Lassan éledő piacra számít a Praktiker
Három év súlyos, 30 százalékos forgalomcsökkenése után, 2011-ben már növekedésre számít a Praktiker. A cég tervei szerint 2013-ra újra elérhetik a válság előtti évekre jellemző öt százalékos eredményrátát. A 2010-es forgalomról még nincs végleges adat, ám Schlemmer Zoltán, a Praktiker Kft. nemrég kinevezett ügyvezetője úgy becsüli, hogy 30 milliárd forint feletti nettó forgalommal és valószínűleg veszteséggel zár a cég. A közeljövőről szólva Schlemmer Zoltán nem gondolja, hogy önmagában a szja-kulcs egységesítése és csökkentése megmozdítaná a piacot, mivel a többletjövedelem tetemes részét a lakosság vélelmezhetően a devizahitelek törlesztésére fordítja, és a maradék összeg is inkább az élelmiszerpiacon jelenik meg.
A jelen helyzetben, amikor ha már nem is pang, de továbbra is meglehetősen lanyha a belföldi forgalom, ráadásul az áruhitel-lehetőségek rendkívül beszűkültek, a Praktiker célja piaci pozíciójának a megszilárdítása, s hogy az évi 4 millió vásárlójával minél erősebb, közvetlenebb kapcsolatot építsen ki. Ennek eszköze a Praktiker törzsvásárlókártya, amelynek immáron 200 ezer használója van.
Emellett a Praktiker –lényegében egyedüliként a hazai kiskereskedelmi piac nagyjai közül – továbbfejleszti internetes áruházát. Schlemmer Zoltán szerint jelenleg forgalmuk 5 százaléka köthető az internethez, de szeretnék, ha rövid időn belül ez 8–10 százalékosra bővülne. (Érdekesség egyébként, hogy az online kereskedelem húzóterméke évek óta a bútorszegmens, ezen belül is főleg kempingbútorokat vásárolnak legnagyobb számban az internet közvetítésével.)
A másik csapásirány a cég stratégiájában az energiatakarékos, tudatos vásárlói kör erősítése, így a Praktiker még az idén az egész országot lefedő „zöldpont” tanácsadói hálózatot kíván létrehozni, ahol az érdeklődők ingyenesen felvilágosítást kaphatnak arról, hogyan tudják minél olcsóbban felújítani, energiatakarékosabbá tenni otthonukat. Felvetésünkre, miszerint a hazai, rendkívül árérzékeny piacon az internetes kereskedelem és a kiegészítő szolgáltatások egyelőre kissé légüres térben mozognak, Schlemmer Zoltán elmondta, hogy az eddigi innovációkat a cég ki tudta gazdálkodni, hosszú távon pedig a hazai piacon egyre erősebb lesz a különbség a szakáruházak és diszkont jellegű – kifejezetten az olcsó árakkal operáló – műszaki boltok között.