Kátyúk országa: Hibák úton-útfélen

Kátyúk voltak, vannak és lesznek is: felszámolásukra évről-évre forintmilliárdokat költenek hazánkban, végleges eltüntetésükre még sincs esély. Az országos közúthálózaton több ezret tartanak nyilván, a fővárosban néhány százat számoltak. A gödrökben megsérült autók gazdáit ügyfélszolgálatok várják.

Kátyút foltozni valami olyasmi lehet, mint lyukas kanállal vizet merni. Amit a szakemberek egyik nap betömnek, másnapra ismét kipereghet. A repedésekbe leszivárgó eső és a hólé, a fagyokat követő felmelegedések teszik a dolgukat – út egyben nem marad. Utánanéztünk, az elmúlt hónapok mekkora pusztítást hoztak, és az autósok mire számíthatnak az idén.

Hegynyi kátyúzóanyagot használt fel tavaly a 30 ezer kilométeres országos közúthálózat hibáinak javítására a Magyar Közút Nonprofit Zrt. A társaság hetvenhét üzemmérnöksége nem hagyta ki a lehetőségeket – ha az időjárás megengedte, brigádjaik egymást váltva, folyamatosan dolgoztak. Januártól december végéig mintegy százezer tonna javítóanyagot építettek be a megsérült útburkolatokba. A 7,5 milliárd forintot felemésztő javítások több ezer úthibát tüntettek el. Az összesre azonban így sem futotta.

A változékony és csapadékos időjárás nem az útjavítóknak dolgozott: az útburkolatok romlását, a kátyúk kialakulását megelőzni nem, legfeljebb néhány napos lemaradással követni lehetett. A különféle hibák száma az elöregedett burkolatú mellékutakon megnőtt. A kátyúkárokból kijutott azonban a javításoknál elsőbbséget élvező főutaknak is. A rongálódás a tehergépkocsik által használt szakaszokon volt a leggyorsabb. A nehéz járművek elhaladása nyomán keletkező repedések ugyanis utat nyitnak a víznek, ami aztán megfagyva tovább repeszti a burkolatot.

Az útellenőrök jegyzőkönyveinek tanúsága szerint ezzel együtt a közlekedés biztonságát veszélyeztető kátyúk többségét rendszerint rövid időn belül megszüntették. A munka az ünnepek alatt sem szünetelt, és a közútkezelő egyes mérnökségei 2011-et megerősített létszámmal kezdték. Az év első két hetében a Magyar Közút brigádjai több mint 1200 tonna aszfaltot használtak fel. Összesen 122 millió forintból több ezer kátyút szüntettek meg. A tartósan nulla fok feletti száraz időszakokban azonban csak hideg kátyúzást alkalmazhattak, ami kevésbé tartós, mint a tavaszi és nyári időben, meleg aszfalttal végzett javítások.

Az utak 2011-ben várható romlásáról már elkészültek az első prognózisok is. A szakértők most látszólag optimisták és úgy számolnak: az idén négymilliárd forintot költenek majd el a közutak foltozgatására, és ehhez 54 ezer tonna aszfaltot használnak majd fel. A Magyar Közútnál azonban felkészültek arra is, hogy a kezelésükben lévő utak burkolati hibái miatt az idén is sérülnek majd meg gépkocsik. Az autósok az illetékes megyei igazgatóságokon személyesen vagy elektronikus levélben jelenthetik be kárigényüket. Az ehhez szükséges kátyúkár-bejelentő lapot a közútkezelő internetes oldaláról (www.kozut.hu) lehet letölteni. Kitöltésében a társaság ügyfélszolgálati munkatársaitól lehet segítséget kérni. A kárfelvétel részleteiről a biztosítási kárszakértő ezt követően telefonon egyeztet a bejelentőkkel.

Fejlesztéseket és a kátyúhelyzet javulását ígéri az autósoknak 2011-ben a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. Adataik szerint új módszereikkel már tavaly decemberben eredményesebben vették fel a küzdelmet a kátyúkkal, és az év végére számukat a korábbi szint negyedére csökkentették.

