Jó hetet zártak a vezető londoni aukciósházak
Három estét vett igénybe a héten a két legnagyobb londoni aukciósház mindig nagy várakozással kísért év eleji XIX–XX. századi árverése. Mint oly sok hasonló esetben, az első „durranás” Pablo Picasso nevéhez fűződött, akinek titkos kedveséről, Marie-ThéréseWalterről készült ikonikus, 1932-es portréja, a La Lecture a becsült árat megduplázva 25,2 millió fontért kelt el. Érdekes módon a New Bond Street-i elegáns székházban dolgozó szakértők előzetesen aggódtak a vászon enyhén lepattogzott festékfelülete és a kevéssé erotikus, halvány színvilág miatt. A Sotheby’s műkereskedői utólag büszkék voltak magukra, hogy óvatosan 12–18 millió font közé „lőtték be” az árat, így a konzervatív becslés szolid eredményt hozott. Beszámolók szerint legalább hét jelentkező licitált telefonon keresztül, illetve a teremben, mígnem hat perc után egy ismeretlen vásárló szerezte meg a mindöszsze tizenhét éves Marie-Thérése arcképét. A tizenegy országból érkezett kliensek végeredményben a teljes kínálat becsült 55,6–79,2 millió fontos értéke között, 69 millió, átlagosan 2,15 millió fontot költöttek. A kalapács alá került 42 tételből 32 kelt el, közülük tizenöt egymillió font felett. Rekordot döntött René Magritte, a fokozódó népszerűségű szürrealista festő. Le Maitre d’École című jellegzetes, keménykalapos férfifiguráját megörökítő alkotása 2,5 millió fontért ment el, aminél többet papírra festett mű korábban nem ért el.
Huszonnégy órával később a közeli King Streeten hasonló történt a Christie’s árverésén, ahol a „felhozatal” 79 százaléka talált új gazdára, és az aukció előtti becsült 72,6–107 millió fonthoz képest 85 millió font realizálódott. A legmagasabb összeget, 7,2 millió fontot Pierre Bonnard Terrasse á Vernon című művéért volt hajlandó kifizetni egy műértő. Jelezve az üde, gazdag színvilág vonzerejét, különösen jó áron, 5,4 millió fontért adták tovább Edgar Degas élénksárga színű balerinájait (Danseuses jupes jaunes), illetve a fauvista mozgalom korai, meghatározó pillanatából származó André Derain-alkotást, a Bateaux á Collioure-t, amely 5,9 millió fontért került 1960 óta először új tulajdonoshoz.
A szezon jövő hét elején a kortársművek aukciójával folytatódik. Ám a XX–XXI. századi mesterek megítéléséről már csütörtök este fogalmat kaptak a Sotheby’s nagytermét zsúfolásig megtöltő dílerek, képviselők és személyes vevők, illetve az izgalmas eseményt a világhálón keresztül követő megfigyelők. Hatvan darabból álló magángyűjtemény került kalapács alá Looking Closely (Alaposan megtekintve) címmel. Mint ezt az aukciót vezető Tobias Meyer, a Sotheby’s kortárs részlegének vezetője hangsúlyozta, a kollekciót egy, az élet minden területén csak a legfi nomabb darabok iránt fogékony, igazi ínyenc házaspár rakta össze 1960 és 1990 között. Az árverésen, melynek végén a résztvevők tapsviharban törtek ki, minden egyes darab elkelt, közülük 90 százalék a becsült vagy azon felüli áron, összesen 93,5 millió fontos bevételt regisztrálva. Az est slágere Francis Bacon rendkívül ritka Triptichonja volt, melyet barátjáról és kollégájáról, LucienFreudról festett. Hat érdeklődő licitált egymás fölé, mielőtt a minimum becsült ár háromszorosánál, 23 millió fontnál leütött a kalapács. A vevő egy kölni műkereskedő, Alex Lachmann, aki többnyire orosz ügyfeleket képvisel. A Bloomberg nem hivatalos információja szerint az együttes George Kostalitz tavaly elhunyt genfi gyűjtőé volt.