Tehetségfogás közösségi hálóval: Facebook-rajongóból munkatárs
„Itt megtaláltam a helyem! Támogatnak a tanulásban és a munkahelyi kollektíva is nagyon jó. Két éve melózok az Audiban, és még mindig jó kedvvel megyek dolgozni! Ez máshol nem így volt” – írta a gonosz Hókuszpók profilképpel megjelenő László a „Karrier az Audi Hungariánál” Facebook-oldalon. Egy másik felhasználó – Garfield fotójával – szabad targoncavezetői állás után érdeklődik lakatos végzettséggel, míg másvalaki egy kontaktszemély elérhetőségét kérdezi.
Sokan a közösségi médiában pusztán egy újabb reklámfelületet látnak, azonban ez több ennél – vallja Czechmeister Mónika vállalati kommunikációért és kormánykapcsolatokért felelős vezető. A Facebook-oldalunkon kötetlenül, kényelmesen tudunk kapcsolatot tartani a vállalat iránt érdeklődőkkel, egyúttal sokkal valósabb, pezsgőbb életet tudunk bemutatni, mint statikusabb honlapon keresztül tehetnénk. Anyavállalatunk, az Audi AG fél évvel előttünk kísérleti jelleggel indította el Facebook-oldalát. Mivel a német kollégák sok pozitív tapasztalatot gyűjtöttek, adta magát az ötlet, hogy augusztusban mi is elindítsuk a sajátunkat. Olyan oldalt szeretnénk üzemeltetni, amely kiszolgálja a rajongók igényeit: ahol a kérdéseikre gyorsan választ kapnak, ahol elérhető az összes álláslehetőség, sőt pályázati lapot is ki lehet tölteni; ahol hírt adhatunk az eseményekről, rendezvényekről, állásbörzékről, és betekinthetnek munkatársaink mindennapjaiba a gyártástól a csapatépítésig.
A körülbelül 900 netező által kedvelt Bosch Miskolc Facebook oldala is a mérnököket, illetve az egyéb műszaki területen dolgozó fiatalokat, pályakezdőket célozza meg az anyavállalatról, illetve a gyárról megjelentetett hírekkel. A HR-szakma számára talán érdekesebb tartalmat oszt meg mint a munkavállalók számára, mivel az állásajánlatok aloldalon mindössze egy link kapott helyet, amely a vállalat weboldalára mutat. Szintén ezen a rajongói oldalon jelenik meg a cég „Elektromobil” versenye, amely a friss diplomás mérnökök számára tünteti fel trendiként a vállalatot pályázatával, és az ahhoz kapcsolódó szépségversennyel – elemzi a Bosch Miskolc oldalát Kovács Levente, a Reverb Productions marketing-tanácsadója.
Az Ernst & Youngnál nem a tömeges toborzás a cél, bár a rendszeres gyakornoki program nagy számban érdekli a végzősöket. A cég ezen a felületen hirdeti meg szakmai tesztjeit, valamint állásbörzéit. Az MTV Networks Hungary Recruitment közösségi oldalán is friss álláslehetőségekről tájékozódhatunk, de elsősorban ott is a gyakornoki programra keresnek tehetségeket.
A tengerentúlon már bevált módszer a közösségi háló toborzási célú használata, de Magyarországon még úttörőnek számítanak azok, akik alkalmazzák. A Facebook közönsége a legtöbb márka és vállalat célcsoportja. Ez munkaadói téren is érvényes: ki ne örülne számítógéphasználó, fiatal, kommunikatív embereknek? Melyik HR-es tudna ellenállni a kísértésnek, hogy a jelölt közösségi jelenléte alapján is tájékozódjon alkalmasságáról? – firtatja Kovács Levente, majd folytatja: a vállalatok sok pénzt költenek arra, hogy munkavállalóikból hűséges és elkötelezett munkatársat faragjanak. A Facebookon megvan a lehetőség, hogy egyes pozíciókat eleve olyanoknak ajánljanak fel, akik már érdeklődnek, rajonganak a vállalat szolgáltatásaiért, termékeiért.
