Lendületesen kezdték az évet az online kereskedők
Míg a hagyományos kiskereskedelmi csatornákon a január a holt szezon, amikor az ünnepi időszakhoz képest egyharmaddal esnek az eladások – még az is nyitott kérdés, hogy a hagyományosnak mondható kiskereskedelem tudja-e hozni a tavalyi januári szintet –, az év első hónapjának forgalmából egyre nagyobb részt hasít ki magának a tavaly már 100 milliárd forintos forgalmúra nőtt online piac. Itt, úgy tűnik, biztató a kezdet: a megkérdezett vállalkozások többnyire 15–20 százalék közötti piacbővülést regisztráltak az új évben, és különösen figyelemre méltó, hogy a növekedés mértéke a karácsonyi időszak teljesítményét is meghaladta, azaz gyorsabban bővül az elektronikus kiskereskedelem, mint a főszezonban.
Várkonyi Balázs, az online és a hagyományos kereskedelmi csatornában egyaránt érdekelt Extreme Digital ügyvezető igazgatója állítja: az idei szezon sajátossága, hogy a kereslet inkább egyes termékkörökre összpontosul. A máskor új évben is jól fogyó fotó- és telekommunikációs termékeknek gyenge a piaca, míg a televíziók és a mosógépek iránti érdeklődés kifejezetten erős: lényegében ez a két termékkör viszi a forgalmat. A televíziók ese tében lényegében az ünnepi szezon meghosszabbításáról van szó: a gyártók piacbővítési szándékkal már október–novemberben jelentősen leárazták a LED-technológiás készülékeket, így az olcsóbb modellek immáron szélesebb tömegek számára is elérhetővé váltak.
Az árengedmény mellett a gyártók intenzív reklámtevékenységgel is „megdolgozták” a piacot, aminek meg is lett az eredménye: Várkonyi Balázs szerint a kereskedőknek sok esetben utólagos megrendelést kellett leadniuk januárban. Jól mutatja a fokozott érdeklődést, hogy az egyelőre igencsak drága 3D-s televízióknak a vártnál is sokkal nagyobb lett a forgalma. Némileg ellentétes folyamat játszódott le a mosógépeknél, a kereskedők ugyanis ebből a termékkörből túlrendelték magukat, és az ünnepi szezonról visszamaradt készleteket próbálják most jelentős, 20-30 százalék körüli árengedménnyel eladni – ami viszont már felkeltette a vásárlók érdeklődését.
Várkonyi Balázs hangsúlyozza: a tavaly januárhoz képest 15 százalékkal nagyobb forgalmat a leárazások és az erős gyártói marketingtámogatás mellett a 0 százalékos THM-mel kínált áruhitelekkel tudják elérni, amire szerinte ma is vevő a hazai piac.
Azt jobbára csak találgatják a piaci szereplők, hogy az online szegmensben miért erős az új év. Az egyik kommentár szerint a tél közepén felértékelődik az elektronikus kereskedelem kényelmi szolgáltatás jellege. –A Praktiker webshopjában – a barkácspiacon amúgy a január az online kereskedelem számára is holt szezon – például a vezető árucsoport a nagyobb méretű bútoroké, amelyeket személyautóval sem tudnak hazavinni a vásárlók. A másik lehetséges magyarázat, hogy sokan készpénzt kaptak ajándékba karácsonyra, amiből az új év elején költekeznek. Ez visszaköszön az eBolt forgalmában: a főszezonhoz képest szembetűnően felülreprezentált a számítástechnikai termékek forgalma, miközben az átlagos vásárlások értéke ugyanakkora, mint karácsony előtt, 30-40 ezer forint körüli – mondja Mecséri Ildikó. A cég minőségbiztosítási vezetője úgy látja, hogy míg a december 5 százalékos piacbővülést hozott, addig a januári forgalmuk 17 százalékos növekedést mutat tavaly januárhoz képest.
Az elektronikus kereskedelem térhódítása a könyvpiacon is megfigyelhető. Bár a hazai netes biznisz egyik vezető cégénél, a Bookline.hu-nál egyelőre nem nyilatkoztak az új évi forgalmukról, annyit elmondtak: idén azzal számolnak, hogy a könyvkiadás és a könyvvásárlás visszaszorulása miatt a hagyományos nagy bolthálózatoknak 10 százalékos forgalomcsökkenést kell elszenvedniük. Ez a folyamat viszont nem érinti az online kereskedőket, ők nyertesei lehetnek a helyzetnek – vélekedett Starcz Ákos vezérigazgató, hozzátéve: a Bookline.hu-nál tíz százalék körüli növekedést várnak 2011-re.