döntéseket szavazattöbbséggel hozzák. Egy kérdésben kell csak egyetérteniük a tagoknak, s ez a KT szervezeti és működési szabályzatának az elfogadása. A határozataikat nem is kell közzétenniük, miként az sem elvárás, hogy – mint a monetáris tanácsülések után – a jegyzőkönyvet tegyék nyilvánossá. Megjegyzendő, hogy a tagok „pótolhatatlanok”, azaz nem küldhetik maguk helyett beosztottjukat az ülésekre.
Járai kinevezése újabb fricska lehet Simor András jegybankelnök számára, ugyanis az egykori pénzügyminisztert – ma a CIG biztosító résztulajdonosa és felügyelőbizottsági elnöke – november közepén az MNB felügyelőbizottságának elnökévé választotta a parlament, amely aztán – dacára Simor ellenérveinek – rövid időn belül a fizetését is négyszeresére, havi 1,2 millió forintra emelte, mivel az „méltatlanul kevés volt a felelősségteljes pozícióhoz”. Járai jelezte, nem érzi összeférhetetlennek legújabb megbízását a korábban megszerzettekkel, így azokról nem is mond le. Tagja marad tehát a nemzeti konzultációs tanácsnak is, amely az új alkotmányhoz érkező vélemények begyűjtésével és továbbításával foglalkozik.
Egy hónappal ezelőtt Járai még alaposan meglepte az elemzőket azzal, hogy bőszen kritizálta a kormányt egy üzleti fórumon. Véleménye szerint a vállalkozói hangulatot, a befektetői bizalmat rombolták az olyan kormányzati intézkedések, mint a különadók, a konfliktusos kapcsolat az IMF-fel, a Költségvetési Tanács apparátusának megszüntetése vagy legutóbb a médiatörvény elfogadása. Ugyanakkor december közepén pedig azt mondta a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) konferenciáján, hogy „A Költségvetési Tanács egy értelmetlen szervezet, már az induláskor látni lehetett, hogy nincs szükség az apparátusára.”