A közösségi oldalakon keresztüli toborzás gyors és költséghatékony; a jelöltről pedig árnyaltabb kép alkotható adatlapja, bejegyzései, fotói, ismerősi körének áttekintésével, mint egy pár oldalas szakmai önéletrajz révén. Ezt az előnyt a munkaerő-közvetítő cégek is igyekeznek kihasználni. Az elsők között indította el Facebook oldalát a JOB Személyzeti Tanácsadó Kft. A cég minden hétköznap új állásajánlatokat oszt meg, valamint az álláskeresés, karrier építés terén nyújt hasznos tanácsokat. Nem titkolt szándékuk emellett, hogy az álláskeresők bizalmát erősítsék az átláthatósággal – az egyes állásokhoz pluszinformációkat is hozzáfűznek, ha kérdés van, válaszolnak, illetve jelzik, ha egy ajánlat már nem aktuális.
– A közösségi oldalunk gyorsaságát mutatja, hogy egy-egy üzenet nagyjából 700-900 felhasználónál jelenik meg, azaz vannak továbbajánlások, megosztások, így üzeneteinket nemcsak azok látják, akik „lájkolták” az oldalunkat – mondja Szakmáry Ádám, a JOB Személyzeti Tanácsadó Kft. toborzási üzletág vezetője. Ezenkívül a weboldaluk látogatottságát is növelte a facebookos oldal: a leggyakoribb átkattintási arányt mutató oldalak közül ez áll a hetedik helyen. Eredményes is: az elmúlt három hónapban ötvenen jelentkeztek a Facebookon keresztül, ami nem tűnik soknak, de néhány állásportált máris lepipál – folytatta Szakmáry Ádám.
Toborzó cégek közül a Karrier Hungária, és a Grafton is hasonló oldalt indított útjára, hirdetésekkel és nyereményjátékkal csábítva újabb követőket. A karrieroldalak közül több megtalálható a Facebookon. A Profession.hu-nak és a Cvonline.hu-nak is van elérhető felülete, ahol főleg híreket, egy-két állásajánlatot és blogbejegyzéseket osztanak meg az érdeklődőkkel. Az egyetemek karrierirodái is igyekeznek ezen a felületen támogatni végzőseiket, illetve a diplomantul.hu oldal is népszerűsíti itt rendezvényeit és szakmai anyagokkal, tesztekkel segíti a diplomás álláskeresőket.
Azonban ne legyenek illúzióink – figyelmeztet Kovács Levente – a Facebook-megjelenés nem csodafegyver. Itt is csak a jól kitalált és jól kivitelezett megoldások hatékonyak. A közösségi toborzás a HR és a PR határterülete, így akárhol használják is, szükséges összehangolni az ezzel foglalkozók szaktudását. A felhasználók igényeihez nem igazodó, időközönként és érdektelen tartalommal frissített, elhanyagolt oldalak a hozzá nem értés szomorú mementói lehetnek.
Közel 2,5 millió magyar regisztrált már a Facebookra, és a növekedés folyamatos.
A magyar felhasználók háromnegyede a 18–44 éves korosztályba tartozik. Naponta több mint egymillió magyar be is jelentkezik a rendszerbe, közöttük szintén felülreprezentált az aktív munkavállalói kör.
A világon mindenhol hétfőn használják a legtöbben a Facebookot, amiből arra lehet következtetni, hogy tendencia a hétvége élményeinek megosztása… a munkahelyről. A Facebook egyik nagy vívmánya az a lehetőség, amit régen „vírusmarketingnek” hívtak: a felhasználók könnyen megoszthatják a nekik tetsző tartalmakat. A felhasználók átlagosan 130 ismerőssel rendelkeznek. (Forrás: Reverb Productions)