Elrepült a londoni tőzsdéről a British Airways
Huszonnégy év után csütörtökön forogtak utoljára a londoni tőzsdén a British Airways (BA) részvényei. A brit nemzeti légitársaság papírjai 1,7 százalékos veszteséget elszenvedve 2,82 fonton fejezték be utolsó „munkanapjukat”, ami azt jelenti, hogy a vállalat 3,46 milliárd fontos értéken vonult be a spanyol megfelelőjével, az Iberiával kötött házasságba. Az utolsó formaságok elvégzése után a fuzionált cégek a fantáziát kevéssé megmozgató International Consolidated Airlines Group (ICAG) néven kezdik meg ma új pályafutásukat a londoni és a madridi értéktőzsdén. A brit lapok üzleti tudósítói emlékeztetnek arra, hogy amikor a Thatcherkormány idején végrehajtott privatizációk során a BA-t bevezették a londoni tőzsdére, a papírokat tizenegyszeresen jegyezték túl.
Mint erről a brit–spanyol megállapodás megkötése alkalmából a Népszabadság is beszámolt, a BA és az Iberia megtartja külön-külön a márkanevét. Az egyesülést követő ötödik évre megvalósulhat a legfontosabb cél, a működési költségek évi mintegy 400 millió eurós lefaragása. Az új csoport 419 repülőgéppel rendelkezik, melyek 205 desztinációra juttatják el az utazókat, várhatóan mintegy évi 55 milliót. Piaci érték szempontjából a Lufthansa után Európa második legnagyobb légitársasága jön létre. Az évi várható bevétel 15 milliárd euró lesz.
A semmitmondó ICAG elnevezés nem véletlen: a további terjeszkedés lehetőségét rejti magában. A csoport egy tizenkét légitársaságból álló listát állított fel, melyek felvásárlása iránt érdeklődik. A prioritás egy ázsiai légitársaság bevonása. Az ICAG székhelye adózási szempontok miatt Madridban lesz, és a spanyol fővárosban kerül majd sor az igazgatósági találkozók és közgyűlések többségére is. Az új cég vezérigazgatója a BA eddigi első embere, Willie Walsh, akinek alapfizetése nyomban 12 százalékkal emelkedik, elérve az évi 825 ezer fontot.
Az utaskísérőket képviselő Unite szakszervezet éppen a másfél éve készülő fúzió napján, az ünnepélyes alkalmat beárnyékolva hozta nyilvánosságra, hogy tagjai a napokban elvégzett szavazás során kiálltak az újabb tiltakozások, leállások mellett. Az aktivisták többek között azoknak az utazási kedvezményeknek a visszaszolgáltatását követelik, melyeket a legutóbbi hullám során vont el az utaskísérőktől a menedzsment. A vezetés bízik abban, hogy a sztrájk ellenére, melyet legalább hét nappal korábban be kell jelenteni, valamennyi gatwicki és a City Airportról induló járatát üzemeltetni tudja, és felszállhatnak a heathrow-i transzatlanti gépek is. Tavaly összesen huszonkét napot sztrájkoltak a BA dolgozói, s ez mintegy 150 millió fontos veszteséget okozott a vállalatnak.