Berlin enged Párizsnak

Engednek a németek a gazdasági kormányzás részleteiben, hogy rávegyék legalább az eurózóna tagjait a deficit és az adósság alkotmányos korlátainak felállítására. Az egyezkedési folyamat március végéig eltarthat, de a pénteki csúcson egyértelmű jelzést akarnak adni a piacoknak.

Versenyképességi paktum formálódik abból a vitából, amelyet Berlin és Párizs irányított az utóbbi hetekben. Előbbi nem rajongott a gazdasági kormányzás ötletéért, de legalábbis ki akarta azt terjeszteni mind a huszonhét tagállamra, míg utóbbi az eurózónára szűkítené a gazdaságpolitikai egyeztetést. Az alkufolyamatban fordulópontot hozott, hogy Sarkozy francia elnök belement a lisszaboni szerződés módosításába az állandó pénzügyi alap létrehozása végett,míg cserébe Merkel német kancellár elfogadta, hogy az euróövezeti szabályrendszerben a túlzott deficitért járó büntetések alkalmazása mégsem lesz teljesen automatikus, hanem a tagállamok további szavazatán múlik a döntés. Aztán néhány héttel később a két vezető bedobta a köztudatba, hogy sokkal szorosabbra kellene fonni a gazdaságpolitikai egyeztetést, s kiterjeszteni azt a nyugdíjkorhatár meghatározására, a vállalati adók szintjére és a közszféra béreire. A pénzügyi válságra, s azon belül az eurózóna számos országának krízisére adandó válaszokat fogalmazzák most Berlinben és Párizsban, de még nem alakult ki minden tekintetben a közös vélemény. Ezért nem várható nagy bejelentés pénteken. S nem azért, mert más tagországok érdemben bele tudnának folyni a paktum szövegezésébe.

Uniós források szerint minden az asztalon van. Szó szerint, hiszen pénteken ebéd közben tekinti át a helyzetet huszonhét állam- és kormányfő. Az átfogó válasz ugyanis sok elemet tartalmaz, s azok még nem álltak össze stratégiává. Görögország tavaly tavaszi megsegítése után az eurózóna tagországainak kormányai ideiglenes pénzügyi alapot hoztak létre a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) együtt, s ebbe az európaiak 440 mil liárd eurót helyeztek, pontosabban ekkora összegű hitelfelvételt garantálnának. Még pontosabban csak 250 milliárdot, mert a legjobb hitelminősítés megkövetel tartalékokat, illetve a megsegített országok biztosítékaira nem lehet számítani. Arról már decemberben megállapodtak, hogy 2013-tól állandó alappá változik ez az ideiglenes alap, ehhez módosítani kell a lisszaboni szerződést – amivel kapcsolatban az Európai Parlament alkotmányügyi bizottsága a héten fenntartásait hangoztatta. Ám 2013 még messze van. Írországot az ősszel segítették meg, s januárban kiújultak a félelmek Portugália és Spanyolország adósságterheivel kapcsolatban is. Ráadásul alig találni elemzőt, aki bízna benne, hogy a GDP 150 százaléka felé tartó görög államadósságát Athén törleszteni tudja. Gyors megoldásokat kellene találni, hogy egyrészt rugalmasabbá tegyék az ideiglenes alapot, legalább 440 milliárdra növeljék a hitelezési képességét, s enyhítsék a görög és az ír terheket, mentesítsék a központi bankot (EKB) az államkötvény-vásárlások szokatlan módon vállalt kötelme alól.

Minthogy azonban Németországban idén hét tartományban rendeznek választásokat, a német kormány kerülni szeretné a lépésről lépésre megközelítést, hogy néhány havonta parlamenti vitát kelljen szerveznie valamilyen újabb mentőakció vagy pénzügyi kötelezettség vállalása miatt. Egyszeri nagy alkut kíván kötni, kész engedni a franciáknak, hogy az eurózóna működjön szorosabban együtt a gazdaságpolitikák összehangolásában, de egyben szigorú költségvetési magatartást vár, s kötelezne minden részvevő tagállamot alkotmányának megváltoztatására, s a deficit és adósságplafonok rögzítésére. Ahogy egyébként az Németországban (és Ausztriában) már megtörtént, s a lényegében kiegyensúlyozott büdzsé kötelmének előírásával Berlin sarokba is szorította partnereit.

A német–francia csomag szervesen kapcsolódik az Európai Tanács állandó elnöke által vezetett munkacsoport ajánlásaihoz a költségvetési politikákat és a versenyképességi mutatókat illetően, amelyek váza megtalálható abban a hat jogalkotási javaslatban, amelyet a magyar elnökségnek kellene törvényerőre emelnie a fél év végéig. Mint uniós források megjegyzik: a nyugdíjkorhatárra, az adókra vagy a jövedelmekre vonatkozó új felvetések még mélyebbre ásnának a versenyképesség igazi tényezőinek feltárásában, hiszen az eurózóna pénzügyi válságának egyik oka az, hogy Németországhoz és Ausztriához képest az összes többi tagállamnak romlott a teljesítménye, vagyis a gazdaságok távolodtak egymástól, ahelyett, hogy közeledtek volna. A formálódó új megállapodás nyomán azonban számos elemző máris azon töpreng, hogy a gazdaságpolitikák szorosabb egyeztetését, a költségvetési és adósságmutatók szigorúbb számonkérését, a versenyképesség alakulásának megfigyelését, az együttműködés további területekre való kiterjesztését és a 2020-as növekedésösztönző politikákat magába foglaló „átfogó megközelítés” valóban alkalmas lesz-e arra, hogy a távolodás folyamatát visszafordítsa.

– Nem baj, ha az európaiországokgazdaságpolitikája „elnémetesedik”, ha Németország még inkább európaivá válik közben – mondta José Luis Zapatero spanyol miniszterelnök az egyeztetés alatt álló elképzelésekre reagálva. A még nagyobb szigorúság és a még mélyebb gazdaságpolitikai integráció keretében új jogosítványokkal ruháznák fel az említett pénzügyi alapot, amely esetleg – bár erről még folynak a viták – a bajba jutott országok kötvényeit is vásárolná, vagy hitelt nyújtana nekik saját papírjaik visszavásárlására, mérsékelné a támogatott országoknak nyújtott hitelek kamatát, illetve elnyújthatná a viszszafizetés időszakát, akár harminc évre. Az EKB élén a francia Jean-Claude Trichet-t valószínűleg váltó – ez is része persze a nagy alkunak – Axel Weber német jegybankelnök a minap éppen ilyen ötletekkel rukkolt elő.

Jose Manuel Barroso, Nicolas Sarkozy és Angela Merkel. Ketten egy ellen
Jose Manuel Barroso, Nicolas Sarkozy és Angela Merkel. Ketten egy ellen
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.