A változékony téli időjárás mellett az FKF brigádjai folyamatosan dolgoztak, így hiába nőtt meg az úthibák száma, a javítások is gyorsabban haladtak a korábbinál. A 2009. decemberi 1951 kátyú után tavaly év végén már csak 521 nem javított kátyút találtak az útellenőrök. A társaság által kezelt mintegy ezer kilométeres budapesti úthálózat hibáinak felszámolására 2010 utolsó hónapjában hozzávetőleg 40 millió forintot költöttek.

A megmaradt és a 2011 elején újonnan kialakult hibák felszámolása érdekében az FKF belehúzott – január 4-től növelte brigádjai számát, jelenleg hat-tíz csapat dolgozik mindennap. A javításokra ebben az évben 700 millió forintot szánnak. Azt azonban egyelőre nem tudják meghatározni, hogy a következő hónapokban hány úthibát kell majd felszámolniuk. Útellenőreik szolgálati gépkocsijaikban mindenesetre hideg aszfaltot visznek magukkal, így a kisebb, balesetveszélyes kátyúkat ideiglenesen ki tudják javítani.

A hatékonyabb beavatkozást az FKF közlése szerint egyelőre nehezíti, hogy a főváros környékén január derekáig leállították termelésüket a hengerelt aszfaltot gyártó üzemek. A hónap végétől azonban változást hozhat, hogy kísérleti jelleggel új javítótechnológiát vetnek be. A kátyú környezetét speciális munkagéppel felmelegítik, és a sérült területen lévő anyaghoz bitument, bitumenemulziót adnak. A kátyú kitöltéséhez ezután is hiányzó anyagot melegen tartott hideg aszfalt hozzáadásával pótolják. Remélik, hogy a végül vibrációs hengerrel összedolgozott felület jobb lesz az eddigi javítások során kialakítottnál.

Akinek az autója ennek ellenére mégis megsérül az FKF által kezelt – a cég internetes honlapján megjelölt – utakon, öt napon belül, személyesen jelentheti be panaszát a társaság kárügyintézési ügyfélszolgálatán. A kerületi önkormányzatok útjain bekövetkező káreseteket a polgármesteri hivatalok ügyfélszolgálatain lehet jelenteni. A bejelentőnek saját okmányait és a sérült gépkocsi papírjait egyaránt be kell mutatnia. De nem árt a panaszra felkészülni: kellenek még ugyanis az eseményt igazoló tanúk adatai, a kárt bemutató fényképek, illetve a káresetről készült hatósági intézkedést lezáró feljegyzések is.

Időre kész lesz az M43-as

Az enyhébb időjárásnak köszönhetően befejeződtek az aszfaltozási munkák az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti részén, így a tavaszi határidőre átadhatják a közel 32 kilométeres sztrádaszakaszt. Az érintett szakaszon már csak az útburkolati jelek felfestése, valamint az elektronikus és telekommunikációs eszközök telepítése van hátra – derül ki a kivitelező, a Tiszer M43 Konzorciumot vezető Ezentis Infraestructuras közleményéből.

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. korábban bejelentette, hogy az autópálya által érintett területek vízelvezetési feladatainak megoldása nem hátráltatja az átadást.

A kivitelezők a befejező munkálatok mielőbbi elvégzésével biztosítják, hogy a műszaki átadás a tervezett március végi időpontban megkezdődhessen.

A gyorsforgalmi utat a forgalomba helyezési folyamat végén, áprilisban adhatják át a forgalomnak.

A közutakon elszenvedett károkat az autósok interneten is bejelenthetik, a fővárosban viszont csak személyes ügyintézésre van lehetőség
A közutakon elszenvedett károkat az autósok interneten is bejelenthetik, a fővárosban viszont csak személyes ügyintézésre van lehetőség
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.