Kereskedelmi gázolaj: bővülés vagy bűvölés?
Pletykák szerint egyes fuvarozók nem minden tekintetben jártak el eme ígéret szellemében. A Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) szerint tavaly a hazai gázolajforgalom – évtizedek óta először – 6 százalékkal esett. Az MKFE leszögezi: a MÁSZ csupán az 1100 márkás kút adatait összesíti, míg ezeken kívül üzemel még mintegy 850. Szerintük a visszaesés csak a tavalyi év első felére volt igaz, a másodikban már nem változott a szint. Ha az ütem csökkent volna, úgy a költségvetés 12 milliárd forint jövedéki adóbevételtől esett volna el. Ez úgy jön ki, hogy a kedvezmény a költségvetés bevételét alapesetben 8 milliárd forinttal csökkentené, de a forgalombővülés 20 milliárdos bevételt hozhat szerintük.
Egy lapunk által megkérdezett szakértő szerint árnyalja a képet, hogy a gázolajforgalom második félévi felfutása szezonális sajátosság, a 12 milliárdos ígéret pedig szerinte az abszurddal határos.
A Magyar Autóklub legfrissebb adatsora alapján múlt hét szerdán Ausztriában átlag 341, Szlovákiában 344, Magyarországon pedig 359 forintba került egy liter gázolaj.
Ha a honi tarifából levonjuk a kereskedelmi gázolajárkedvezményt – és feltételezzük, hogy Ausztriában, Szlovákiában a fuvarozóknak semmilyen kedvezmény nem jár –, a térségben még úgy is messze Magyarország a legdrágább. A többi környékbeli ország jóval olcsóbb.
Fuvarozói árral is drágábbak vagyunk
Szerdától 3 forinttal csökken a benzin jelenleg rekordszinten lévő ára – tudtuk meg piaci forrásokból. Ennek megfelelően a tarifa literenként 366 forint körül állhat be. A gázolaj továbbra is mintegy 361 forintba kerül.
Mivel a nemzetközi jegyzésárak éppenséggel emelkedtek, ez egyértelműen a forint dollárhoz mért erősödésének köszönhető. Szakértők szerint ez alapján a gázolajár is csökkenhetett volna ugyanennyivel. (M. I.)